Hej
Jag har en byggnad som står på min tomt väldigt nära grannens tomt.
Jag byggde den för ca 25 år sedan med dåvarande grannens tillstånd och bygglov.
Grannfastigheten köptes för några år sedan av en annan person som på sin tomt nu utan bygglov uppför en förrådsbyggnad ca 8m * 2m tätt intill min byggnad.
Nu har grannens byggnad rasat ihop av snötrycket.
Grannen påstår att det är snön från mitt tak som raserat hans byggnad.
Jag är dock inte så säker på att det är hela sanningen, då inget av taken skottats och grannens byggnad är i mina ögon ett riktigt rackelbygge av allsköns bröte.
Det spelar iof säkert ingen roll hur välbyggt någon av byggnaderna är, möjligen då att grannens byggnad är ett svartbygge.
Sedan är det inte i mina ögon självklart att det är min snö som raserat grannens byggnad, då det mesta av min snö låg kvar på mitt tak efter det att grannens byggnad rasat.
Den var dessutom byggd så nära min byggnad, att snön på taken överbryggade luftspalten mellan byggnaderna.
Någon som vet hur ansvarsbiten ser ut i ett sånt här fall.
Själva skadan har jag fått veta att den ska grannens försäkring ersätta, men det är väl en annan potatis med ansvarsbiten.
Eller??

Jag lägger en prenumeration på tråden, för underhållningsvärdet. Jag tycker din granne verkar mer än lovligt vilse, OAVSETT vad juridiken säger.

Jag kan inte se att en ovanligt stor snömängd ska vara till din last.

Bygger man en lägre byggnad intill en högre byggnad ska ju den lägre vara konstruerad så att den klarar både lasten av snöfickan och lasten av nerrasad snö från högre liggande tak (BKR samt Boverkets handbok om snö- och vindlast) (Lasten man ska klara varierar beroende på höjdskillnader, taklutningar mm)

Börja med att be om bygglovshandlingen och konstruktionsberäkningarna om han framhärdar att det är ditt fel....

Trist läge. Är grannen normal i övrigt? Jag menar, går det att resonera med grannen?

Om han nu får ut på försäkringen, vad bråkar han med dig om då?

hempularen skrev:
Trist läge. Är grannen normal i övrigt? Jag menar, går det att resonera med grannen?

Om han nu får ut på försäkringen, vad bråkar han med dig om då?
Vet inte vad som är "normalt" i såna här fall, men grannen är MYCKET sur just nu.
Härom dagen när jag kom hem så hade dom klippt av alla grenar från vår stora buske
(vet ej namnet på den, men den luktar gott och har vita snygga blommor på våren)
som växte in på deras tomt och slängt in grenarna till oss:S
Ang förs.
I normala fall så täcker försäkringen sånt här, men jag kan jag tänka mej att försäkringen inte täcks av svartbyggen.

Redigerat:
Ja det låter som en inte helt orimlig förklaring till grannens reaktion. Detta är inte helt ovanligt i mina trakter så det händer ibland på jobbet. Kund kontaktar oss med skadeärende och förklaring. Får ett förhandsbesked om hur villkoren gäller.

Vi brukar iofs betala skada även om bygglov saknats däremot krävs ju byggnadsförsäkring om det är en enskild byggnad. Vi har många kunder på landet med många extrabyggnader oförsäkrade utan att inse att dessa inte ingår i villans försäkring. Din granne kanske inte har skaffat försäkring på sin byggnad och överför därför sin ilska till dig istället för att klandra sig själv.

Min rekommendation är att tvärneka och hänvisa till att han får stämma dig om skadestånd. Finns det en skadeståndsanmälan har du rätt att via ansvarsförsäkring få hjälp från ditt försäkringsbolag. Då överlåter du ansvaret till dem och om det blir så att skadestånd tilldöms grannen betalar du åtminstone bara självrisk. Dessutom har du ju per automatik då överlåtit åt oss och våra jurister (som mig t.ex.) att ta diskussioner och sköta all kontakt. Inte alltför ovanligt att vi dessutom lyckas ganska enkelt få motpart att förstå att processen inte kan leda till något positivt utfall för honom

MVH Lorant

Låter som en skoj granne. Jag hade också bett och fått se hans beräkningar och pekat på diverse saker som sas tidigare. Att han klipper din buske är ju förjävligt. Det får man väl inte göra rakt av för att den hänger över? Där har du väl nåt som du kan sätta honom på fall för....

Han får gärna klippa min buske på sin sida om han vill, jag gör det samma men tar då självklart hand om klippet.Att slänga över grenarna på vår tomt verkar ju något överspänt.
Ang. förs.
kollade just på min hemförsäkring och jag har en ansvarsdel, så då kanske det är lungt då

Kan bara instämma i att jag har samma uppfattning vad som gäller om man bygger en lägre byggnad intill en högre. Eller egentligen - om man bygger en byggnad överhuvudtaget så skall hänsyn tagas till hur omgivningen ser ut m.a.p. snölast och risk för snöficka. Det kan ju vara höjdskillnader, bergsknallar och annat som kan ge en drivbildning utan dess like.

Vid min garageombyggnad ville KA:n att en ingenjörsfirma räknade på just detta, eftersom det faktiskt är en sak som skall tas med i beräkningen vid alla takförsedda byggen. Jag var förvånad över hur mycket de - enligt mitt tycke - tog i. Nu under den här vintern har jag dock sänt dem och min KA en tacksamhetens tanke flera gånger. Snöficka - ja. Drivbildning från kullen precis ovanför - ja. Och detta utöver all "normal" snö på taket. Och garaget står kvar, orubbat.

Med den placeringen din granne har gjort av byggnaden så är det hans uppgift att dimensionera den för både snöfickeeffekten och nedfallande snö från en intilliggande, högre byggnad. Håller med övriga - håll en tydlig, saklig linje. Du tjänar aldrig något i längden på att kasta skit tillbaka, även om det känns bra för stunden. Men en sådan person verkar du inte vara :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.