3 023 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Skatt vi vinst i tävling?
Hallå
Hade turen (eller skickligheten
) att vinna en Vedlada i tidningen Vi i villa. Fick nu kontrolluppgift från Bonnier där denna vinst tagits upp som "Annan förmån" på 6500. Försökte kolla på RSV vad skaten blir men kunde inte hitta det. Någon som har kolla på detta? Om det är vanlig inkomstskatt så blir det ju en dyr vinst
(60% av 6500)
Hade turen (eller skickligheten
http://www.lawline.se/besvaradfraga.php?id=364 (om den fortfarande är akutuell):
"Vinstskattens storlek bestäms genom att prissumman läggs ovanpå inkomstskattesumman. Överstiger inkomsten inte 313.000 kr. utgår vinstskatten endast i samma procentsats som kommunalskatten, d.v.s. cirka 30 procent."
Jag har i alla fall förstått att vinner man cyklar, resor osv. så är det runt 30% det handlar om.
"Vinstskattens storlek bestäms genom att prissumman läggs ovanpå inkomstskattesumman. Överstiger inkomsten inte 313.000 kr. utgår vinstskatten endast i samma procentsats som kommunalskatten, d.v.s. cirka 30 procent."
Jag har i alla fall förstått att vinner man cyklar, resor osv. så är det runt 30% det handlar om.
Jaha. Då handlar det om nästan 4000 i skatt då... Jag är riktigt nöjd med vedladan, men om den är värd 4000 är tveksamt. De pengarna hade jag nog hellre lagt på ngt roligare.... 
Kanske tur att man inte vann något ännu dyrare
Kanske tur att man inte vann något ännu dyrare
Klicka här för att svara