Hoppas det blev rätt forum, flytta den annars.

Ni som alltid har så bra svar, nu behöver jag er hjälp.

Bor idag i hus på arrenderad tomt. Vi har sålt och i april tar köparen över. Vi har under tiden vi bott i huset arbetat ganska hårt med trädgården och köpt in diverse grönt och skönt för många tusenlappar. Sambon har även tagit med perenner från sin mammas trädgård i Tyskland.

Sambon vill gräva upp en del perenner och flytta med dit vi flyttar. Nu undrar jag vad som gäller rent juridiskt. Varken vi eller köparen äger ju tomten och köpeavtalet gäller ju endast huset och dess skick. Köparen tar dock över arrendet av själva tomten, men det är likväl någon annan som äger fastigheten. Och de har gett sitt ok till att göra i princip vad som helst.

Är det husköparen eller tomtägaren som "gett sitt ok till att göra i princip vad som helst"?

Själv skulle jag som husköpare bli (milt uttryckt) förvånad ifall arrendetomten skulle se helt annorlunda ut vid tillträdet. Dessutom kan man ju fundera på ifall inte den fina trädgården bidragit till en högre köpeskilling för huset, att sedan snuva köparen på det känns tveksamt.

Hur det gäller juridiskt har jag ingen aning om dock.

Perennerna går väl att dela? Det bör göras i vilket fall när de vuxit sig för stora eller blivit för gamla :)

jarlh skrev:
Är det husköparen eller tomtägaren som "gett sitt ok till att göra i princip vad som helst"?

Själv skulle jag som husköpare bli (milt uttryckt) förvånad ifall arrendetomten skulle se helt annorlunda ut vid tillträdet. Dessutom kan man ju fundera på ifall inte den fina trädgården bidragit till en högre köpeskilling för huset, att sedan snuva köparen på det känns tveksamt.

Hur det gäller juridiskt har jag ingen aning om dock.
Med "de" så menar jag fastighetsägaren. Håller med om att det kanske är snopet att allt inte ser ut som det gjorde. Men jag är intresserad av vad som gäller, inte den moraliska aspekten i det hela. :)

Skulle vi ta med oss en del gör vi ju som morsan säger; delar dem. Och vi ska ju såklart inte fräsa upp hela trädgården. Det har inte ens jag mage till. :rolleyes:

Tror heller iofs inte att gubben som köpt huset ens kastat en öga på rabatterna. Men det är en intressant fråga rent allmänt tycke rjag.

I princip så får du inte ta med några planterade växter när du flyttar. Om det sedan kan gälla annat vid arrende vet jag inte.

Den som är arrendator får göra vad han eller hon vill med marken om inget annat avtalats, så länge det återställes i det skick som var innan arrendetsbörjan om återigen inget annat avtalats.

Jag hade tolkat detta som att de som köpt din bostad som skall ta över hus + arrende skall tillfrågas! Annars skulle ni villkorat i köpet att ni tar med de växterna. Sjävla Fastighetsägaren har inget med detta att göra, mer än att han godkänner överlåtelsen utav arrendeavtalet.

Summa sumarum, fråga köparen om det är OK! Är så inte fallet, börja förhandla :)

//Anders

aedwall: du tolkar det alltså som så att köparen parallellt med mig är arrendator från det att köpeavtalet upprättats men ännu inte fullbordats?

Man skulle ju lika gärna tolka det som att så länge jag står som offiiciell arrendator gör jag som jag behagar.

Men självklart ska jag prata med honom. Knorrar han så "delar" vi plantorna i gallringssyfte. Det ska ju vara fint när han kommer. ;)

Jag tolkar det som att de som köpt ditt hus även "köpt" ditt arrendeavtal. Jag är ganska säker på att när du sålde huset så berättade du att "den här marken ingår" där det är arrende och att den ingick i köpet. När ni nu redan sålt fastigheten och papperna är påskrivna så får man förutsätta att de köpte hus + den arrenderade marken i befintligt skick. Då kan man heller inte som säljare efter att ett avtal ingåtts ändra på marken, lika lite som att du kan slå ut en vägg eller sätta igen ett fönster...

