5 590 läst ·
40 svar
6k läst
40 svar
Hjälp, vem har rätt!
Sida 1 av 3
Behöver lite hjälp. Köpte ett hus för fyra år sedan, köpte det av en kille som jobbar som byggrådgivare på ett byggföretag och hans farfar är snickare. När vi köpte huset hade han precis gjort i ordning torpargrunden och grävt ur och lagt nytt bjälklag. Han garanterade det var gjort efter alla regler. När vi då besiktigade huset struntade vi att ta upp en inspektionslucka (trots anticimex skrev att "förslag, ta upp en lucka så grunden blir besiktningsbar"). Killen garanterade ju att det var bra gjort och gjort året innan. Nu när vi ska sälja visar det sig vara felaktigt material, byggt med tryckimpregnerat trä, det ligger rakt mot jorden, under huset finns bara 10-12 cm så grunden är inte krypbar. Det ligger fullt med organiskt material. Vi pratade med killen och för någon vecka sedan och spelade in samtalet där han garanterar att det inte finns något organiskt material där nere, "det var vi noga med att ta bort säger han".
Hur som, nu står vi med en kostnad på 300 000 kr för att göra om allt. Vem blir ansvarig, han eller vi? Några vi pratat med säger att eftersom han garanterat det är fackmannamässigt utfört häver det vår undersökningsplikt. Vad säger ni som kan?
Hur som, nu står vi med en kostnad på 300 000 kr för att göra om allt. Vem blir ansvarig, han eller vi? Några vi pratat med säger att eftersom han garanterat det är fackmannamässigt utfört häver det vår undersökningsplikt. Vad säger ni som kan?
Hej!
Jag är ingen expert men har fått information om liknande förhållanden tidigare.
Jag undrar om det inte är så att krypgrunden omfattas av din undersökningsplikt när du köper huset...även om det behövs ta upp en inspektionslucka. Vad jag har fått veta är det så som du säger, har han "garanterat" att det är korrekt utfört så faller undersökningsplikten. Upptäcker ni då fel senare med det som han garanterat är korrekt utfört är det hans ansvar.