2 024 läst ·
9 svar
2k läst
9 svar
Köpa hus , tankar kring insatser
Hej.
Har sökt en hel del på forumet och läst så mycket jag kunnat men blir bara
mer snurrig.
Ska köpa hus med min sambo där jag kommer att betala topplånet + lagfart
och pantbrev.
Jag vill på något sätt säkerställa min inbetalade del om det mot förmodan inte skulle hålla.
Antar att en väg vore att på något sätt skriva ägande delen olika men det är inte aktuellt eftersom jag vill att båda ska stå som 50/50 ägare.
Till saken hör att min sambo har ett barn sen tidigare vilket kanske måste tas hänsyn till.
Att kontakta en Jurist blir nog utvägen men tänkte få lite åsikter här först.
Vore tacksam om någon klok människa kunde tänkas skriva någon rad.
Har sökt en hel del på forumet och läst så mycket jag kunnat men blir bara
mer snurrig.
Ska köpa hus med min sambo där jag kommer att betala topplånet + lagfart
och pantbrev.
Jag vill på något sätt säkerställa min inbetalade del om det mot förmodan inte skulle hålla.
Antar att en väg vore att på något sätt skriva ägande delen olika men det är inte aktuellt eftersom jag vill att båda ska stå som 50/50 ägare.
Till saken hör att min sambo har ett barn sen tidigare vilket kanske måste tas hänsyn till.
Att kontakta en Jurist blir nog utvägen men tänkte få lite åsikter här först.
Vore tacksam om någon klok människa kunde tänkas skriva någon rad.
I teorin skulle väl du kunna låna ut pengar till din sambo mot ett skuldebrev.
Det skyddar dig inte helt men det här måste oavsett vilket en jurist titta på.
/Kent
Det skyddar dig inte helt men det här måste oavsett vilket en jurist titta på.
/Kent
Ni kan ju fråga banken också vad som kan vara rimligt att göra, men känns som om du vill ha tillbaka din del, om det inte håller men samtidigt ha ägandet i 50/50, så kanske det är enklare att bestämma det ena eller det andra, annars går nog inte matematiken ihop...
Svårt att få tillbaka avgifter mm om ni inte avtalar om detta. Bättre att göra klart från början, svårt om ni ex skulle gå m vinst av huset sen o beräkna hur mycket ni ska ha var...
Din sambo kanske kan ta ett eget lån, på halva sin del om ni ska ha 50/50
skriv samboavtal också!
Svårt att få tillbaka avgifter mm om ni inte avtalar om detta. Bättre att göra klart från början, svårt om ni ex skulle gå m vinst av huset sen o beräkna hur mycket ni ska ha var...
Din sambo kanske kan ta ett eget lån, på halva sin del om ni ska ha 50/50
skriv samboavtal också!
Jag gjorde något liknande för några år sedan med hjälp av en advokat.
För att du inte ska "förlora" dina pengar vid en separation måste du ha ett samboavtal, där ni kommer överens om att sambolagen inte gäller när vid bodelning av huset.
Sedan kan man fundera på hur man ska stå på lagfarten, 50/50 är väl det enklaste.
Hälften av pengarna till topplånet lånar din sambo av dig mot en revers.
Dessutom ska ni väl ha någon typ av testamente, för att rätt person ska ärva.
Oups missade det där med barn, barn får inte låna, dvs du måste lösa ut barnet vid bodelningen.
Precis som du skriver, det är bara att anlita en familjerättsjurist
För att du inte ska "förlora" dina pengar vid en separation måste du ha ett samboavtal, där ni kommer överens om att sambolagen inte gäller när vid bodelning av huset.
Sedan kan man fundera på hur man ska stå på lagfarten, 50/50 är väl det enklaste.
Hälften av pengarna till topplånet lånar din sambo av dig mot en revers.
Dessutom ska ni väl ha någon typ av testamente, för att rätt person ska ärva.
Oups missade det där med barn, barn får inte låna, dvs du måste lösa ut barnet vid bodelningen.
Precis som du skriver, det är bara att anlita en familjerättsjurist
Tack för svaren , alltid bra med synpunkter och åsikter , det är ju inte varje dag man gör något sånt här.
Kan man ens ha olika ägande del i ett hus?
Som jag skrev tidigare så torde det vara det allra enklaste men samtidigt vill jag att båda ska äga lika mycket för känslan så att säga.
Tror inte man kan ta ett eget lån utan båda står väl tillsammans på lånet?
Kan man ens ha olika ägande del i ett hus?
Som jag skrev tidigare så torde det vara det allra enklaste men samtidigt vill jag att båda ska äga lika mycket för känslan så att säga.
Tror inte man kan ta ett eget lån utan båda står väl tillsammans på lånet?
1. Det är inga problem att ha vilken ägarandel som helst i huset, men ofta känns det ju naturligt med 50/50.
2. Man kan mycket väl ta "eget" lån i huset, så länge man är ägare. Det finns inte heller något problem att två stycken har "egna" lån i samma fastighet (även om bankerna ofta ogillar det).
3. Det bästa är nog som några redan skrivit att din sambo skriver en revers på halva din insats. Hur ni sedan gör med sambo-avtal osv, det är egentligen en separat fråga.
2. Man kan mycket väl ta "eget" lån i huset, så länge man är ägare. Det finns inte heller något problem att två stycken har "egna" lån i samma fastighet (även om bankerna ofta ogillar det).
3. Det bästa är nog som några redan skrivit att din sambo skriver en revers på halva din insats. Hur ni sedan gör med sambo-avtal osv, det är egentligen en separat fråga.
Jag skulle nog föreslå att ni skriver papper på att om ni säljer vid en separation så betalar ni först tillbaka lånet till banken, därefter så får du tillbaka de pengar du betalat och om det blir någon vinst efter det så delar ni 50/50 på den. Det innebär visserligen att du kommer att stå för risken vid en ev. förlustförsäljning men jag antar att du med hänsyn till barnet inte vill sätta din sambo i skuld. Annars så tycker jag alt. 3 som Ridax föreslår är en bra lösning.
Menar du att om 2 st står som ägare på huset kan man ha varsit banklån på tex halva summan?ridax skrev:1. Det är inga problem att ha vilken ägarandel som helst i huset, men ofta känns det ju naturligt med 50/50.
Tror inte bankerna går med på det , dom vill nog ha den andra som betalningsansvarig om inte den ena kan betala.
Ja det kan man... (eller vilken fördelning som helst, inte nödvändigtvis 50/50). Om sedan banken går med på det är ju helt upp till banken och beror antagligen på vilka skäl man presenterar och respektive låntagares ekonomi.Gizmo66 skrev:
Men det händer ju t.ex. att två helt skilda hushåll äger en fastighet tillsammans (t,ex. två familjer som äger ett tvåfamiljshus). Lite vanskligt även ur andra perspektiv, men det hör ju inte till denna diskussionen.
Klicka här för att svara