1 594 läst ·
1 svar
2k läst
1 svar
Konkurs solceller
Jag har köpt ett solcellpaket med batteri som bara delvis är installerat av ett företag som gått i konkurs. Jag har inväntat Kunkursbouppteckningen vilket nu är klar men jag inte inte blivit kontaktad. Vad är mina möjligheter och hur bör jag göra för att lida så liten skada som möjligt? Just solceller är lite mer komplicerat ioch med att där fanns ett grönt avdrag som skulle täcka delar av kostnaden. Mitt avtal är dock skrivet på vad jag skall betala för allt. Det gör att konkursboet redan förlorat ca 100 000kr som de skulle få via grönt avdrag.
Tar jag in ett annat bolag för att slutföra arbetet tror jag inte det blir mycket kvar för konkursboet att kräva mig på (för jag antar att jag inte skall betala mer än vad som är avtalat även om jag inte får samma garanti mm på arbetet och produkterna.
Eller bör konkursförvaltarren hämta de delar som inte är installerat ännu och på så sätt sätta mig i en ännu sämre situation?
Jag räknar med andra ord att installationen total kommer att kosta mig det avtalade priset (men med sämre vilkor för garanti mm) men att det bara blir en bråkdel över till konkursboet. Vem bestämmer när och om jag kan ta in ett annat bolag?
Tar jag in ett annat bolag för att slutföra arbetet tror jag inte det blir mycket kvar för konkursboet att kräva mig på (för jag antar att jag inte skall betala mer än vad som är avtalat även om jag inte får samma garanti mm på arbetet och produkterna.
Eller bör konkursförvaltarren hämta de delar som inte är installerat ännu och på så sätt sätta mig i en ännu sämre situation?
Jag räknar med andra ord att installationen total kommer att kosta mig det avtalade priset (men med sämre vilkor för garanti mm) men att det bara blir en bråkdel över till konkursboet. Vem bestämmer när och om jag kan ta in ett annat bolag?
Bästa svaret
Hej,M maglin skrev:Jag har köpt ett solcellpaket med batteri som bara delvis är installerat av ett företag som gått i konkurs. Jag har inväntat Kunkursbouppteckningen vilket nu är klar men jag inte inte blivit kontaktad. Vad är mina möjligheter och hur bör jag göra för att lida så liten skada som möjligt? Just solceller är lite mer komplicerat ioch med att där fanns ett grönt avdrag som skulle täcka delar av kostnaden. Mitt avtal är dock skrivet på vad jag skall betala för allt. Det gör att konkursboet redan förlorat ca 100 000kr som de skulle få via grönt avdrag.
Jag tycker att du ska kontakta konkursboet och efterhöra om de avser att färdigställa detta. Om inte så får du ta in ett annat bolag som gör färdigt arbetet. Eventuella merkostnader skall du kräva av konkursboet. De kan nog inte betala men då får du ett formellt krav i vart fall och slipper betala ytterligare. Sedan bör du utreda dina försäkringar och entreprenörens försäkringar (genom konkursförvaltaren). Det är nog det bästa du kan göra i denna situation är jag rädd. Det är alltid tråkigt och blir ofta kostsamt när ens entreprenör går i konkurs. Jag uppmanar alla att innan man ingår avtal med en entreprenör försöka se hur entreprenören mår ekonomiskt på samma sätt som man kontrollerar referenser m.m.
Klicka här för att svara