H
HusMedHistoria: [citat] Stort tack! Jag hade inte sett det. Även den studentuppsatsen (Tolkning av samfällda vägars läge) finns som fulltext. https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=9137780&fileOId=9138246
36 svar · 4,2k läst
·
R
Reklam: Tack för din input!
8 svar · 1,3k läst
·
Tom Bombardil
Tom Bombardil: [citat] Nej, men det har inte någon betydelse. Vad skulle jag göra med det (mejl/brev)? Gå till domstol och lägga fram bevis? När jag ringde och pratade med dem så kom vi överens om att nästa tömning skulle ske hösten 2025. Muntligt avtal. Jag trodde på det men personen noterade inte det. Fast jag vet inte det. Han kanske noterade det men så blev det nåt fel och det får jag betala
30 svar · 4,7k läst
J
Jonas Lundgren1: @jachri: Hur gick det med fördelningen av fastigheten? Skulle vara intressant att höra. Och @thomasx: Skulle vara intressant att höra hur ni tog er runt regelverket? Jag är i färd med samma fråga, men läser att t.ex. uppskjuten reavinst måste lösas upp av givaren åtminstone till samma andel som själva gåvan. Ex. om jag ger 25% så måste 25% av reavinsten upplösas. Det kan även bli
4 svar · 2,3k läst
S
Anonymiserad 492966: [citat] Använd kivra som brevlåda inget annat och styr fakturor till E-faktura i stället. Betala fakturor med kivra är skit då inte alla företag är anslutna till kivra
85 svar · 16,9k läst
·
Z
zbynio: Om man inte vill byta kasetten, så får man leva med den som den är. Tror inte man märker stor skillnad i räkningen om en kammare har bara luft i sig istället av argon, eller vad var det man använde nu.
7 svar · 1,9k läst
·
Snigla
Snigla: [citat] Om jag inte missminner mig helt.. så är det dock stora skillnader om du bygger nytt.. vs om du renoverar ett befintligt badrum i ett gammalt hus. Vi frågade runt en hel del ang både dessa regler och handikappregler osv när vi skulle renovera våra badrum och en del "nya" regler behövde vi inte tänka på.. så länge vi inte byggt helt nytt.. (om vi hade rivit hela badrummet eller
60 svar · 20,5k läst
·
S
SP-AB: Ja så kanske det blir. Vi kommer nog att låtsas som ingenting…
33 svar · 10,7k läst
H
hapazard: [citat] Det är högst tveksamt om det verkligen är farligare att ta med barn i bilen än att lämna en brunn öppen och tillgänglig för barn. Vägtrafiken vet vi är ganska säker, 12 barn omkom totalt i trafiken i fjol, men en stor andel av dessa var inte passagerare. Sätt det i relation till antalet bilresor så hamnar du snabbt på löjligt låga sannolikheter per resa. Vad gäller faran
21 svar · 2,2k läst
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Yes, you are often the weaker part. But then again: If such a case goes as far as the court I think they will consider this as well. The outcome one can only speculate about though... The general idea however is that neither the customer nor the contractor should have any incentive to pay under the table, and that is is against the law. So the correct approach would be to refuse to do
3 svar · 1,1k läst
N
nissebrun: [citat] Förstod du egentligen vad han skrev i sitt inlägg ?
80 svar · 16,9k läst
A
Anders_Nilsson: Skriv in en friskrivningsklausul om det rör sig om en dement åldring. Och ta med bilden på avloppsröret som sticker ut genom sockeln i bra-att-veta-formuläret. Sedan torde inte ens en småbarnsfamilj med föräldrar födda på 90-talet försöka någonting.
14 svar · 5,8k läst
·
P
Prosit: Nu handlade det väl inte om totala ytan heller utan om [citat] Då är nästa fråga vad en ”enhet” är. Det kanske ska tolkas som något som är beboeligt, alltså har toalett och kokmöjlighet?
