1 876 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Momsavdrag för räkenskapsår 01.01.09 - 12.31.09
Hej,
I Januari 2009 avverkade jag lite skog på min jordbruksfastighet.
I höstas bestämde jag mig för att kosta på Ekonomibyggnaden på min fastighet med samma belopp för att kunna få bort momsen.
Nu har jag en faktura som är utfärdad 30:e dec med förfallodatum
30dgr senare. (1/3 av vad jag kostat på)
Blir det några problem med att få med det på föregående bokslut?
Har som sagt va räkenskapsår 01.01.09 - 12.31.09.
Frågan gäller alltså enbart Moms & inte skatten.
Mvh Johan
I Januari 2009 avverkade jag lite skog på min jordbruksfastighet.
I höstas bestämde jag mig för att kosta på Ekonomibyggnaden på min fastighet med samma belopp för att kunna få bort momsen.
Nu har jag en faktura som är utfärdad 30:e dec med förfallodatum
30dgr senare. (1/3 av vad jag kostat på)
Blir det några problem med att få med det på föregående bokslut?
Har som sagt va räkenskapsår 01.01.09 - 12.31.09.
Frågan gäller alltså enbart Moms & inte skatten.
Mvh Johan
Bror fast över årsskiftet så spelar det ingen roll om man har faktureringsmetoden eller bokslutsmetoden som det heter
I skattedeklarationen för den sista momsredovisningsperioden under året ska in och utgående moms på fakturor som hör till det beskattningsåret tas med oavsett metod och om de är betalda eller inte.
fremar, du har helt rätt. Det är länge sedan jag använt mig av kontantmetoden så det hade jag glömt.
Klipp från bokföringsinstruktion:
"Även om du använder kontantmetoden måste du vid räkenskapsårets slut bokföra fordringar som du ännu inte fått betalt för och skulder som du ännu inte betalt. Det gäller att vara särskilt vaksam när det gäller momsen vid detta tillfälle så att den inte betalas in dubbelt. Det är lätt hänt att när betalningen för en faktura som skickats i december (redovisats i bokföringen vid räkenskaps- årets slut) och betalas i januari hamnar på det nya årets bokföring också. Ta alltså inte med omsättningen och momsen i januari om den tidigare redovisats."
Klipp från bokföringsinstruktion:
"Även om du använder kontantmetoden måste du vid räkenskapsårets slut bokföra fordringar som du ännu inte fått betalt för och skulder som du ännu inte betalt. Det gäller att vara särskilt vaksam när det gäller momsen vid detta tillfälle så att den inte betalas in dubbelt. Det är lätt hänt att när betalningen för en faktura som skickats i december (redovisats i bokföringen vid räkenskaps- årets slut) och betalas i januari hamnar på det nya årets bokföring också. Ta alltså inte med omsättningen och momsen i januari om den tidigare redovisats."
Klicka här för att svara