Som nybliven ordförande har jag fått en fråga om våra stadgar som jag inte kan svara på, den gäller följande paragraf:

"Fördelning av överskott skall ske efter medlemmarnas andelar i samfälligheten."

Formuleringen i sig är en sak men vad jag undrar är varför den finns med?

Vi är en samling av 20 radhus som har vatten/avlopp/garage gemensamt. Vi producerar ju inget som ska ge nån vinst som ska fördelas. Däremot finns det pengar i "kassan" som byggts upp av överskott genom åren.

Tror att det är en regel som styr vad som händer om tillgångarna avyttras, säljes. Har säkert inget att göra med era fonderade medel.

Eller upplöses. I ett sådant läge är det mest rättvist att fördela tillgångarna efter andelstalet. Förmodligen har en del från början betalat mer till gemensamhetsanläggningarna och har då i och med detta ett högre andelstal.

Tack för svar!

Att det handlar om vad som händer om tillgångar avyttras eller samfälligheten upplöses låter "bra" :) Det vore tråkigt om medlemmar ska börja kräva pengar tillbaka bara för att vi går lite "plus" ett år.

JanneL: Samfälligheten bildades i samband med att radhusen byggdes (nåt år efteråt). Jag vet inte om folk som köpte de nya husen betalade något då. När husen byter ägare idag sker det inga transaktioner med samfälligheten.

Det är fastigheterna som är delägare till samfälligheten

Samfälligheten är en gemensamhetsanläggning och precis som anaitis påpekar följer den automatiskt med fastigheten. Dock kan varje delägare ha olika stor andel i densamma.

Ahh ok.

Så oavsett vad fastighetsägarna betalade när samfälligheten bildades så påverkar det inte ägarbyten på något vis?

Skulle samfälligheten upplösas skulle tillgångarna då fördelas efter respektive fastighets andel i samfälligheten och inte alls påverkas av hur fastigheterna bytt ägare genom åren?

...vilket också förklarar varför alla ägare av en fastighet måste vara överens vid röstning enligt huvudtalsmetoden på årsstämma, det är fastigheten som röstar, inte de enskilda ägarna av fastigheten.

Har jag fattat rätt?

Du har fattat rätt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.