H heimlaga skrev:
Jag tror det beror på ägarstrukturen.
Om vi tar ett extremt exempel utanför Sverige:
Här i Österbotten är jaktlaget en sammanslutning av markägare som upplåter jakträtten åt jaktlaget och så får medlemmarna jaga på hela jaktlagets område om vi har lust. Det är det enda systemet som fungerar när de flesta hushållen äger skog men oftast bara några hektar. Det går helt enkelt inte att jaga på egen hand och ha egna jaktkvoter och egen viltvård när man äger några hektar.
Därför har till exempel jag jakträtt på ungefär 20 kvadratkilometer fastän vi äger bara 5 hektar av den arealen.

Jag har hört att samma system finns i Sverige på orter där mindre skogsägare dominerar.

Där storskogsägare och bolagsskog dominerar blir det något helt annat.
Vi har exakt samma i Västerbotten, men det är ändå ett skogsbolag som är största markägare på arealen.

/M

G gaidin skrev:
Jägaren måste väl ändå hålla koll på kulan väg och se till så inga människor uppehåller sig där vid skott?
G gaidin skrev:
Vid toppjakt antar jag att man skjuter runt 30 grader uppåt? Eller lägre vinkel kanske, jag är som sagt inte jägare.

Hur stor smäll blir det på t ex en .22a när den återkommer till huvudhöjd? Är det dödligt?
Finns det någon beräkning på hur många joule det finns kvar? Jag antar att en sådan kula går någon kilometer?
Vet inte vilken kaliber men i Istanbul bukar det årligen ske vådaskjutningar när firande lags supportrar bränner av AK-47 mot himmelen och kulorna ramlar ner någon km bort i tinningen på någon olycklig. Istanbul har 3stora klubbar med stark rivalitet Besiktas, Fenerbache och Galatasaray

M Marcus-AA skrev:
Vi har exakt samma i Västerbotten, men det är ändå ett skogsbolag som är största markägare på arealen.

/M
Jaktlaget som arrenderar våra 180 ha har en med 5-600 ha, 2st med 300 ha3, 3 som samäger 80 ha . Det är jaktlaget med störst arealen i byn 1400-1500 ha men bara 6 i jaktlaget. Största jaktlaget är 14 st på 1200 ha. De. Flesta är släkt med varandra syskon/ kusiner / sysslingar . Det är säkrast att hålla sig borta från skogarna under älgjakten!!!!

Därför vi åkte till Norra Västerbotten och plockade lingon. Jaktlaget i Åbyn/ Renholmen/ Avan var väldigt lätta att samsas med. De visste att vi plockade ligon i ett område på drygt 1 ha och ett mindre på kanske 50x 70 meter( med mest stenblock.) vi brukade börja med det mindre området så visste de att ingen var där och det var fritt att skjuta. Det större på 1 ha undvek de att skjuta in i/ mot medan vi var där. Ibland fick vi vara " drev" och förde lite oljud där vi gick för att skrämma eventuella älgar ut ur skogen så kunde de som satt på pass efter vägen runt om skjuta när älgarna kom ut. På 15; år har jag bara hört skott 1 gång i det området och 2 gånger från ett område 3-5 km längre bort.... Sett 1 älg i området!!!

Så med lite välvilja går det utmärkt att samsas jägare och bärplockare. Vissa jägare beställde några kg lingon för deras egna familjer brydde sig inte om/ vågade inte plocka!!

S Sona2012 skrev:
Vet inte vilken kaliber men i Istanbul bukar det årligen ske vådaskjutningar när firande lags supportrar bränner av AK-47 mot himmelen och kulorna ramlar ner någon km bort i tinningen på någon olycklig. Istanbul har 3stora klubbar med stark rivalitet Besiktas, Fenerbache och Galatasaray
Ny är ju 7.62 betydligt större ammunition än en .22 eller annan mindre kaliber som används vid toppjakt så jämförelsen haltar lite. Träffade faktiskt en jägare i dagarna och vi pratade lite om jakt, jag blev nyfiken just p g a denna tråden. Hon skjuter mycket and och gäss. I princip bara hagel och fågel som flyger så det kanske inte är toppjakt, jag känner inte till definitionerna.
Gås äter de inte, kannadagås för skyddsjakt men gräsand är det ofta på menyn.

