Är det en befintlig kabel som har legat rättslöst länge?

Eller är det en kabel de grävt ner nu/nyss?

Har den legat länge har jag ju viss förståelse för myndigheternas senfärdighet...

/ATW

A ArneTW skrev:
Är det en befintlig kabel som har legat rättslöst länge?

Eller är det en kabel de grävt ner nu/nyss?

Har den legat länge har jag ju viss förståelse för myndigheternas senfärdighet...

/ATW
Den är nyligen nergrävd,efter att jag tog över fastigheten och det finns inga avtal.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja, en kommun som inte följer lagen. Det är inte ovanligt.

Kommunen ska följa tingsrättens dom. Den är lagakraftvunnen. Att man har ansökt om ledningsrättsförrättning ändrar inte på den saken förrän förrättningen resulterar i ett beslut som vinner laga kraft.

Det korrekta är således att kommunen avlägsnar sin ledning.

Men sen har medarbetarna på kommunen funderat över vad som händer som de inte lyfter ett finger och inväntar ledningsrättsförrättningen där kommunen troligen i efterhand får rätten att ha ledningen där. Och du ser nu resultatet. Ingenting.

Att gräva först och be om ursäkt sen är en olaglig strategi som fungerar i dessa sammanhang.
Nu har jag fått ett meddelande från Kronofogden och dom kör på med sin hantering.
Men dom ska inledningsvis försöka förtydliga för de ansvariga för ärendet hos kommunen vad vitet går ut på.
Och handläggaren hos Kronofogdemyndigheten sa precis som du skriver att så länge Lantmäteriet inte är klara med sitt utslag i ledningsrättsärendet är det Tingsrättens slutliga utslag som gäller.

• Gilla
vcx och 2 till
  • Laddar…
Polisanmälan och/eller kontakt med lokal media? 👍

Någon på kommunen har uppenbarligen kört på utan att bry sig om eller kunna reglerna - vilket som är värst är upp till var och en - och vederbörande måste stå till svars. Annars kommer ju samma sak att hända om och om igen.

Claes Sörmland
F Fuktskadad09 skrev:
Nu har jag fått ett meddelande från Kronofogden och dom kör på med sin hantering.
Men dom ska inledningsvis försöka förtydliga för de ansvariga för ärendet hos kommunen vad vitet går ut på.
Och handläggaren hos Kronofogdemyndigheten sa precis som du skriver att så länge Lantmäteriet inte är klara med sitt utslag i ledningsrättsärendet är det Tingsrättens slutliga utslag som gäller.
Imponerande att kronofogdens folk orkar driva detta mot kommunen. Men jag tror så här:

Man har ett samtal/möte om detta. Kommunens folk säger att de förstår och undrar om kronofogdens medarbetare kan avvakta med vidare åtgärder tills ledningsrättsfrågan är avgjord. Nu blir frågan avgjord av personkemi. Klickar medarbetarna på de olika organisationerna så kommer de avvakta i ditt ärende. Skär det sig så kanske kronofogdens folk kör på.

Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Imponerande att kronofogdens folk orkar driva detta mot kommunen. Men jag tror så här:

Man har ett samtal/möte om detta. Kommunens folk säger att de förstår och undrar om kronofogdens medarbetare kan avvakta med vidare åtgärder tills ledningsrättsfrågan är avgjord. Nu blir frågan avgjord av personkemi. Klickar medarbetarna på de olika organisationerna så kommer de avvakta i ditt ärende. Skär det sig så kanske kronofogdens folk kör på.
I det här fallet har Kronofogden tillgång till min tidigare kommunikation med kommunen där framgår det tydligt att kommunen inte visar någon vilja till att svara och göra upp i godo.
Dessutom har Kronofogdens handläggare haft problem med att få respons på sin (sina försök med) kommunikation med kommunen.
Så jag har förtroende för att dom inte blir "för mycket kompis" med kommunen.
Men jag kan ha fel, det har hänt förr......😁

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T ToRy skrev:
Polisanmälan och/eller kontakt med lokal media? 👍

Någon på kommunen har uppenbarligen kört på utan att bry sig om eller kunna reglerna - vilket som är värst är upp till var och en - och vederbörande måste stå till svars. Annars kommer ju samma sak att hända om och om igen.
Antar att en polisanmälan skulle resulterat i en hänvisning till Kronofogden.
Har gått den vägen en gång förut då någon kedjat fast en kanot vid ett tall.
Polisen sa att det var handräckning hos kronofogden som gällde.
Men det stupade på att jag inte visste vem som hade låst fast kanoten vid tallen.
Lagen kräver en identiferad svarande.

Med den nuvarnde olovliga ledningsdragningen hade jag både namn och organisationsnummer.

Eftersom du har tingsrättens dom i ryggen, vad händer om man bara skulle gräva av och upp ledningen?

