Hej
Vi har precis köpt ett hus där vår granne, har servitut på en väg som ligger på vår tomt. Min fråga är om hon har rätt att parkera samt ha sina soptunnor på vägen?
I ett gamalt köpekontrakt när tomten styckades av står det, "Ägaren av fastigheten sydost om detta köp medgives servitutsrätt för all framtid av väg till 3 m bredd från hans fastighet över i detta köp avsett område. För detta vägområde skall köpeskilling icke utgå"
Tacksam för svar.
Kan man få mer info från någon?
Detta papper har vi fått från Lantmäteriet.
MVH Anders
Vår fastighet är 18:3

• fileretrieve.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns en ganska färsk tråd om samma sak där man kom fram till att det får man vanligtvis inte, endast köra över tomten.

Vare sig soptunnor eller parkera

Just soptunnor är ju lite intressant. I de flesta kommuner får man inte tunnan tömd om den inte står max 3 meter från vägen. I vissa kommuner skall den tom. stå på trotoaren under tömmningsdagen.

Det känns lite som att det blir orimligt om en fastighet med skaftväg inte skulle få ha sina soptunnor placerade där. Att få sopor tömda borde ju smälla lika högt som en möjlighet att ta sig till fastigheten på väg.

hempularen skrev:
Just soptunnor är ju lite intressant. I de flesta kommuner får man inte tunnan tömd om den inte står max 3 meter från vägen. I vissa kommuner skall den tom. stå på trotoaren under tömmningsdagen.

Det känns lite som att det blir orimligt om en fastighet med skaftväg inte skulle få ha sina soptunnor placerade där. Att få sopor tömda borde ju smälla lika högt som en möjlighet att ta sig till fastigheten på väg.
Nå, man kan ju ställa ut soptunnorna på tömningsdagen. Att de måste stå på vägen vid tömning betyder ju inte att de måste stå där jämt.

avanti43 skrev:
"Ägaren av fastigheten sydost om detta köp medgives servitutsrätt för all framtid av väg till 3 m bredd från hans fastighet över i detta köp avsett område. För detta vägområde skall köpeskilling icke utgå"
Rätt till väg betyder troligen just detta, att grannen får ta väg, dvs köra, över marken men detta är nog något för en jurist att bita i.

Enligt den moderna Jordabalken som tillkom i början av 1970-talet skall servitut vara skriftliga, och frågan är väl om formueringen verkligen duger som servitut, dvs ett avtal mellan fastigheter. Formueringen ser dessutom ut som ett avtal mellan den dåvarande köparen och den dåvarande säljaren, dvs inte mellan fastigheterna och då överlever inte detta ägarskiftet.

Jobb för en jurist, som sagt.

Min första reflektion var väl vad den mest praktiska vägen framåt är ?
Kan grannen ställa tunnorna ngn annanstans ?
Stör det att bilen parkeras där/tunnorna står där ?

Det är väl ingen ide att börja dra till med papper och juridiska ombud direkt efter inflyttning bara för att jäklas !?
Är det en praktiskt lösning idag, och grannsämjan är ok så känns det väl rätt onödigt...

Dessutom: OM det är så att det enda, rimliga, alternativet är att ha det som idag så är frågan om inte servitutet i slutändan då kanske skrivs om så att grannen har rätt till parkering + sophämtning där ??
Dvs situationen är likadan men man har betalat en hel del pengar - iof får man då ett "riktigt" skrivet servitut kanske men ändå...

/K

Rättigheterna för fastigheten 18:4 gentemot 18:3 är som sagt tämligen begränsade. Uppenbart har båda fastigheterna ont om P-plats, och jag kan förstå båda ägarnas intressen. I grannens ställe skulle jag börjat snegla på fastigheten 18:5 som möjlig parkeringsplats. Kanske genom markregelring / köp. Kanske genom att hyra en bit.

Beträffande soptunnan skulle jag försökt förhandla fram ett frivilligt avtal med ägaren av 18:3. Jag skulle givetvis sett till att i alla delar registrera uppgörelsen som åtminstone ett avtalsservitut. Om sådant inte skulle visa sig möjligt skulle jag välja mellan följande två möjligheter -

1. Begära (och själv bekosta) lantmäteriförrättning, och med stöd i kommunens renhållningsmonopol utverka utvidgat servitut med rätt att ställa soptunnan på skaftvägen, alternativt på en särskild liten ruta på fastigheten 18:3.

2. Skaffa tillstånd från vägsamfälligheten att ställa soptunnan på vägområdet alltdeles framför fastigheten 18:3.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.