Göran.W
Göran.W: Jag har en granne med mastodont blodlönn med en stam på 1,5 meter den är bara så himla fin. Har en hyffsat stor lönn själv med 80cm stam men det står tyvärr fel för att komma till sin rätt. Har planterat massor med björkar 2 meter in på tomten längs två sidor som gränsar till väg och åker. Det finns inget som silar ljuset så fint som björkar.
9 svar · 1,5k läst
C
cem77: [citat] Precis, ni får överta förpliktelser/rättigheter och direkt gå mot entreprenören. Ett sätt för säljaren att slippa sitta som mellanhand. Men rent juridiskt så måste ju gången vara som jag skrev tidigare om denna "överlåtelse" inte står med i köpekontraktet.
9 svar · 2,9k läst
D
Dispens: Det här är lite roligt. Nu kan jag inte hänvisningarna men det regleras i fastighetsbildningslagen. Han bygger en fast byggnad på er fastighet. Fasta byggnader på en fastighet anses vara fastighetstillbehör och tillfaller fastighetsägaren ^^ Ta hyr av den jäveln.
49 svar · 17,4k läst
nikasp
nikasp: Vad hände?
24 svar · 5,4k läst
Hemmakatten
Hemmakatten: Nja, allt är inte antingen svart eller vitt, inte ens PBL eller detaljplaner. Mycket ofta handlar det om att byggnader skall "passa in" i omgivningen eller "harmonisera med befintligt bebyggelse" eller "anpassas till landskapet". Detta innebär att det oundvikligt blir subjektiva tolkningar. Att lägga fram sitt förslag till bygglov på ett attraktivt sätt och på ett tydligt sätt och på ett
5 svar · 1,7k läst
B
billy_baver: Nej, det ena utesluter givetvis inte alls det andra. Ännu en vanlig kombination är att gåvomottagaren som vederlag övertar givarens skulder till banken.
13 svar · 3,8k läst
O
Odjuret: vilka var bygg reglerna -84? Det kanske var så att man inte behövde använda plast. Alltså, inte alls säkert att det är ett fel! om det har fungerat utan problem så varför oroa dig!?
6 svar · 957 läst
prototypen
prototypen: Men det är väl bara att lyfta bort stenen, finns alltid en större traktor / lastbil med kran. Protte
5 svar · 4,2k läst
J
jokomoko: Nä, Mäklaren har ryggen fri. Vid min efterkoll framgick det någonstans i mäklarens likvidavräkning, att avgifter som: bränsle vatten el etc, regleras mellan parterna. Inte för att det blev påpekat av mäklaren någongång, men faktum är att det var skrivet bland pappren. Jag hade helt enkelt förbisett. Nåja, detta är nu avslutat kapitel för min del. Lev väl ! :) jokomoko
33 svar · 7,1k läst
Azkel
Azkel: Betala inte!!
13 svar · 2,6k läst
P
prybe: Jag skulle avsluta affären fortast möjligt, d v s följa hovrättens dom och sedan avsluta skiftet. Visserligen är det tydligen inte pengar det handlar om utan princip och moral - och det ska inte föraktas - men att låta det hela dels ta tid (och ork) och dels kosta en massa pengar på något som verkar vara dödfött låter verkligen kontraproduktivt.
27 svar · 3,7k läst
O
Odjuret: Tänk på att om ni har lån på lägenheterna så brukar bankerna ha lite att säga till om....
3 svar · 1,6k läst
B
billy_baver: Ring och fråga. Stiftelsen har troligen telefon.
4 svar · 1,4k läst
F
FRS05: [citat] Nej, det nya numret är inget som används vid kontraktsskrivande. Problemet var att den sista siffran i det långa numret var fel. Den betecknar, likt frohike skrev, hur många gånger lägenheten har överlåtits. Så istället för en 6:a skulle det vara en 8:a.
9 svar · 5,0k läst
T
Torx: Killen från anticimex var här idag. Svaret blev strimmig trädgnagare, det står inte vi för fast jag har trygghetsavtal. Fösäkringsbolaget säger att det står inte vi för.