Ja, det är en intressant fråga vilket ansvar som du har just nu? Det verkar ju vara vanligt att "tappa ett ankare" av misstag tänker jag...

• Haha
Dilato
  • Laddar…
Persson88 Persson88 skrev:
Eftersom du har tingsrättens dom i ryggen, vad händer om man bara skulle gräva av och upp ledningen?
Har ingen aning och har vare sig maskinella eller ekonomiska resurser eller kunskap att hoppa på det jobbet.
Sedan ligger det nära en väg/gemensamhetsanläggning som ligger riskabelt till att komma till skada om det är amatörernas afton.

Så det känns tryggast att låta Kronofogden styra det här skeppet i mål.

F
Du måste ju sätta lite press för att något ska hända. Va lite kreativ. Till Kronofogden säger du att du kontaktat en grävfirma som ska ta bort kabeln och du vill de skickar ut en utmätare som får "övervaka" återställningen. Till kommunen säger du att du kontaktat grävfirmor som åt kronofogdens vägnar ska ta bort kabeln på kommunens bekostnad eftersom kommunen själva inte gör nåt.

Persson88 Persson88 skrev:
Det blir förmodligen en polisanmälan om skadegörelse eftersom det inte är TS kabel. Bara för att den är nedgrävd utan avtal gör det inte till TS egendom, jämför t.ex. med övergivna skrotbilar som man inte får flytta på eget bevåg.

Vet man om att kabeln går där den går blir det svårt att hävda olycka om den "råkar" bli avgrävd. Det finns ju också en risk för personskada beroende på vad det är för kabel (elledning eller fiber?).

• Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
F Freddedan skrev:
Du måste ju sätta lite press för att något ska hända. Va lite kreativ. Till Kronofogden säger du att du kontaktat en grävfirma som ska ta bort kabeln och du vill de skickar ut en utmätare som får "övervaka" återställningen. Till kommunen säger du att du kontaktat grävfirmor som åt kronofogdens vägnar ska ta bort kabeln på kommunens bekostnad eftersom kommunen själva inte gör nåt.
Undvik lögner, är inte kreativt, för det det kan leda till missförstånd och agerande som förvärrar för ts så att vara kreativ är att driva det utifrån gällande förutsättningar. TS har lämnat ärendet till Kronofogde och det är de som nu hanterar det utifrån beslut av tingsrätt.
Även att beakta vad ärendet gäller för ledningsrätt hos Lantmäterier "För att utveckla allmän infrastruktur.".

Men har kommunen medvetet grävt ned den typ rakt över din fastighet. Eller har någon missat var gränsen går och "råkat" gräva ngn meter in på din fastighet?

Det låter ju fullkomligt orimligt om kommunen bara kör på och medvetet gräver ner ledningar där de inte har rätt till det.

Vi fick nyligen kommunalt VA till fritidshuset. Kommunen har lagt ned ledningar på andra sidan vägen i förhållande till vår tomt. Anslutningspunkten visade sig komma lite tokigt (förre ägaren var inblandad i det). Kommunen gick med på att flytta anslutningspunkten 3m. Det innebar att ledningen tvärs över vägen flyttades 3m. Vägen (och vägmarken) ägs av vår vägsammfällighet. Det krävdes en ny lantmäteriförrättning för att flytta detta rör 3m. Vilket för mig som lekman känns lite överdrivet. Nu kunde de klumpa ihop flera ändringar till en förrättning.

• Gilla
AndersS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men har kommunen medvetet grävt ned den typ rakt över din fastighet. Eller har någon missat var gränsen går och "råkat" gräva ngn meter in på din fastighet?

Det låter ju fullkomligt orimligt om kommunen bara kör på och medvetet gräver ner ledningar där de inte har rätt till det.

Vi fick nyligen kommunalt VA till fritidshuset. Kommunen har lagt ned ledningar på andra sidan vägen i förhållande till vår tomt. Anslutningspunkten visade sig komma lite tokigt (förre ägaren var inblandad i det). Kommunen gick med på att flytta anslutningspunkten 3m. Det innebar att ledningen tvärs över vägen flyttades 3m. Vägen (och vägmarken) ägs av vår vägsammfällighet. Det krävdes en ny lantmäteriförrättning för att flytta detta rör 3m. Vilket för mig som lekman känns lite överdrivet. Nu kunde de klumpa ihop flera ändringar till en förrättning.
I mitt fall är vägen en gemensamhetsanläggning (GA) så vägföreningen har en typ av servitut att anlägga/underhålla vägkroppen som ligger på min mark.
Och rätt att siktröja växtlighet på sidorna.
GA:n är inrättad/registrerad för väg och inget annat så avtal ska tecknas med markägaren efter det kan vägföreningen säga ja eller säga nej om dom tror att det markägaren godkänt inverkar negativt på deras snötsel av vägen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.