1 503 läst ·
13 svar
2k läst
13 svar
Vem har rätt?
Hej.
Jag är ny på detta fina forum och tänkte se om jag kan få lite råd..
Jag köpte ett nytt hus av en husleverantör, och ville då ha det levererat med extra OSB-skivor i väggarna för att kunna hänga upp tyngre saker. Säljaren tog då upp en extra kostnad med 17 000kr i kalkylen för det, och skrev det under entreprenadkostnad. Fick sedan en offert där det står husets pris inkl OSB. När sedan huset kom fanns inga OSB-skivor i leveransen, och säljaren hävdar att jag avbeställt dom. Det lustiga är att inte priset sänkts om nu detta vore fallet... Vid kontroll visar det sig att OSB-skivorna inte skrivits in i avtalet om själva materialsatsen från husfabriken där de borde varit med. Men min mening är att det är inte relevant, eftersom säljaren skrivit kostnaden under entreprenad. Till saken hör att säljaren var agent för byggföretaget. Jag frågade särskilt via ett mail om den extra kostnaden var inräknad i offerten och fick ja på den frågan. Nu fick jag ordna skivor och montering på annat sätt för knappt 14 000kr med montering. Frågan är nu om jag kan hålla inne den kostnaden på slutfakturan för entreprenaden?
Jag är ny på detta fina forum och tänkte se om jag kan få lite råd..
Jag köpte ett nytt hus av en husleverantör, och ville då ha det levererat med extra OSB-skivor i väggarna för att kunna hänga upp tyngre saker. Säljaren tog då upp en extra kostnad med 17 000kr i kalkylen för det, och skrev det under entreprenadkostnad. Fick sedan en offert där det står husets pris inkl OSB. När sedan huset kom fanns inga OSB-skivor i leveransen, och säljaren hävdar att jag avbeställt dom. Det lustiga är att inte priset sänkts om nu detta vore fallet... Vid kontroll visar det sig att OSB-skivorna inte skrivits in i avtalet om själva materialsatsen från husfabriken där de borde varit med. Men min mening är att det är inte relevant, eftersom säljaren skrivit kostnaden under entreprenad. Till saken hör att säljaren var agent för byggföretaget. Jag frågade särskilt via ett mail om den extra kostnaden var inräknad i offerten och fick ja på den frågan. Nu fick jag ordna skivor och montering på annat sätt för knappt 14 000kr med montering. Frågan är nu om jag kan hålla inne den kostnaden på slutfakturan för entreprenaden?
Nej det tycker inte jag heller, men säljaren bara hänvisar till att inte OSB-skivorna står med i köpeavtalet av materialsatsen från husleverantören. Detta är mycket lustigt då kostnaden i kalkylen står under entreprenadkolumnen. Och på sista offerten står det inkl osb... Denna säljare har jag i efterhand fått veta gjort stora räknefel på entreprenadkostnader, och har blivit ersatt.
Ja det är ett lite krångligt upplägg. Säljaren är agent för Värsåsvillan som jag köper en materialsats av, sedan är samma säljare agent/mellanhand för entreprenören som bygger huset åt mig. Sedan visade det sig att jag skrivit entreprenadkontraktet med säljaren som enskild firma och blir fakturerad av denne. Sedan har entreprenören skrivit kontrakt med säljaren......Jag är helt nöjd med både byggfirman och husleverantören så ingen skugga på dom. Det hjälper inte att visa offerten, säljaren bara visar avtalet på materialsatsen där de borde stått med om säljaren varit korrekt. Till saken kan tilläggas att jag fick lägga till ytterliggare 50 tusen på första offerten jag fick då ett "missförstånd" skett mellan byggfirman och säljaren...
Ja jag tycker jag varit hygglig tillräckligt, just därför jag vill hålla inne med den summa jag nu fått betala för att få upp osb skivor. Frågan är om jag rent juridiskt har rätt att göra det? Allt förvärras av att byggfirman och agenten är arga på varandra och inte pratar längre... Husleverantören gör inget åt saken då inga skivor finns med i avtalet med dom, men jag har hela tiden fått intrycket att detta skulle vara en entreprenadkostnad då summan stått just under entreprenad i kaklylerna! Visst kan detta vara ett misstag av säljaren, men jag ska väl inte lida för det. Kontraktssumman har inte sjunkit ett öre mot offerten och då har jag betalat för något som inte levererats helt enkelt.
Ja jag har nu sagt åt säljaren att jag kommer att hålla inne pengar på slutfakturan, man kan nog lugnt säga att jag rörde om i ett getingbo....dessutom ska jag hålla inne med kostnaden för byggelen. Det står ingen friskrivningsklausul i kontraktet för byggel, bara för servis. Då jag redan har elmätare på min fastighet så har byggfirman tagit el därifrån som då jag betalat via min elräkning, och det har gått åt en del denna vinter...
Anser du att den delen av fakturan som gäller montering av OSB-skivor är felaktig eftersom de aldrig monterades så borde du helt enkelt kunna bestrida fakturan med tillägget att du betalar hela fakturan med avdrag för det som aldrig levererades.
Vill säljaren sedan driva saken vidare så kan han inte gå via inkasso eller kronofogden eftersom fakturan är tvistig så då är det domstol som gäller. Med reservation för svaret så borde du inte riskera någonting så länge du bestrider den del du anser inte levererats och betalar för det jobb som verkligen utförts. Vill säljaren driva in fodringen så får han gå vidare till domstol.
Vill säljaren sedan driva saken vidare så kan han inte gå via inkasso eller kronofogden eftersom fakturan är tvistig så då är det domstol som gäller. Med reservation för svaret så borde du inte riskera någonting så länge du bestrider den del du anser inte levererats och betalar för det jobb som verkligen utförts. Vill säljaren driva in fodringen så får han gå vidare till domstol.
Klicka här för att svara