12 311 läst ·
25 svar
12k läst
25 svar
Dolt fel - elfel - juristtips
Precis...och blandar man in Elsäkerhetsverket riskerar man bara vite för tattarkopplingarna om man inte åtgärdar eftersom man som fastighetsägare är ansvarig för anläggningen...kinglolle skrev:
Sant men fastighetsägaren är ansvarig för sin anläggning och är den som ställs inför rätta om något sker på grund av fel i elanläggningen.
Blir ju dock lite småtrist när man köper ett hus med en bristfällig elanläggning.
Det där är nämligen ett oerhört skarpt tveeggat svärd.
/K
Blir ju dock lite småtrist när man köper ett hus med en bristfällig elanläggning.
Det där är nämligen ett oerhört skarpt tveeggat svärd.
/K
Vi är ganska säkra på att det är förrförra ägaren som gjort att galan dragningar, så de vi köpte av känner förmodligen inte till problemen (de bodde bara i huset några år). Vad jag förstått är preskiptionstiden kort för sådana brott, men han borde i alla fall ha informerat köparen (dvs. de vi köpte av) att han gjort en massa egna grejer. Det blir så många led det här... Om vi ska kunna kräva kompensation av våra säljare, så kommer de i sin tur vilja kräva kompensation av förförra ägaren. Om våra säljare inte kan kräva pengar från förraförra ägaren, så kommer de nog inte vara så pigga på att kompensera oss tyvärr.
Problemet blir att bevisa att det är hemmapullat, har sett skräckexempel på elen från nybyggda hus, där det är hantverkare som dragit elen. Inte elektriker utan vanliga hantverkare. Så förföra ägaren kan ju ha anlitat hantverkare för att renovera hela rummet inkl. elen, men dessa hantverkare har i sin tur inte anlitat en elektriker utan dragit elen själv och därmed tjänat mer pengar.
Jag tror inte ni får ett rutet lingon av någon, men driv gärna fallet och berätta hur det går, så vi andra har lite mer domslut att utgå ifrån när vi spekulerar
Bara för att någon säger att de renoverat ett rum, så utgår jag inte ifrån att de rivit ner allt till bara skalet och sedan byggt upp det igen. Skulle tro det är väldigt få som drar om elen när de renoverar något rum, om nu inte det är en av anledningarna till att man renoverare. Se det som en möjlighet att få in jorden i hela huset och dessutom bena ut vilka säkringar som hör till vilka elkällor.
Jag tror inte ni får ett rutet lingon av någon, men driv gärna fallet och berätta hur det går, så vi andra har lite mer domslut att utgå ifrån när vi spekulerar
Bara för att någon säger att de renoverat ett rum, så utgår jag inte ifrån att de rivit ner allt till bara skalet och sedan byggt upp det igen. Skulle tro det är väldigt få som drar om elen när de renoverar något rum, om nu inte det är en av anledningarna till att man renoverare. Se det som en möjlighet att få in jorden i hela huset och dessutom bena ut vilka säkringar som hör till vilka elkällor.
Det går nog utmärkt att hitta en jurist för 1250kr/h. Beror lite på var du bor.andersmc skrev:
Sen bör man tillägga att har man en hemförsäkring så täcker denna normalt sett ombudskostnaderna. Det är även så att det inte kostar 50h direkt du talar med en jurist utan det byggs ju upp vartefter. Speca din kostnad och diskutera med din jurist om det är värt att driva caset.
Vilken vettig jurist som helst säger att nej, det är det inte.
Det är för små pengar och mycket osäker utgång.
Räkna på rättsprocessen och på vad man kan få in som slutsumma på att dra om elen i ett gammalt hus baserat på att elen i ett badrum är felaktigt gjord.
Skall jag gissa på att elen i hela kåken hamnar på 120.000:- eller nåt ditåt och badrummet 15.000:- Bara en gissning så det är lite svårt att veta men däromkring tror jag, nån elektriker får rätta mig.
Jämför det med timmar med advokat och motparter och att om man förlorar får stå för detta själv.
Detta är inte ens rimligt och jag anser att detta definitivt inte är ett dolt fel ens, snarare det att köparen dvs TS missade sin undersökningsplikt med att ta in en elektriker på en så pass gammal anläggning.
Gissa vad motpartens advokat kommer att hävda? Utan att behöva läst detta inlägget.
/Kent
Det är för små pengar och mycket osäker utgång.
Räkna på rättsprocessen och på vad man kan få in som slutsumma på att dra om elen i ett gammalt hus baserat på att elen i ett badrum är felaktigt gjord.
Skall jag gissa på att elen i hela kåken hamnar på 120.000:- eller nåt ditåt och badrummet 15.000:- Bara en gissning så det är lite svårt att veta men däromkring tror jag, nån elektriker får rätta mig.
Jämför det med timmar med advokat och motparter och att om man förlorar får stå för detta själv.
Detta är inte ens rimligt och jag anser att detta definitivt inte är ett dolt fel ens, snarare det att köparen dvs TS missade sin undersökningsplikt med att ta in en elektriker på en så pass gammal anläggning.
Gissa vad motpartens advokat kommer att hävda? Utan att behöva läst detta inlägget.
/Kent
Både motpartens rättskostnader och elen.snickarboden skrev:Skall jag gissa på att elen i hela kåken hamnar på 120.000:- eller nåt ditåt och badrummet 15.000:- Bara en gissning så det är lite svårt att veta men däromkring tror jag, nån elektriker får rätta mig.
/Kent
Dessutom har du som fastighetsägare ansvar för elen, så enligt lagen är du faktiskt tvungen att åtgärda elen.
Min rekommendation är att du börjar med att åtgärda elen, som måste göras. Under tiden kan du fundera på om du har lust att processa.
Om du mot all förmodan skulle vinna din rättsprocess, får du tillbaka en del av pengarna som du har lagt ut.
Redigerat:
Vad spelar det för roll om advokaten kostar 1250 eller 3000 kr/h när man vinner, det får ju motparten betala?Freco skrev:
Ta en dyr advokat som bara tar mål som har god sannolikhet att vinnas.
Bättre bli avrådd under 1h av en dyr advokat för 3000kr, än att ta en billig i ganska många timmar och dessutom förlora!
Men den dyra advokaten kan skriva ett skarpt brev till din motpart och eventuellt kan du få lite plåster på såren. Den billiga advokaten har mindre chans att gå iland med det tricket.
Men för att få några pengar, måste du nog kompromissa lite grand.
Svårt det där med kostnaden för att åtgärda felen. Att badrummet skulle kosta 15 000 är ju att räkna otroligt högt. I vårt fall ingår kostnad för elektriker i det pris vi fått från vår badrumsentreprenör. I och med att feldragningar upptäcktes så kan vi räkna med att vi får räkna med LITE högre kostnad, men den verkar bli högst marginell. Då börjar man ju undra hur mycket det skulle kosta att åtgärda det andra. Problemet är att alla vill åt ens pengar på ett eller annat sätt, så det är så svårt att lita på folk. En elektriker som var skulle ha betalt för en hel dags arbete för att kunna ge ett kostnadsförslag för de åtgärder som behöver göras. Då känns det ju vettigare att betala elektrikern för att sätta igång och vidta åtgärder på en gång. Sen när de förstår att det kan handla om att vi ska kräva pengar av förra ägarna får de dollartecken i ögonen och drar till med vad som helst.
Klicka här för att svara