16 svar · 3,6k läst
·
G
gustavk: http://www.omboende.se/sv/Aga1/Avtalsvillkor-och-kontrakt/ "Hantverkarformuläret 09"
5 svar · 1,6k läst
B
BigGitt: Troligen har rören dragits i en oisolerat kattvind. Ähus rekommenderar lägga dessa i en isolerat ränna. Och sånt syns direkt via insp luckor. Många slarvar med detta. Medan andra isolerar längst hela snetaket förbi stödbenen. Då lägs rören på den varma sidan. 2 värmekablar löser problemmet. Eller öppna takfoten o isolera! Bara några hundralappar o några timmar.
11 svar · 1,9k läst
T
Total0koll: Hej! På frågan om vart du kan få tag på information om servitutet, kan det som nämnts innan finnas i fastighetsregistret, men det förutsätter att servitutet blivit inskrivet. Om ni har ett avtalsservitut upprättat mellan er är det ingen självklarhet att det står med i det registret, men i sådant fall borde både du och grannen har varsin undertecknad kopia av servitutsavtalet. Krav du
11 svar · 13,0k läst
B
Bex0: Alltså renoveringsbehovet är ca 170 för tak, 70-80 för kakelugnarna, så sammanlagt ca 240.000 i renovering. Därför skrev jag att de skulle behöva gå ned 120.000 på priset... Vi får se vad de säger!
8 svar · 4,0k läst
A
andersmc: Se till att ha beloppet reserverat bara, sen är det bara att vara kall och hoppas på att det rinner ut i sanden.
4 svar · 3,0k läst
B
billy_baver: Helt korrekt! Formella anspråk riktar du mot den du direkt gett ditt uppdrag, som i sin tur bollar kravet vidare till kemtvätten. Mitt informella tips går ut på att snabbt skaffa insikt om sömmerskans version överhuvudtaget är sann. Om skadan verkligen vållats av kemtvätten kan du samtidigt be dem att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag. Visserligen inte din sak, men ett
3 svar · 2,5k läst
A
agehall: Det är inga problem att driva firma utan F-skatt, men du som anlitar firman blir då skyldig att betala in skatten, så det är väl inte helt seriöst imho.
1 svar · 1,3k läst
snuttjulle
snuttjulle: Ang växter får du plantera men tänk på att dessa inte får förstöra för grannen. Vill du själv ha växter direkt på huset? Bygglov för takfönster? Ja det borde behövas. Men inte för ställningen då den inte är permantent. Tycker dock att grannen borde ha meddelat i god tid att han behöver sätta upp den. Har själv ett hus som står på tomtgräns och har redan börjat prata med
1 svar · 2,5k läst
B
BigGitt: I den här tråden? Och tips vad man bör tänka på?
9 svar · 1,8k läst
F
frohike: Använd sedan Ratsit eller upplysning.se för att se om peronen finns folkbokförd i sverige. Finns inte personen där kan man kolla med skatteverket om personen är avliden eller avflyttad från sverige. KFM kan svara på skulder mfl.. så det finns sätt att kolla upp
24 svar · 3,4k läst
M
mr_bygg: Vi var om något liknande, vi fick stopp i avloppet efter något år och en efterföljande filmning visade på derformation på ett tiotal ställen och också bakfall på ett ställe. I vårt fall upptäcktes det i samband med att vi anlitat advokat för bland annat en bristfällig dränering så ett möte med entrepreören var redan på gång. Men vi anmälde saken direkt till entreprenören så
3 svar · 2,0k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Att anlita samma bolag igen verkar ju lite knasigt om du tyckte de gjorde ett dåligt jobb förra gången. :cool:
4 svar · 2,0k läst
B
billy_baver: Skriftliga avtal skadar aldrig. Ett skriftligt avtal kan vara enklare än ett korrekt kvitto. Ett par enkla rader med klara fakta räcker utmärkt: Vem gör vad för vem och till vilket pris. Då blir affären redan i förväg mera tydlig för båda parter i förväg. Men framförallt i efterhand ökar rättssäkerheten betydligt. Både för säljare och köpare... Nej, vi vet fortfarande inte
39 svar · 7,7k läst
G
G-man: Hej! Vi är på jakt efter en pålitlig och flitig kvalitetsansvarig i Lund/Malmö regionen? Någon som har tips eller bra erfarenhet från någon KA? Dessutom, är det något speciellt ni tycker ska vara med i en kontrollplan? G-man
0 svar · 767 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.