För snart 2 år sedan köpte vi en fastighet där det på tomten stod två skrotbilar som tidigare hyresgäst ställt i trädgården. Säljaren lovade att ta bort dessa bilar men den ena bilen står fortfarande kvar. Någon som har en ide om vad vi ska göra? Ska vi själva ta bort den och begära ersättning av säljaren eller hur går det hela till?

Eftersom bilen inte tillhör säljaren så vill vi att hon begär hjälp från kronofogden för att få bort den men det är för dyrt säger säljaren.

Kan det räknas som dolt fel?

Snarare så att du själv får begära hjälp från kronofogden. Kan vara bra att polisanmäla först. Flyttar du den själv kan det räknas som egenmäktigt förfarande. Vem äger bilen?

Ta reda på vem som står som ägare och kontakta ägaren om han/hon är villig att ta bort bilen, annars kan ni säkert komma överens om att du får flytta bilen.

Redigerat:
Om du får kontakt med ägaren be att få bli ägare av bilen (bara skriva under ägar ändring och skicka in) sedan kan du göra vad du vill med bilen, sälja delar och sedan skrota.

Kolla vad det kostar att skrota bilen också

Protte

Nej, det är verkligen inte ett dolt fel.

Att bli av med andras saker kan som Johan påpekat vara knepigt. Själv skulle jag efter att försökt kontakta ägaren för åtgärd flytta på bilen själv till något annat ställe där den stör mindre.Givetvis på natten med rånarluvan på huvet..... :)

prototypen skrev:
Om du får kontakt med ägaren be att få bli ägare av bilen (bara skriva under ägar ändring och skicka in) sedan kan du göra vad du vill med bilen, sälja delar och sedan skrota.

Kolla vad det kostar att skrota bilen också

Protte
Kreativt förslag! Kan det innebära problem med trafikförsäkringen?

Tack för alla förslag. Ska kolla om det går att skriva över bilen på mig så kan jag göra vad jag vill med den. Just nu så bor det skogsmöss i den så den är bara skrot.

Nej, inga problem med trafikförsäkring då bilen troligen är avställd, annars så kan man kryssa i rutan för avställning när man byter ägare.
Nuvarande ägaren blir troligen glad när han slipper registerhållningsavgiften varje år.

Bilen får inte bogseras utan att vara påställd (skatt ska betalas) och trafikförsäkrad.
Den får dock dras på "Dolly" i 20-30 km/h utan försäkring och skatt.

Protte

En fråga, vad är det för ung årmodell och har den nummerskyltarna kvar.

MathiasS skrev:
Nej, det är verkligen inte ett dolt fel.

Att bli av med andras saker kan som Johan påpekat vara knepigt. Själv skulle jag efter att försökt kontakta ägaren för åtgärd flytta på bilen själv till något annat ställe där den stör mindre.Givetvis på natten med rånarluvan på huvet..... :)
Tänkte mest på att den skulle vara borta när vi övertog fastigheten men den stod ju kvar när vi kom dit. Så något fel måste det väl vara

Mikael_L
Men inte särskilt dolt va? :)

prototypen skrev:
Nej, inga problem med trafikförsäkring då bilen troligen är avställd, annars så kan man kryssa i rutan för avställning när man byter ägare.
Nuvarande ägaren blir troligen glad när han slipper registerhållningsavgiften varje år.

Bilen får inte bogseras utan att vara påställd (skatt ska betalas) och trafikförsäkrad.
Den får dock dras på "Dolly" i 20-30 km/h utan försäkring och skatt.

Protte

En fråga, vad är det för ung årmodell och har den nummerskyltarna kvar.
Måste jag ställa på den om kommunen har skrotbilshämtning?

Om jag inte minns fel så är det en -78 och nummerplåtarna finns kvar. - ägaren bor uppåt i landet.

Mikael_L skrev:
Men inte särskilt dolt va? :)
Jo fast bakvänt :rolleyes:

Den skulle inte vara där när vi kom dit fast den var det - :O

AnnInger skrev:
Måste jag ställa på den om kommunen har skrotbilshämtning?

Om jag inte minns fel så är det en -78 och nummerplåtarna finns kvar. - ägaren bor uppåt i landet.
Nej knappast. Dom hämtar nog med lastbil och kran.

Johan Gunverth skrev:
Kreativt förslag! Kan det innebära problem med trafikförsäkringen?
Inte om den är avställd. (Inte annars heller, men då måste den försäkras).

prototypen skrev:
Just där finns det en stor fallgrop man kan drulla ner i.
Ägarbytet sker det datum man skriver på pappret, men avställning sker det datum ärendet behandlas av bilregistret!
Köper man en bil som är påställd måste man alltså alltid teckna en trafikförsäkring, även om man har för avsikt att ställa av den.
Det glappar alltid minst ett par dagar. Alternativet är att ställa av den på internet eller telefon innan ägarbytet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.