Som rubriken antyder så har plogen tagit min brevlåda, med kraft och kräm (jag hittar bara bakstycket och locket, resten är borta).

Vad ska man göra?

* Ringa till Borlänge Energi och gnälla?
* Ringa till Folksam och gnälla?
* Gnälla i största allmänhet och betala själv?

tyvärr nr 3 skulle jag tro.
För många år sedan plogades en bil sönder hos Farsan men det var inget som snöplogarn hade ansvar för. stog för nära vägen hette det.

I det här fallet så är det dock Posten som dikterat var lådan ska stå. Står den längre bort så är det för svårt för brevbäraren.

Första frågan du skall ställa dig är om du med säkerhet kan bevisa att det var plogaren som sabbade brevlådan?

Kan du bevisa detta skall du ringa och gnälla hos firman som plogade och där begära ersättning.

Tar de inte på sig något, så är det alt 3 som gäller. Köp en ny och nöj dig med att gnälla här.

alt 2 funkar troligtvis inte pga din självrisk är högre än en kostnad för ny brevlåda.

:-)

Jag kan inte bevisa det annat än att den var så demolerad att det måste ha varit ett fordon som klippt den. Inga hjulspår i snön nära den, så något har stuckit ut. Plogen har varit där. Knappast något som skulle hålla i rätten, men pekar ändå rätt tydligt åt ett håll.

Nu TYCKER jag att det låter som att en domstol skulle uppfatta det som "bortom rimligt tvivel". Men så långt skall det väl inte behöva gå.

Nej, jag går inte till rätten för en brevlåda, speciellt som det inte var en speciellt påkostad modell.

Däremot tror jag att jag ska ta ett snack med posten innan jag sätter upp en ny, det känns som om det bara kommer att bli konstanta problem med att den plogas ner, begravs i snö eller inte kan nås av brevbäraren med den nuvarande positionen.

Hemmakatten
Jag skulle ringa till ansvarig väghållare (kommunen, vägverket eller enskild väghållare). Det är den som är ANSVARIG för väghållningen man skall prata med, inte den som utför plogningen. Vägverket som exempel har underentreprenörer som har underentreprenörer som har underentreprenörer osv osv. Vi har själva blivit av med en brevlåda, inga problem med att få den ersatt.

Kolla så att den inte sitter utanför snöpinnarna (om sånna nu finns).. Kan va ruskigt svårt att se allt i en snötäkt värld-även ifrån en plogbil.. Då Kan man köra efter de oranga snöpinnarna..
Och en postlåda märker man inte att man kör på.

Ett råd till nästa låda- Sätt refelxer på lådan! Underlättar enormt om man ser sakerna som folk sticker ner i jorden lite här o var =)

Var du säker på att lådan är tom? Att missa något viktigt brev borde vara det största problemet.

Nej, det är mycket möjligt att mina brev ligger utspridda över grannskapet. Jag väntar dock inte på något annat än räkningar, och de brukar inte komma vid den här tiden på månaden, och om de skulle göra det så får jag helt enkelt betala när påminnelsen kommer.

Jag har för mig att det är fastighetsägaren som ansvarar för sin postlåda och ska se till att den är tillgänglig för postbilen. Så var den dold under snö innan plogbilen kom hade inte fastighetsägaren fullgjort sina plikter?

/ATW

Lådan var fullt synlig och stack upp en halvmeter över snön.

Ring ansvarig för plogningen. De brukar fixa det. Jag har jobbat utmed vägen och när vi körde sönder något för någon så var det inte mer än att fixa nytt.

(Om det inte gällde något som vi skulle ta bort. då fick oftast ägaren stå för det. men när man råkade stöta till en postlåda eller så så var det inte mer än att pröjsa. de flesta lådorna är ju inte dyra heller)

Jag har snackat med NCC som har entrepenaden, och det verkar som om det löser sig. Har också snackat med posten och det är OK att sätta den på en lämpligare plats.

Nu återstår bara att hitta någon rejäl stolpe att sätta den på, så att det svarar lite bättre nästa gång den blir påkörd. Ingen som kan trycka ner fem meter järnvägsräls i marken åt mig? :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.