39 791 läst ·
73 svar
40k läst
73 svar
Delar på en väg med grannen men bara jag som sköter om den?
Blir bara nyfiken:N Niklar skrev:Att sköta väg och vägunderhåll har jag gjort sedan 2005. Lagt 4-5.000:- (väggrus/diesel/ploga/hyvla/klippa/träd/buskar) varje år plus arbete.
Jag har pratat med grannarna upprepade ggr de senaste 3 åren om ersättning och hjälp med att sköta vägen. När jag nämner att jag från och med förra året (2024) ville ha ersättning med 500:- a 11 hushåll (1 granne betalade) så blir det genast obekvämt och dom säger att "vi har ju inte mycket snö nu för tiden".
Nu har jag tröttnat... igår (31 januari) sålde jag min lastare som jag köpte ny 2021.
Få gångtimmar och välskött så jag fick mer för maskinen än vad jag gav för den ny. 🙂
Nu är det nästan så att jag hoppas på 1 meter snö och tjälgropar/asfaltshåll stora så att man kan bada i dom... 😅
Hade du någon utsedd roll att sköta vägunderhållet, eller tog du helt enkelt ett eget initiativ? Hade ni någon kommunikation om det, eller smög du bara igång med skötseln?
Det stora problemet med att dela väg med någon är att det är extremt osannolikt att båda parterna har samma krav på vägen.
Tar jag mig själv som exempel så är jag i den lyckliga situationen att det endast är jag som behöver bry mig om skicket på vägen då övriga som måste använda den är bönder som använder traktorer och som kommer att klara av vägen utan problem när den når det stadium att min bil inte klarar av den.
Men skulle jag haft en granne som också använde vägen kunde det säkert bli problem ifall denne granne hade väldigt olika krav på vägen. Så om grannen kräver en väldigt bra väg så hade jag inte haft lust att sponsra det eftersom det skulle kräva vägunderhåll flera gånger om året. Själv har jag inget problem att köra slalom eller med ena sidan av bilen vid sidan av vägen trots att det blir lite skrap mot buskar.
Som djurägare vill jag faktiskt inte att vägen är för bra då laglig hastighet på den lilla grusvägen är 70 km/h och när vägen är nyfixad så är det vissa som tycker det är kul att gasa på (posten bl.a.). Det både dammar fruktansvärt när det är torrt och med djurhagar längs vägen finns alltid risken att någon olycka sker. För att inte tala om katter, nuvarande är dock inne, men alla andra jag haft har varit ute mycket.
Så att vara två som delar väg är nog den sämsta situationen. Är man flera kan man antagligen oftast få majoritet för beslut. Helst ska det nog vara ett udda antal.
Tar jag mig själv som exempel så är jag i den lyckliga situationen att det endast är jag som behöver bry mig om skicket på vägen då övriga som måste använda den är bönder som använder traktorer och som kommer att klara av vägen utan problem när den når det stadium att min bil inte klarar av den.
Men skulle jag haft en granne som också använde vägen kunde det säkert bli problem ifall denne granne hade väldigt olika krav på vägen. Så om grannen kräver en väldigt bra väg så hade jag inte haft lust att sponsra det eftersom det skulle kräva vägunderhåll flera gånger om året. Själv har jag inget problem att köra slalom eller med ena sidan av bilen vid sidan av vägen trots att det blir lite skrap mot buskar.
Som djurägare vill jag faktiskt inte att vägen är för bra då laglig hastighet på den lilla grusvägen är 70 km/h och när vägen är nyfixad så är det vissa som tycker det är kul att gasa på (posten bl.a.). Det både dammar fruktansvärt när det är torrt och med djurhagar längs vägen finns alltid risken att någon olycka sker. För att inte tala om katter, nuvarande är dock inne, men alla andra jag haft har varit ute mycket.
Så att vara två som delar väg är nog den sämsta situationen. Är man flera kan man antagligen oftast få majoritet för beslut. Helst ska det nog vara ett udda antal.
När jag flyttade in här 2005 så skötte ett företag (ansvarig för vägförening) huvuddelen av vägen fram 2008-2009. Sista 175m (grus & asfalt) till 4 hus var det ingen som direkt gjorde något med så jag skötte den och gjorde då bara precis det som behövdes, inte mer.S Sir Duke skrev:
Var det 2010 eller 2011 som det var sjukt mycket snö? Ingen kom in/ut och många boende parkerade på en butiksparkering 4-500m bort.
Efter det så började jag prata med grannarna om att vi behöver underhålla vägen. Alla sa ja, men ingen ville ta ansvar och göra något så jag utnämnde väl mig själv till vägunderhållare...🤔
Det var ju bra att ni diskuterade, och att alla fick tycka till. Ni verkar ju dessutom ha tyckt lika. Då borde ingen känna sig överkörd efteråt.N Niklar skrev:När jag flyttade in här 2005 så skötte ett företag (ansvarig för vägförening) huvuddelen av vägen fram 2008-2009. Sista 175m (grus & asfalt) till 4 hus var det ingen som direkt gjorde något med så jag skötte den och gjorde då bara precis det som behövdes, inte mer.
Var det 2010 eller 2011 som det var sjukt mycket snö? Ingen kom in/ut och många boende parkerade på en butiksparkering 4-500m bort.
Efter det så började jag prata med grannarna om att vi behöver underhålla vägen. Alla sa ja, men ingen ville ta ansvar och göra något så jag utnämnde väl mig själv till vägunderhållare...🤔
Annars kan folk mumla bakom sina gardiner "Där åker den där typen runt och tror att han äger vågen och kan göra vad han vill"
Är lite i samma sits, delar på väg med några grannar. För min egen del så har jag insett att jag blir mer bitter av att se en illa skött väg (både bristfällig snöröjning och grusning), än jag blir av att fixa vägen själv.
Ingen lång väg eller speciellt dyrt underhåll om man gör allt själv, det är ju timmarna som är dyra när man lejer bort.
Ingen lång väg eller speciellt dyrt underhåll om man gör allt själv, det är ju timmarna som är dyra när man lejer bort.
Trist. Jag kör av tre grannars tomter ibland när jag har tid. I Stockholm så inte så betungande då det ju inte är så många ggr med rejält med snö per år. Alla väldigt tacksamma, särskilt de som som har skaftväg på 40-50 meter som vi.D DrDengrot skrev:Det liknar på ett sätt men ändå inte situationen jag har med grannar som velat låna min snöslunga gratis för att skotta av sina trottoarer de gånger det dumpat snö här. Ingen ersättning för bensin etc accepterat och blivit upprörda när jag erbjudit mig att istället skotta av deras trottoarer för 500 spänn per säsong när jag ändå är ute och kör av min del. "Det tar ju dig bara tio minuter extra per gång!!!!" 🙃
Enda åtgärden i sådana här fall är att sänka sin egen ambitionsnivå till ngt som mer liknar omvärldens, du gör den smarta lösningen och sålde maskinen du skött vägen med. 👍
Folk får tro vad dom vill. Någon annan får ta över och sköta vägen.S Sir Duke skrev:
Klicka här för att svara