Hur vet man vilka toleranser det finns i branschpraxis att ta ledning av om inget annat är avtalat.

Jag har fått 1 cm mindre mängd isolering mot betongplattan vilket borde om man tänker logiskt göra golven kallare. Detta påpekade jag till företaget men man tog ingen hänsyn till det. Kanske är jag kräsen.

Mina vattenrör frös igen och en snickare kollar uppe på kattvinden, rören ligger helt blottade utan någon isolering alls. Det borde väl minst sagt ha satt dit rörisolering runt rören. Det enda man hade gjort va att sätta dit en frigolitskiva ovanpå rören så att man inte såg dom. Vilket inte hade någon isolerande funktion alls. Det kan ju inte vara ett arbete som följer branschpraxis, inte enligt mitt tycke.

Och till min stora förvåning har man inte satt någon ångspärr mellan undertak och isolering. Så när vi nu börjar riva ut isolering så är den frusen fuktig pga att varm fuktig luft tagit sig till isoleringen när ångspärren saknades. Ska inte ett återställande av en vattenskada följa dagens byggstandard? Eller får företagen göra hur dom vill?
 
helenaa5 helenaa5 skrev:
Hur vet man vilka toleranser det finns i branschpraxis att ta ledning av om inget annat är avtalat.

Jag har fått 1 cm mindre mängd isolering mot betongplattan vilket borde om man tänker logiskt göra golven kallare. Detta påpekade jag till företaget men man tog ingen hänsyn till det. Kanske är jag kräsen.

Mina vattenrör frös igen och en snickare kollar uppe på kattvinden, rören ligger helt blottade utan någon isolering alls. Det borde väl minst sagt ha satt dit rörisolering runt rören. Det enda man hade gjort va att sätta dit en frigolitskiva ovanpå rören så att man inte såg dom. Vilket inte hade någon isolerande funktion alls. Det kan ju inte vara ett arbete som följer branschpraxis, inte enligt mitt tycke.

Och till min stora förvåning har man inte satt någon ångspärr mellan undertak och isolering. Så när vi nu börjar riva ut isolering så är den frusen fuktig pga att varm fuktig luft tagit sig till isoleringen när ångspärren saknades. Ska inte ett återställande av en vattenskada följa dagens byggstandard? Eller får företagen göra hur dom vill?
Hej,
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en byggingenjör/besiktningsman. De har koll på branschpraxis. Sen bör du reklamera alla fel till entreprenören om du inte redan gjort det. Se till att felen konstateras av sakkunnig som kan vägleda dig genom de olika branschbestämmelserna.
 
Martin Wiklundh Martin Wiklundh skrev:
Hej,
Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med en byggingenjör/besiktningsman. De har koll på branschpraxis. Sen bör du reklamera alla fel till entreprenören om du inte redan gjort det. Se till att felen konstateras av sakkunnig som kan vägleda dig genom de olika branschbestämmelserna.
Problemet är att jag har kontaktat en besiktningman som uppenbart har kontaktat dig och frågat om jag är din klient, och han fick svaret nej från dig dock enligt han. Jag tycker att det skulle vara anmärkningsvärt om man pratar om eventuella klienter och aktuella klienter till en som inte har med det att göra.

Han vet uppenbart absolut ingenting när det kommer till branschpraxis tyvärr. Så därför frågar jag hur jag ska gå vidare?

Byggföretaget kan väl omöjligtvis göra hur dom vill, vad jag kunnat läst mig till så ska dom följa branschpraxis som gäller nu i tid och inte för 40 år sedan.
 
Redigerat:
helenaa5 helenaa5 skrev:
Problemet är att jag har kontaktat en besiktningman som uppenbart har kontaktat dig och frågat om jag är din klient, och han fick svaret nej från dig dock enligt han. Jag tycker att det skulle vara anmärkningsvärt om man pratar om eventuella klienter och aktuella klienter till en som inte har med det att göra.

Ham vet uppenbart absolut ingenting när det kommer till branschpraxis tyvärr. Så därför frågar jag hur jag ska gå vidare?

Byggföretaget kan väl omöjligtvis göra hur dom vill, vad jag kunnat läst mig till så ska dom följa branschpraxis som gäller nu i tid och inte för 40 år sedan.
Hej,
Vi advokater har sekretess angående vilka klienter vi har. Vi skulle aldrig avslöja vilka vi arbetar för.
Som jag förstår det har du anlitat en besiktningsman som du inte är nöjd med. Då du i den situation du beskriver behöver dokumentera fel och utreda branschpraxis blir mitt råd att ta kontakt med en annan besiktningsman. Förslagsvis försöker du vid upphandlingen av besiktningsman klargöra vilken typ av arbete du vill ha hjälp med besiktning av och kontrollerar vilken erfarenhet/utbildning besiktningsmannen har av sådant arbete.

Hoppas du hittar någon besiktningsman som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Allt gott!
 
  • Gilla
ainmal
  • Laddar…
Martin Wiklundh Martin Wiklundh skrev:
Hej,
Vi advokater har sekretess angående vilka klienter vi har. Vi skulle aldrig avslöja vilka vi arbetar för.
Som jag förstår det har du anlitat en besiktningsman som du inte är nöjd med. Då du i den situation du beskriver behöver dokumentera fel och utreda branschpraxis blir mitt råd att ta kontakt med en annan besiktningsman. Förslagsvis försöker du vid upphandlingen av besiktningsman klargöra vilken typ av arbete du vill ha hjälp med besiktning av och kontrollerar vilken erfarenhet/utbildning besiktningsmannen har av sådant arbete.

Hoppas du hittar någon besiktningsman som kan hjälpa dig vidare i ärendet.

Allt gott!
Tack så mycket för ditt svar. Det säger tyvärr en hel del om besiktningmanen.
Jag får helt enkelt leta vidare.
Allt gott till dig mé.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.