Hej. Vi har köpt en tomt där en samfällighet med största sannolikhet har en slang dragen till en gemensam infiltrationsbädd genom vår tomt. Det finns ett servitut på tomten där det är tänkt att slangen ska gå. Bekymmret är att den som exploaterade området inte hade koll på sina utförare som drog slangen rakaste vägen. Samfälligheten tog över anläggning ca. 2 år efter den byggdes och har haft på känn att slangen ligger fel. Nu ska vi bygga och får inte bygglov förrens detta är utrett då huset antagligen kommer att placeras över slangen. Det kan nämnas att slangen och infiltrationsbädden anlades i början av 90-talet. Vi anser att det är samfällighetens ansvar att åtgärda slangen medans de anser att det är köparens ansvar, vårt, att ta reda på såna här saker och åtgärda. Någon som har erfarenhet av något liknande och kan ge några tips?

Janne

Hemmakatten
Ni vill ju få bygglov och bygga. Varför tar ni inte dit en grävmaskin, gärna i samband med markarbetena, och kollar var ledningarna går. Är det så att de går där ni vill ha huset så är det inte så mycket besvär att flytta dem till lämåpligare ställe.

Istället för att starta en tvist med Samfällighetsföreningen som kan pågå i åratal, så är det smidigare att ni erbjuder er att ta reda på var ledningarna går och att ni erbjuder er att betala halva kostnaden för en flytt, om det behövs.

Hej

Vi har erbjudit att vi ska dela på kostnaden, samfälligheten och vi, men de vidhåller att de inte har något ansvar. Kan man gräva upp slangen och lägga den ovanjord på servitutsområdet?

ifall slangen inte ligger där den ska enligt servitutsritningen har ni ingen skyldighet att vara "försiktiga". Då servitut inte finns( för det andra läget) är anläggningsägaren skyldiga att flytta den.

För att få svar på din fråga skulle jag kontakta en jurist som är sakkunnig i ämnet.
För övrigt så...
Jag gissar nu hej vilt men om ni börjar gräva där det INTE ska ligga någon slang men att det visar sig att det gör det. Är det inte DERAS slang som ligger fel då och rimligtvis ligger på deras ansvar att flytta!?
Jag skulle mot bättre vetande ringa föreningen och säga att du nu börjar gräva och hoppas på att deras slang inte ligger på fel plats, då får dom komma och flytta på den. Vill dom sedan driva ärendet mot den som placerat den fel så är det väl upp till dom.
För mig låter det solklart men vem är jag att bedöma..

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.