Men ändå, hur ofta blir folk träffade av nedfallna kulor där i Mellanöstern? Det är väl även vanligt på balkan har jag sett. På t ex bröllop. Man skjuter i luften och tävlar om vem som kan låta mest, är det vanligt med olyckor?

G gaidin skrev:
Men ändå, hut ofta blir folk träffade av nedfallna kulor där i Mellanöstern? Det är väl även vanligt på balkan har jag sett. På t ex bröllop. Man skjuter i luften och tävlar om vem som kan låta mest, är det vanligt med olyckor?
Antagligen extrem otur om man ska träffas av en kula som skjutits upp i luften. Även extrem otur ifall man som svampplockare får en kula i sig. Det är så små sannolikheter att om man jämför med att vistas ute i trafiken så innebär det en betydligt större risk att råka illa ut. Hur många svampplockare skjuts i Sverige varje år? Garanterat mindre än en i snitt. Ändå är antagligen svampplockaren mycket räddare för en jägare än en bil på vägen. Rationellt?

G gaidin skrev:
Ny är ju 7.62 betydligt större ammunition än en .22 eller annan mindre kaliber som används vid toppjakt
6,5×55 är inte ovanlig vid toppjakt.

4774
L lbgu skrev:
Antagligen extrem otur om man ska träffas av en kula som skjutits upp i luften. Även extrem otur ifall man som svampplockare får en kula i sig. Det är så små sannolikheter att om man jämför med att vistas ute i trafiken så innebär det en betydligt större risk att råka illa ut. Hur många svampplockare skjuts i Sverige varje år? Garanterat mindre än en i snitt. Ändå är antagligen svampplockaren mycket räddare för en jägare än en bil på vägen. Rationellt?
Brukar väl mer vara att de skjuter varandra inom jaktlaget än någon utanför jaktlaget...

4774 4774 skrev:
Brukar väl mer vara att de skjuter varandra inom jaktlaget än någon utanför jaktlaget...
Jo den risken är garanterat högst, och jakthundar löper mycket större risk än jägare att träffas.

G gaidin skrev:
Ny är ju 7.62 betydligt större ammunition än en .22 eller annan mindre kaliber som används vid toppjakt så jämförelsen haltar lite. Träffade faktiskt en jägare i dagarna och vi pratade lite om jakt, jag blev nyfiken just p g a denna tråden. Hon skjuter mycket and och gäss. I princip bara hagel och fågel som flyger så det kanske inte är toppjakt, jag känner inte till definitionerna.
Gås äter de inte, kannadagås för skyddsjakt men gräsand är det ofta på menyn.
.22 är inte användbar, .222 eller .223 och uppåt.

Änder, gäss och andra sjöfåglar är inte toppfågel utan skjuts med hagel, i vattnet eller i flykten.

Toppfågeljakt är skogsfågel som sitter i trädtoppar, orre, tjäder och ibland ripa.

/M

Redigerat:
  • Gilla
gaidin
  • Laddar…
4774
L lbgu skrev:
Jo den risken är garanterat högst, och jakthundar löper mycket större risk än jägare att träffas.
Sällan man hör att en jakthund har skjutits, men det blir väl inte samma rubriker.

4774 4774 skrev:
Sällan man hör att en jakthund har skjutits, men det blir väl inte samma rubriker.
Det är nog väldigt sällan det anmäls då det sker av misstag och skytten ofta har ett vänskapsförhållande till hundägaren eller så är skytten och hundägaren samma person. Varför skulle det komma ut i tidningen, finns liksom inget intresse. De gånger det blir rubriker är oftast ifall det är två jaktlag inblandade.

L lat skrev:
Om jägarna vore rädda om hundarna så behöver de skjuta mer vildsvin.
Eller inga alls, och bara ha handväskhundar. Då slipper de ifrån trafikskador också…

Brukshundar lever farliga liv, men värst för dem är sannolikt fortfarande trafiken, även om skadorna från vildsvin ökat med de ökade stammarna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.