Ja det är så som du förklarar det. Ev skuld åläggs den som var ägare till fordonet när skulden uppkom. Däremot får ett oskattat fordon inte framföras i trafiken. Har den förra ägaren alltså ställt på bilen och inte betalat räkningen så kommer du ej att få köra bilen utan till slut tvingas man själv betala räkningen. Tyvärr lite moment 22 över detta....Mikael_L skrev:
MVH Lorant
Ett tips är att kolla i kontraktet som ni skrev. I vårt kontrakt finns det med en paragraf som hanterar flyttstädning även av tomten. I bästa fall är paragrafen formulerad så att ni kan beställa bortforsling av bilen och att säljaren får stå för denna kostnad.
I vårt fall innebär paragrafen att allt som inte är "bortstädat" inom en rimlig tid tillfaller oss. Kanske lite svårt i ditt fall då säljaren inte äger bilen....
Men det kan vara värt att kolla kontraktet.
/Krister
I vårt fall innebär paragrafen att allt som inte är "bortstädat" inom en rimlig tid tillfaller oss. Kanske lite svårt i ditt fall då säljaren inte äger bilen....
Men det kan vara värt att kolla kontraktet.
/Krister
Tror inte det nämns, de flesta nämner olika sätt att ta den till skroten och så vilket ibland låter omständigt.
Men det finns de som annonserar att de kommer och hämtar bilen hos dig.
Annars finns det även skrotar som än idag betalar för inkommande bilar - så att skrota en bil behöver inte innebära att det kostar något. Om det nu inte ligger obetald skatt på den dvs.
Men det finns de som annonserar att de kommer och hämtar bilen hos dig.
Annars finns det även skrotar som än idag betalar för inkommande bilar - så att skrota en bil behöver inte innebära att det kostar något. Om det nu inte ligger obetald skatt på den dvs.
Nej, det är kommunen man ska tala med, de ansvarar för flytt av skrotfordon. Är det ett fordonsvrak (dvs kostar mer att rusta upp till sådant skick att den går genom bilprovningen än vad man efter upprustnigen skulle kunna sälja den för) så kan de ta den på stubben.
Det är egenmäktigt förfarande, så gör inte det.
Medlem
· västra götaland
· 139 inlägg
Många hämtar bilar gratis, antingen någon skrotsamlare, lokal bilskrot eller en bortskänkesannons på blocket. Det är nog bättre och smidigare att låta någon hämta den, men efter Ök med ägaren.
Det beror ju lite på vad det är för bil också, är det något lite udda, ovanligt finns det alltid några delar att ta reda på för en entusiast även om det är ett uppruttet lik.
Jag ska bidra med det mest kreativa sättet att bli av med en bil jag hört talas. Detta utspelade sig förvisso på en allmän väg men det kanske kan funka i TS fall också.
En bil hade kört i diket av ett fyllo på en mindre grusväg. De boende i närheten försökte efter att tag få vägverket eller kommunen att agera men utan resultat. Det är bilägarens ansvar att flytta bilen blev svaret, föga förvånande. Av en händelse
så uppstod en liten oljefläck under bilen. Grannarna ringde nu till miljökontoret i kommunen i stället och sa att det står en bil här och läcker olja... 3 timmar senare var bärgaren där och plockde bort vraket...
Väldigt kreativt tycker jag
En bil hade kört i diket av ett fyllo på en mindre grusväg. De boende i närheten försökte efter att tag få vägverket eller kommunen att agera men utan resultat. Det är bilägarens ansvar att flytta bilen blev svaret, föga förvånande. Av en händelse
Väldigt kreativt tycker jag
Underbart!d^_^bmexitegel skrev:Jag ska bidra med det mest kreativa sättet att bli av med en bil jag hört talas. Detta utspelade sig förvisso på en allmän väg men det kanske kan funka i TS fall också.
En bil hade kört i diket av ett fyllo på en mindre grusväg. De boende i närheten försökte efter att tag få vägverket eller kommunen att agera men utan resultat. Det är bilägarens ansvar att flytta bilen blev svaret, föga förvånande. Av en händelseså uppstod en liten oljefläck under bilen. Grannarna ringde nu till miljökontoret i kommunen i stället och sa att det står en bil här och läcker olja... 3 timmar senare var bärgaren där och plockde bort vraket...
Väldigt kreativt tycker jag![]()
Mindre kreativt exempel, bil körde av vägen och krashade in på skogsmark. Bilägaren (knarkare) sket fullständigt i bilen trots samtal från markägaren. Kommun och stat anser att det är bilägarens ansvar att ta bort bilen och skogsägarens ansvar att miljösanera det skulle börja läckt ur den. Slutade med att "en kraftig mycket lokal storm" blåste bilen 100 m till vägverkets rastplats. Bilvraket var borta inom ett par dagar.mexitegel skrev:Jag ska bidra med det mest kreativa sättet att bli av med en bil jag hört talas. Detta utspelade sig förvisso på en allmän väg men det kanske kan funka i TS fall också.
En bil hade kört i diket av ett fyllo på en mindre grusväg. De boende i närheten försökte efter att tag få vägverket eller kommunen att agera men utan resultat. Det är bilägarens ansvar att flytta bilen blev svaret, föga förvånande. Av en händelseså uppstod en liten oljefläck under bilen. Grannarna ringde nu till miljökontoret i kommunen i stället och sa att det står en bil här och läcker olja... 3 timmar senare var bärgaren där och plockde bort vraket...
Väldigt kreativt tycker jag![]()
Trådskaparen bör kontakta bilägaren driektm vänligt men bestämt. Om inget händer ge bilägaren en deadline, påpeka att polisanmälan kommer göras och kostnader faktureras.
Han borde pressat kommunen mer, det är deras ansvar och de vet om det.Mindre kreativt exempel, bil körde av vägen och krashade in på skogsmark. Bilägaren (knarkare) sket fullständigt i bilen trots samtal från markägaren. Kommun och stat anser att det är bilägarens ansvar att ta bort bilen och skogsägarens ansvar att miljösanera det skulle börja läckt ur den. Slutade med att "en kraftig mycket lokal storm" blåste bilen 100 m till vägverkets rastplats. Bilvraket var borta inom ett par dagar.
Klicka här för att svara