På överlåtelsebesiktningen har Anticimex anmärkt på några spikar, som stått upp över plåten (gammal sk sinusplåt av aluminium) samt gett en allmänn fingervisning om att brister i takytan kan leda till att vatten läcker in... men nu har alltså vattnet sipprat in från ett ställe, som cimex inte beskrivit som "riskkonstruktion" och det "tack vare" ska vi kalla det backflöde pga blockerande is. Vi har bott här i snart 2 år och detta har aldrig hänt tidigare, även om vi inte kan utesluta att vattnet har läckt in utan att vi viste om det och det är först nu som det kom tillräckligt mycket för att märkas.
Att få ersättning från försäkringsbolaget kan jag nog glömma :rolleyes: de har öppet garderat sig mot denna typ av fuktskador. Frågan är vad vi kan uppnå genom att gå på cimex för att de inte uppmärksammade detta uppenbarliga konstruktionsfel för oss. Vad säger den samlade erfarenheten om sånt, tacksam för råd om vi ska bråka eller svälja förtretet och pynta en ombyggnad själva.

Var har det läckt in?
Troligen är taket så gammalt så att det ändå är i behov av att läggas om.

/Kent

Du skriver att de gett en allmän fingervisning om brister i takytan. Det kan troligen tolkas som varning om att taket inte är att lita på.

Bananya skrev:
men nu har alltså vattnet sipprat in från ett ställe, som cimex inte beskrivit som "riskkonstruktion" och det "tack vare" ska vi kalla det backflöde pga blockerande is.
Typ som många haft med takfönster denna vinter... Tror inte att det är något som ni får ersättning för. Var mer exakt har det läkt in?

O
Tja... tror att denna vinter räknas som ganska extrem. Därför är det nog svårt att få till det med Anticimex....

Men min fråga handlar om det går att klaga på besiktningen och dess kvalitet - fanskapet har inte ens bemödat sig att upplysa mig om riskerna med denna konstruktion... några spikar skrev han ner minsann, vilket troligen gör varken till eller från, men några betydande fynd levererade han inte. Vems sida står cimex - köparens eller säljarens?...
Läckage har uppstått på en (hoppas jag) begränsad yta under en tillbyggd entre/ dess tak = balkong och balkongens tak. Husets tak har större fall än balkongens och det är i övergången som vattnet börjat sippra nedför fasaden. Under den finns tjärpapp av något slag, vilket jag tackar försynen för, men det är alltså den nyare hallen som drabbats synligt. Det blir att lyfta på den gamla mattan och masoniten - och kanske se det som ett tillfälle att göra golvet fint :D

Jag kommer att ställa några frågor om läsningen på takproblemet där: http://www.byggahus.se/forum/tak-vind/140979-undvika-fortsatta-problem-med-laeckage.html#post1044975 och vill ni hjälpa mig så blir jag evigt tacksam...

Redigerat:
Bananya skrev:
På överlåtelsebesiktningen har Anticimex anmärkt på några spikar, som stått upp över plåten (gammal sk sinusplåt av aluminium) samt gett en allmänn fingervisning om att brister i takytan kan leda till att vatten läcker in...
Vad är otydligt?
BRISTER är brister.
I TAKYTAN - gäller väl hela taket.
Fanskapet har sktivit klart och tydligt att det "KAN LEDA TILL ATT VATTEN LÄCKER IN ..."
Än så länge vet du inte om det är fel i takkonstruktionen eller bara för mycket is på taket. Du kan tillkalla experter, fotografera dom fel i konstruktionen ni kanske hittar och inte viste om.
gaia

Jag har sedan en vecka lite utökad erfarenhet av detta med Anticimex och besiktiningar. Vi gjorde nämligen den stora bestiktningen innan vi köpte vårt hus för ca 2,5 år sedan. Nu fick vi ett erbjudande via försäkringsbolaget om en ny besiktning av just Anticimex.

Resultatet? Stoooor skillnad. Vid köpet var det inte mycket att orda om – inga större problem och särskilt ingen fukt i källaren. Redan någon vecka efter att vi flyttat in upptäckte vi fukt bakom tapeterna i källaren och började riva där. Nu hittade besiktningsmannen mögel och renoveringskostnaderna börjar bli lite väl mastiga. Haken vid den första besiktningen var att folk EFTERÅT sade till mig att den är helt meningslös. Har de fel så är de friskrivna från allt ansvar ändå, så det enda man har för det är om de skulle hitta något... vilket de inte gjorde.

Det är säkert så att besiktningsmannen spelar stor roll. Fick ett mycket oseriöst intryck av han som gjorde jobbet första gången, medan den nye gjorde ett mycket grundligt jobb och dessutom kom med tips och råd på hur man ska ta tag i detta.

Well... vet inte om det var så mycket hjälp detta, men från vad jag har hört så kan en besiktning egentligen kvitta. De har säkert sitt på det torra i allt de gör. Och man kan verkligen fråga sig på vilken sida de står.

Har också varierande erfarenhet av anticimex... Gjorde en överlåtelsebesiktning 2006 och killen som utförde denna var väldigt duktig och noggran...

När dom senare kom och kollade i samband med nån försäkring via folksam så fick jag intrycket av att det var en försäljare som kom...Snabbade på allt och prickade snabbt av i sin lista... Avslutade med att dömma ut krypgrunden som stått 40 år utan problem och ansåg att jag skulle köpa en svindyr avfuktare av dom...

Sålde huset i våras och köparnas besiktningsman från Eminenta verkade iaf väldigt duktig...Och han hade inget att påpeka om grunden...

hhell: vad innebär den stora besiktningen? Jag känner igen känslan av att bli utsatt för säljare, han ville sälja en köpare-försäkring, vilket jag nu på sätt o vis förstår... fast det skulle säkert inte lösa ut i alla fall... dessutom tyckte han inte att han behövde göra någon fördjupad undersökning... han kanske hade bråttom nånstans... men seriöst, man är ju själv en glad amatör och hyr proffs för att få veta hur det är ställt med fastigheten... det vore bättre att ta med en hantverkare, fast inte från orten förstås :rolleyes:

Redigerat:
gaia: jag vänder mig mot meningar skrivna i allmänna ordalag. VAR det fel på taket och underliggande konstruktion eller inte... JAG vet ju inte det, det är därför jag anlitar honom som sakkunnig... taket kan ju inte vara bra bara på vardagar utom helgdag och när det inte regnar...

Hursomhelst, jag undrar bara om jag har något att vinna på att ens ta upp det med försäkringsbolaget alt anticimex... jag tror inte det, det är väl bara att torka och renovera... vad säger ni?

Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.