Hej
Det pågår ett kommunalt bygge framför mitt nybygda hus. jag har precis gjort en mönstergjutning på min garageuppfart. nu idag så har en lastbil från det kommunala bygget tvärs över gatan backat upp på min uppfart så att den har spruckit! Vem är det jag skall kräva en ny garageuppfart av? Kommunen? Entreprenören som håller i bygget eller speditionsföretaget som äger lastbilen?

Mvh Oscar

Eller vem det nu var som gjorde uppfarten...

Känns ju lite klen om den ger upp av en lastbil...

/ATW

Känns som att den inte är dimensionerad för en 25 tons lastbil när jag bara ska köra med en personbil där!!!

Tack för ett bra svar

Ja det var ett smart svar du fick innan...

"speditionsföretaget som äger lastbilen" skulle jag börja med.

Vad var det för lastbil?
Hur vet du att den vägde 25 ton?
Var hela lastbilen in på din uppfart eller bara ett hjulpar?
Har du nåt bevis för att sprickan uppstod pga av lastbilen?
Sprickan kanske fanns redan?

Och ja jag tycker man ska kunna backa in bakdelen på en lastbil för att vända utan att uppfarten spricker.

/ATW

Ps Bilder? Ds

Jag har byggt 2 garage med gjuten platta och de håller för lastbil.

Hur har du gjort underarbetet och hur tjock platta har du gjutit, armering??

Vad hade han på min uppfart att göra?

Jag har två förslag.

1. Du går in till/kontakta arbetsledaren och fortsätter i samma anda som i den här tråden och vrålar: "Ert jävla cp-mongo till lastbilschaufför har backat sönder min uppfart och ni ska fan betala en ny uppfart. Fort som fan, annars jävlar."

2. Du går in till/kontaktar arbetsledaren och påpekar det faktum att en lastbil från deras bygge har backat in på din uppfart så att den har spruckit och att du vill ha någon form av ekonomisk kompensation för detta.

Välj ett av ovan.
Andas lugnt.

/John

Nog är det märkligt att bara en svarar på själva frågan men det kommer en drös med andra helt irrelevanta inlägg. TS har väl ingen skyldighet att dimensionera sin uppfart för att den ska hålla en lastbil eller för den delen ens en trampcycel. En lastbil har inget på hans uppfart att göra PUNKT. Kräv kommunen till att börja med så får du se hur dom reagerar.

Ansvaret åvilar i första hand chauffören. Han har föraransvar. Inte ens om uppdrags-/arbetsgivaren beordrat honom att backa in på TS infart undslipper han detta sitt ansvar. Han ska i sådant fall kolla att markägaren verkligen medgivit att lastbilen tar sin väg över infarten.

Det är också klokt och vettigt att närma sig saken sansat och lugnt. Man kan inte utesluta att chauffören valt att göra manövern i ett akut läge för att exempelvis undvika en olycka. Orsaken behöver TS inte rota i. Det är uteslutande en försäkringsfråga. Kan man bara leda fakta i bevis, exempelvis genom chaufförens eget medgivande, är saken klar.

Nästa steg är att bestämma själva ersättningen. Det är ett annat kapitel.

Göran.W
Börja med att leta upp arbets ledaren på bygget så kan han säkert hänvisa dig till någon ansvarig.
Det finns ingen anledning till att brusa upp och vara hård i tonen för det är en ren olycks händelse.
Iof har inte lastbilen på din uppfart att göra men det kan vart så att han inte kom runt annars vem vet.
Skadan är skedd och det blir inte bättre av att man är otrevlig.
Ansvars fråga är själv klar chaffören är skyldig och ska ersätta dig på ett eller annat sätt.
Var lugn och saklig så ska du se att det löser sig på bästa sätt.

Tack för svar!

Undrar om det här är något som kan täckas av en bilförsäkring. Juridiskt tror jag att det är jämförbart med att lastbilschauffören hade backat på TS's bil

Smitningsolycka "finansierad" av Trafikförsäkringsföreningen? Jag funderade själv på att tipsa TS att polisanmäla saken med just den angreppsvinkeln. Det kostar bara ett telefonsamtal att kolla med inre befäl.

Göran.W
Varför polis anmäla när TS inte ens har kontaktat någon arbets ledare på bygget som kan bolla han vidare till chaffören eller någon annan ansvarig.
Det gagnar ingen i detta läget att polis anmäla.
Det kan snarar bli tvärtom att allt ska utredas hit och dit i månader och jag kan garantera att dom blir inte mer villiga att ersätta TS om det görs en anmälan.
Chaffören har säkerligen inte märkt något och att bli polis anmäld i ett sånt läge kan resultera i att han nekar till det för att bli polis anmäld för smitning när man inte vet om att man smitit kan få vem som helst att surna till.
Det är mycket lättare att lösa problemet med en dialog är att bland in polisen.
Funkar det inte med en dialog så kan man ju kallt säga att då får jag väl anmäla det till polisen som en smitning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.