Det är min tolkning, jag är inte jurist (enbart utbildad lantmätare), men jag har jobbat med arrenden, avtal etc i många år och gör det dagligen och jag hade INTE rört marken utan godkännande utav köparen.

//Anders

Lite intressant det här..

Jordabalken säger att träd och växter tillhör en fastighet

2 kap Tillbehör till fastighet

1 §
Till en fastighet hörbyggnader, ledningar, stängsel och andra anläggningar som har anbragts inom fastigheten för stadigvarande bruk, på rot stående träd och andra växter, naturlig gödsel.

Problemet är bara att TS sålt en byggnad, inte en fastighet.

Sådant som arrendatorn tillfört arrenderad mark tillhör normalt arrendatorn och inte fastighetsägaren, så min gissning blir att det är fritt fram juridiskt, men givetvis tveksamt moraliskt.

Sedan är det möjligt att det hela kan jämställas med tomträtt, och då misstänker jag att andra regler gäller.

Hoppas någon jurist vill reda ut detta vidare!

Intressant fråga, min följeslagare "Fastighetsjuridik för skogs- och markägare" ger tyävrr inget bra besked.

Du har väl lämnat jordägaren möjlighet till bud (dvs han får lösa in huset för marknadsvärdet om han vill)? Måste man, vet du... :)

Huset har du sålt, och det skall då vara i befintlkigt skick som vilket lösöre som helst skulle jag tro. Marken (med trädågrd) har du inte sålt (det var aldrig din), utan du
* Sa upp och nye husägaren fick skriva nytt kontrakt, eller
* Lät nye husägaren träda i ditt ställe.

Vilket blev det? I första fallet tycker jag inte husäganre kan ställa några krav på din trädgård.

Men du, kan du inte ringa Arrendenämnden?

http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____842.aspx

Redigerat:
Äsch, vad mkt jobb för några blommor. :)

Mäklaren kollade med fastighetsägaren om arrendet fick överlåtas, misstänker att det är det du menar. Tur att de inte ville lösa in det, skulle nog blivit en förlustaffär för oss. Men det är en av Sveriges största fastighetsbolag och de vill inget annat än att bli av med tomterna här. Men kommunen har satt stopp i väntan på diverse saker.

Enligt Jordabalken 2 kap 4 § 1 st 1 p så blir inte föremål fastightetstillbehör om de tillförts av annan än markägaren. Typexemplet är arrendatorn som då arrendet upphör har rätt att ta med sig även sådant som annars vore fastighetstillbehör såvida inte markägaren löser in föremålen. Dit hör byggnad och planterade växter, t o m saker som fruktträd om jag minns rätt. Gissar att även av arrendatorn tillförd hög med naturlig gödsel får avlägsnas, det är annars särskilt nämnt fastighetstillbehör. Dock ska marken återställas sedan föremål avlägsnats.

Överlåts arrendet får väl knappast någonting avlägsnas.

Men om man överlåter arrendet, säljer man inte hus och det som finns på tomten och inte tillhör jordägaren "as is", Ungefär som man säljer en bil, och tar av däcken. :)

Vad står i avtalet mellan er och köparen?

Jag skulle tro att blommorna rent formellt ägs av er (och inte av fastighetsägaren). Ifall ni inte på det ena eller andra sättet skrivit något i avtalet som innebär att blommorna ingår i köpet så tror jag inte att de kommer att byta ägare, och därmed borde ni kunna ta med er dem, likaväl som ni kan ta med krukväxter.

ordain skrev:
Vad står i avtalet mellan er och köparen?

Jag skulle tro att blommorna rent formellt ägs av er (och inte av fastighetsägaren). Ifall ni inte på det ena eller andra sättet skrivit något i avtalet som innebär att blommorna ingår i köpet så tror jag inte att de kommer att byta ägare, och därmed borde ni kunna ta med er dem, likaväl som ni kan ta med krukväxter.
Avtalet avser endast byggnaderna uppförda på arrenderad tomt. Visserligen står att tomten ska lämnas avstädad, men det är ju inte för mycket begärt. :)

Intressant det här. Undrar just vem man borde fråga för att få ett slutgiltigt och korrekt svar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.