2 182 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Ställa en faktura till en delägare av ett hus som inte bor i huset
Bor i ett hus vars ägarskap är delat, men det är endast jag som bor här....
Jag tar hand om allt normalt underhåll, men vissa saker anser jag ska delas mellan oss ägare. Nu är det väl inte världens bästa kommunikation... så sådana här verkar inte kunna lösas på ett normal bra sätt....
Men har jag rätt ställa en faktura i en delägares namn?
Eller hur ska man gå tillväga för att få pengar för en sådan sak?
Jag tar hand om allt normalt underhåll, men vissa saker anser jag ska delas mellan oss ägare. Nu är det väl inte världens bästa kommunikation... så sådana här verkar inte kunna lösas på ett normal bra sätt....
Men har jag rätt ställa en faktura i en delägares namn?
Eller hur ska man gå tillväga för att få pengar för en sådan sak?
Hur menar du? Om du anser att du lagt ut för något som ni båda skulle delat på så har du rätt att skicka en faktura till den andra delägaren. H*n har då naturligtvis möjlighet att bestrida fakturan om h*n anser sig icke betalningsskyldig.
Men du har inte rätt att beställa arbeten i någon annan persons namn, om det var så du tänkte.
Men du har inte rätt att beställa arbeten i någon annan persons namn, om det var så du tänkte.
Jo, i det här fallet - Vattenfall - så är ju arbetet gjort mot fastigheten ... och inget jag har valt att göra. Har jag då rätt att säg att säga att fakturan ska delas på ägarna?
Om nu Vattenfall kanske inte kan göra så - dela på jobbet alltså - så är då mitt enda alternativ att skicka en egen faktura på det delade arbetet?
Om nu Vattenfall kanske inte kan göra så - dela på jobbet alltså - så är då mitt enda alternativ att skicka en egen faktura på det delade arbetet?
Som jag fattat det: Den som beställt jobbet betalar det. I det här fallet verkar det ju dock vara något löpande (?), men det är väl du som bor på fastigheten som får betala Vattenfall. Sedan är det upp till den (dig ?) att fakturera den del som du anser att den andra parten skall betala. Du skriver helt enkelt en faktura från dig till den personen. Vattenfall har inget att göra med hur ni har uppdelat mellan er eller om ni inte kan tala med varandra.
Men hur regleras fastighetsägandet ? Som någon skrev - har ni något avtal ?
Men hur regleras fastighetsägandet ? Som någon skrev - har ni något avtal ?
Redigerat:
Samäganderättslagens §15 anger att "Kostnad, som enligt denna lag gjorts för förvaltning av samfällt gods eller för auktion, skola samtlige delägare vidkännas, envar i förhållande till sin lott".
Klart som korvspad att ni ska dela Vattenfalls räkning lika! MEN saken kompliceras av att bara den ene av er ensam nyttjar fastigheten i dess helhet. Alltså bör ni - som flera innan mig påpekat - börja med att upprätta ett ordentligt hyresavtal, ifall ni inte redan har ett.
Enklaste ordningen borde vara att ni öppnar ett gemensamt bankkonto, dit du själv regelbundet betalar in skälig hyra (vad ni nu kan komma överens om och regelbundet ändra i takt med marknaden). Du själv, som håller i allt praktiskt bokför både löpande underhåll, och alla räkningar som du betalar från kontot. Du redovisar regelbundet kontots saldo för din delägare.
Uppstår förlust får ni båda täcka den med lika stora insättningar på kontot. Uppstår vinst väljer ni mellan att låta pengarna stå kvar eller dela lika direkt.
Fråga mig inte om skattekonsekvenser!
Klart som korvspad att ni ska dela Vattenfalls räkning lika! MEN saken kompliceras av att bara den ene av er ensam nyttjar fastigheten i dess helhet. Alltså bör ni - som flera innan mig påpekat - börja med att upprätta ett ordentligt hyresavtal, ifall ni inte redan har ett.
Enklaste ordningen borde vara att ni öppnar ett gemensamt bankkonto, dit du själv regelbundet betalar in skälig hyra (vad ni nu kan komma överens om och regelbundet ändra i takt med marknaden). Du själv, som håller i allt praktiskt bokför både löpande underhåll, och alla räkningar som du betalar från kontot. Du redovisar regelbundet kontots saldo för din delägare.
Uppstår förlust får ni båda täcka den med lika stora insättningar på kontot. Uppstår vinst väljer ni mellan att låta pengarna stå kvar eller dela lika direkt.
Fråga mig inte om skattekonsekvenser!
Enligt samägandelagen ska ägarna vara överens om åtgärder. Du kan inte som delägare åsamka den andre delägaren kostnader för arbeten som den andre inte medgivit. Det går bara om skada kan uppstå vid dröjsmål att utföra arbetet. t ex att kalla på rörfirma för att fixa ett rör som sprungit läck - med risk för läckage. Om det så visar sig att rörsystemet behöver renoveras för att minska risken för framtida problem så måste delägaren medge arbetena för att ådra sig delat betalningsansvar. Det finns ett stort rättsområde som handlar om tjänst utan uppdrag och den aktive löper stor risk att förlora tid och pengar för praxis skyddar den passive. För att återgå till läckande rör så kunde den andre delägaren säga, att det är bara att stänga av vattnet så finns det ingen risk för läcka. Att det då inte går att bo i fastigheten är ju inte dennes bekymmer om det inte finns ett nyttjanderättsavtal mellan delägarna. Var det arbetet Vattenfall utförde av så brådskande natur att den andre delägarens godkännande inte kunde inhämtas på förhand?
Typexemplet är exmake som kvarbor i bostad efter skilsmässa. Bostaden har inte sålts. Båda exmakarna är fortfarande delägare. Den andra makens advokat kommer att nobba alla kostnader som inte medgivits på förhand. Situationen kan bara ordnas genom att ordentliga avtal skrivs. Annars är risken att den som bor kvar dels får betala ersättning för nyttjandet till den andre men nekas ersättning för icke akuta åtgärder. Det kan knappast hävdas att nätavgift till elleverantör är en kostnad som den andre delägaren ska vara med att bära. Samma sak om man har begärt att få in större säkringar vid anslutningen.
Riktigt knepigt bli det om det finns omyndiga barn som delägare. Vilken rätt har förmyndaren att medge åtgärder som medför kostnader för barnet?
Typexemplet är exmake som kvarbor i bostad efter skilsmässa. Bostaden har inte sålts. Båda exmakarna är fortfarande delägare. Den andra makens advokat kommer att nobba alla kostnader som inte medgivits på förhand. Situationen kan bara ordnas genom att ordentliga avtal skrivs. Annars är risken att den som bor kvar dels får betala ersättning för nyttjandet till den andre men nekas ersättning för icke akuta åtgärder. Det kan knappast hävdas att nätavgift till elleverantör är en kostnad som den andre delägaren ska vara med att bära. Samma sak om man har begärt att få in större säkringar vid anslutningen.
Riktigt knepigt bli det om det finns omyndiga barn som delägare. Vilken rätt har förmyndaren att medge åtgärder som medför kostnader för barnet?
Redigerat:
TS hävdar att han inte själv valt att utföra arbetet. Vattenfall har (av allt att döma) påfört fastigheten en avgift, grundat på exempelvis ägarnas ursprungliga avtal.
Klicka här för att svara