Hej paa er,

Vi haaller förnärvarande att diskuterar med en husleverantör om byggnation av ett arkitektritat hus. Daa vi har lite längre spännvidder i bjälklaget mellan bottenvaannigen och övervaaningen (typ 6,5 meter) samt att det är en arkitektskiss (det vill säga jag har ingen aning om idag vart ventilationsschakt eller liknande kan hamn) vill jag göra mig säker om att dessa saker inte bli synliga. Vi vill inte ha en balk rakt ner i vardagsrummet paa grund av att mellanbjälklaget kan komma att förstärkas paa detta sätt, jag vill heller inte ha en ventilationstrumma synlig i köket paa grund av att det var det enklaste sättet att dra den. Problemet är att leverantören (som även kommer vara Totalentrepenör) säger "Rätten till konstruktionsändringar förbehaalles", Reservation för ev. konstruktionsändringar och ev. byte av värmekälla ev flytta VP för installationsutrymme" samt "Synliga schalt för ventilationsdragning kan komma att förekomma". Jag vill inte att det ska komma naagra otäcka överraskningar, hur kan jag enklast undvika detta?

Tacksam för all hjälp.

Sunemangs

Hemmakatten
För mig låter dessa friskrivningar från tillverkaren/generalenterprenören som att de redan har bestämt sig för att göra just det som du inte vill ha. Det enda sättet är att se till att dessa paragrafer inte finns i kontraktet eller att ta kontak med annan entreprenör.

Hej Hemmakatten,

Ja, inte är det bra i det är helt klart. Jag tror dock att det är rätt vanligt av trähusleverantörer att ha denna typ av formulering i offerten. Du har rätt i det att det enklaste sättet att undvika missförstaand är att när man ska skriva kontrakt skall dessa begräsningar inte finnas med.

Hej!

Du kanske kan ta arkitektens ritning och lämna den till en konstruktör som räknar lite på det hela samt till en installationskonsult som kan rita etc, sen tar du in en entreprenör på generalentreprenad?

Lite dyrare, men då blir det definitivt precis som du vill ha det!

MVH!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.