29 svar · 8,7k läst
·
R
Risarvaren: [citat] Jag funderar på hur många bränder vi skulle få om den obligatoriska sotningen slopades och kreti och pleti fick ta allt ansvar själva. Det resultatet skulle vara intressant att se. Hur mpnga skulle snåla in på sotning helt och hur många eldar ned undermåligt torkad ved som sotar igen pannor och skorstenspipor? Alltför många tror jag och bränderna skulle inom fem till tio år
338 svar · 39,1k läst
·
4774
4774: Min syster med familjs hus ligger på hörntomt och har två adresser, en vid entren och en vid infarten som ligger på den andra gatan. Brevlådan stod ursprungligen vid infarten men flyttades sedan till entren och därmed blev det bara en adress. Så sätt upp en brevlåda vid båda numrerade ingångarna så måste det väl bli en egen adress per ingång?
37 svar · 9,0k läst
·
M
Marcus-AA: [citat] Hur länge sedan var det? Det kan finnas ett avtal som ligger till grund för ledningsrätten som fortfarande inte ens är ansökt. Ibland väntar nätägaren på att få alla avtal klara före de söker ledningsrätt, det kan ta flera år. /M
10 svar · 1,2k läst
Larsa
Larsa: [citat] Dels kan man få bygga brygga, och det är bättre förutsättningar för att få bygglov inom strandskydd. Men man måste ju få dispens för båda…..
33 svar · 18,5k läst
K
kbg: Det är bara lagret längst ner. Bjälkarna är inte impregnerade. Men nej, jag visste inte det. Mycket man får lära sig när man bygger.
9 svar · 1,5k läst
J
Jocksob: Hej gammal tråd hur gick det med detta TS fick du någon klarhet? Har ett liknande läge utanför detaljplanerat område med en 80-sträcka statlig väg som går rätt genom tomten, utan någon dokumentation kopplat till det vad jag kunnat hitta. Drömmen är ju att något missats och att man som paragrafryttig ny ägare kan få en slant för vägrätten så här efterhand 😁 Men framförallt
15 svar · 2,5k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Jag läser det nog som det senare. Annars skulle Boverket inte använt uttrycket "exakt den åtgärd".
21 svar · 8,1k läst
M
Maledictus: Vilken kommun handlar det om? Hur sophämtningen ska ske regleras av de lokala föreskrifterna så där kan du läsa på lite om du vill. Beroende på deras framtida insamlingssystem så kan fenomenet med sidlastare komma att försvinna dessutom. Jag håller med många andra här, prata med kommunen och förklara att grannen vägrar upplåta sin tomt till din soptunna. Kolla också med kommunen
76 svar · 12,5k läst
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Om ni ska sälja i framtiden gör ni en uppmätning av hela huset och marknadsför det enligt mätningen, ändra inget i registret innan.
6 svar · 3,6k läst
blackarrow
blackarrow: @Anna Andersson9879 Kan vi inte få se vad du hittat i källaren? Det finns också seriösa skribenter som ger bra hjälp här på forumet.
161 svar · 48,7k läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] SKR-skriften ger uttryckligt stöd för det som går att läsa i PBLs lagtext, att det är kommunen som ansvarar för underhåll av den allmänna platsen och det inkluderar ombyggnation av den, t ex ombyggnation av trottoaren i TS fall när det är påkallat. Det finns inget som ger stöd för att TS skulle ha ansvar för detta. Det finns inget i texten som beskriver att kommunen kan
131 svar · 16,2k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Jag har flyttat en off topic diskussion om användandet av ordet hen till den tråd där vi diskuterar detta: https://www.byggahus.se/forum/threads/han-hon-eller-hen-korrekt-anvaendning.487036/ /Moderator
630 svar · 117,3k läst
·
L
Lilian33: [citat] Ok. Då är det otroligt bra att mitt avtal med KA innefattar fem platsbesök vid byggarbetsplatsen. Sorry, trodde att det var givet med tanke på att de skall kontrollera viktiga byggmoment.
77 svar · 24,9k läst
K
Klass0n: [citat] Nej det är väldigt osannolikt. Efter 10 år så är dessutom svartbygget preskriberat och du kan alltså varken få böter eller tvingas riva det.
3 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.