Hejsan
Jag har precis renoverat mitt badrum genom en byggfirma med mindre lyckat resultat.
Jag har fått fakturan för hela renoveringen sänd till mig men har skickat in en bestridan på den.
Byggherren ringde igår och sa att han beställt tid för besiktning och att besiktningsmannen sagt att jag har rätt att hålla inne med halva betalningen. Men hur kan han göra ett sånt uttalande utan att ha sett badrummet? Jag får känslan av att antingen så drar byggherren en rövare eller så känner han besiktningsmannen..
Vad säger ni som vet?
Badrummet kommer inte vara färdigt förrän de rivit ner det och gjort om det från början.

Med vänlig hälsning

Kan du inte få besiktningen gjord innan fakturan förfaller då?
Borde väl vara minst 15dagar ifrån fakuradatum/bestridande? och dessutom måst du väl märkt att det var dåligt innan du ens fick fakturan, tog du ingen kontakt med firman då och påpekade detta?

Frågan är som sagt varför du ska betala 50% på något som inte är halvfärdigt (riva ut och GÖRA OM vill jag påstå är 0% klart).

Jag skulle inte ha betalt OM det är så att ALLT ska göras om i princip.

Fråga, varför låter du byggherren bestämma besiktningsman, eller är du säker på att han är opartisk eller förhåller sig opåverkad av firman i fråga?

Oja jag har vi har "tjabbat" om detta långt innan fakturan skickades ut. Nu har den redan förfallit.
Ja jag vet inte, det var han som ringde och sa att han bokat tid för besiktning men jag tänkte som så att jag lär väl märka på besiktingen om han inte är opartisk. Om han inte är det så bokar jag en egen?

Och om ALLT ska göras om, det har jag väl ärligt sagt inte kunskapen till att säga.. Men en av väggarna är sne och ska den rätas upp så blir det ju ner med kakel osv.. Men det är klart, på fakturan är det ju även betalning för toastol osv så det är jag ju 100% villig att betala.. Men det är en sån liten del av det hela.

Tja om du officiellt bestrider den så kan han iaf inte göra så mycket innan besiktningsmannen varit där. Blir väl under nästa vecka förmodar jag?
Men det gäller ju att du är säker på att du har rätt med för annars blir det du som får betala påminnelseavgifter, besiktning och allt annat..

Vad säger ni om att besiktningsmannen sagt att jag ska betala 50% då? Hur kan han säga en sån sak? Eller är det en regel att man håller inne på 50% vid en konflikt?

Finns en massa olika praxis men såvitt jag vet ingen lag som skulle säga det, du kan bestrida en del eller hela fakturan som du själv väljer men du kommer att få ta alla kostnader om det visar sig att din bestridan saknar grund sedan.

felpost

Hemmakatten
Det om att du skulle betala 50% av fakturan är ju enbart vad byggaren sagt till dig. det är ju inget du hört av besiktningsmannen. Dessutom är detta en besiktningsman som byggaren anlitat. Du har ingen aning om det är bästa kompisen till byggaren eller om han är en certifierad besiktningsman(han kan ändå vara bästa kompis med byggaren).

jag skulle aldrig gå med på detta, utan kräva och beställa själv en besiktningsman.

Du sdkall absolut inte betala något nu. Skriv ett brev/mail om att du avvaktar besiktningsprotokollet. Byggaren kan absolut inte kräva dig på pengar innan och du kan inte råka illa ut, varken få inkassobrev eller betalningsanmärkningar.

Bestrid fakturan och anlita en egen besiktningsman som du har förtroende för eller har fått bra refrenser på. Att låta byggaren välja besiktningsman är knappast någon särskilt lyckad lösning. Om arbetet är mindre lyckat som du beskriver så lär väl knappast byggaren släpa dit en besiktningsman som han tror kommer att såga hans arbete vid fotknölarna;).

19 § Konsumenten får hålla inne så mycket av betalningen som fordras för att ge honom säkerhet för hans krav på grund av ett
fel hos tjänsten.
-

41 § Om inte annat följer av avtalet, är konsumenten skyldig att betala vid anfordran sedan näringsidkaren har utfört tjänsten.
Har konsumenten i tid begärt en specificerad räkning, är han inte skyldig att betala förrän en sådan räkning har kommit
honom till handa.

-

52 § Vid småhusentreprenad är konsumenten inte skyldig att betala för annat än utförd del av entreprenaden.
Om det enligt 53 § skall göras en slutbesiktning, har konsumenten, trots 41 § första stycket, rätt att hålla inne tio procent av
det avtalade priset till dess att småhusentreprenaden har godkänts enligt 56 § andra stycket. Lag (2004:554).

MVH!

"byggherren ringde igår"

Jag är förvirrad... Byggherre=beställare.

Låter orimligt att hålla 100%, besiktningsmannen avgör vad som är fel, dock borde besiktnings gjorts innan fakturan förfaller.

Med byggherre menar jag han som jag har anlitat till att göra jobbet och som är ansvarig för det.
Han har i sin tur inte gjort jobbet som inte är okej utan det har han anlitat andra firmor som gjort, kakling och bygg.
Han har bara gjort vvs och det hoppas jag är okej.
Så det är därför jag inte är så jätteorolig för att han har bestämt besiktningsman, det är inte hans firma som står för felen.
Men som sagt man lär väl märka om besiktningsmannen "står på hans sida" och då är det ju bara för mig att ta dit en egen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.