Hej

Vi har byggt ett nyckelfärdigt hus med en av landets största hustillverkare. Och en av regionens största byggfirmor. Vi inflyttning, som skedde på utsatt tid, så hade de en lång lista med över 50 problem som inte var åtgärdade. Det mesta var av "icke-funktionell" karaktär. Dvs saker som ser illa ut. Allt ifrån repor i dörrar till avsaknad av socklar under skåpen i köket. Besiktningsmannen tyckte att detta gjorde att det var ok för oss att flytta in. Men det står i protokollet att felen ska avhjälpas "inom rimlig tid".

De få saker som hade lite funktionell karaktär fixade de inom det första halvåret. Men nu har det gått 1 år och 4 månader och det är fortfarande ett 15-tal saker som inte är åtgärdade. Plus att de har flyttat över ett antal anmärkningar till garantibesiktningen som infaller efter 2 år.

Vi håller inne pengar och nu vill de ha tillbaka sina pengar för de delar som är åtgärdade.

Jag undrar om jag har rätt att begära ersättning för att det tagit så lång tid för dem?
Detta har tagit massor av tid för oss, jag tror att vi har haft mellan 10 och 15 besiktningar där de har försökt att säga att saker är åtgärdade, trots att de inte har gjort något åt dem. Och sedan har vi fått hålla iordning på listor över vilka fel som finns.

Vi har ett standard ABS05 avtal. I huvudkontraktet står det bara om ersättning om vi inte kan flytta in. Men det har vi ju gjort sedan länge.

Hustillverkaren har fortfarande kvar en av våra nycklar för att att kunna fixa saker.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.