Juridik
Lolle: Ja skall man lyckas så är det genom tillräckligt hårt tryck på säljaren som gör att han viker sig av rädsla för en process. En kunnig eller tuff säljare har man svårt att nå förlikning med och då väntar en flerårig civilrättslig process med risk för höga advokatskostnader som betalas av förlorande part. Då är det inte alls lika 100 % säkert att man når det resultat man
pbengtsson: GP skrev om lite problem som kan uppstå då detaljplanen inte medger flera bostäder i samma hus. Kanke inte relevant, men här är länken. http://www.gp.se/bostad/1.21885-baklaxa-for-inredda-vindar
Lolle: Obs köplagen är dispositiv så det finns fall där reklamationstiden är längre eller att avtallsvillkoren tillåter annan tolkning..... /L
jan_af_lisoe: Det är svårt. Antag att TS fick 3 offerter, och kan ju hända att offert 2 och offert 3 som TS förkastade inluderade att jobbet skulle göras med skylift. Hade även offert 1 innehållit skylift fån början så hade den kanske varit dyrast? Det är också svinigt att utnyttja TS trångmål och 2 dagar innan jobbet kommer igång återkomma med ett högre pris. Så kanske bäst att TS vägra
FRS05: Själv fick jag min faktura efter ett halvår när jag hade dragit om el här hemma och då var den ändå på 10000:-. Du lär inte slippa att betala i alla fall, var så säker:).
Jesca_j: Nu har vi fått reda varför det varit så återkommande besök! Tydligen har vagnen blivit ett tillfälligt rökrum för personer som berusar sig genom att röka diverse olagliga substanser....farsan hittade en "bong" i ett av skåpen idag.
cem77: [citat] Problemet är ju att man aldrig kan styra vilka grannar man får i framtiden. Så bäst är ju att köpa ett hus som det är svårt att få grannar runt. Tex att så många sidor som möjligt av ens tomt gränsar mot ej tomtmark så som väg, vatten eller annat. Alternativt att man kan köpa så stor tomt att man inte behöver se grannen.;)
clas_f: nej men det har lite grann med fiskerätt och rätt att anlägga brygga, ha båt ilagd. hur mycket vatten man äger, Ja för man kommer säkert reta någon gammal bonde som bor högre upp på land och ser markbiten som sin. och så kommer jag som utböling och lägger beslag på hans nöje. men tomten är drygt 200 meter lång med sandstrand. (lite smal men det läget) så man måste ha torra
Saintus: Det kommer att höras eftersom ljudnivån pekar på ca 36 db nu och 2 gipskivor + isoleringsmatta får ned det med max 15 db (någon nämnde att en gipsväg dämpade med ca 5 db). Detta bara om man står i vardagsrummet. Står man i hallen är det endast mattan som kanske minskar ljudet med 5 db men där har man inte tidigare ens mätt upp ljudet. Sovrummet och arbetsrummet ligger också bakom
TeWa: Vår entreprenad blev underkänd vid första slutbesiktningen. Det berodde på att det var en stor mängd anmärkningar på målningoch tapeter (nästan alla rum) + att golvet i allrummet på övervåningen, ett rum man måste passera för att komma till alla sovrum, sviktade så att det behövdes tas upp och läggas om. Besiktningsmannen bedömde att det skulle bli för krångligt för oss att
-MH-: [citat] Man skall tolka det så att din fastighet kan ha andelar i samfälligheter och andra rättigheter som inte är redovisade. Kanske har du 5/178-delar av grustäkt, eller 1/39-del av en gammal torvmosse? Så står det för alla fastigheter vad jag vet.
shieldfire: Coolt med ett dolt rum. Men är det inte lite magstarkt att komma 5 år senare och klaga över dolda fel på något som verkar rätt uppenbart att upptäcka (storleken på ladan torde ju inte överenstämma med volymen på insidan...).
Nyfniken: [citat] Säljarens försäkringsbolag ersätter eventuellt en fuktskada i badrummet (men troligen inte om det som står i besiktningsprotokollet stämmer). Den ersättningen utgår i så fall till säljaren, och han har ingen egentlig (juridisk) skyldighet att betala denna ersättning vidare till köparen.
carlbanan: Båten måste det ju gå att lägga en stor pressening över kanske då? Eller vill du att grannarna ska se din fina båt?? ;) Får bli ett partytält för bilarna då! :D Återgår till öl och fotboll nu.... d^_^b
ejwbegysv: Ja vi kommer som sagt att köra på detta trots vissa domedagsprofeter, det som vi avtalar är att dom får bruka vatten för sitt hushåll ej för bevattning m.m. Alla är med på att om vattnet sinar så drabbar det alla och det vill ingen av oss, avtalet löper på 12mån och det enda vi tar på oss är att lev. vatten i den mån det finns... (verkar ju oneklingen finnas massor). Avgifterna
-MH-: Aldrig fel med ett västgötaklimax ibland! :) Kul att det löste sig, blev det några anmärkningar?
Patrik_Hed: Tack för fyra sidor riktigt intressant läsning. Väldigt bra för mig att tråden tog sin början 2008 så att man kunde läsa utgången direkt. //Patrik
Total0koll: Om en gammal samfällighetsväg ska delas upp vid en lantmäteriförrätning så kommer frågor kring vägens fortsatta funktion och användning med största sannolikhet redas ut. Om det sedan blir en gemensamhetsanläggning, servitut, allmän väg eller liknande återstår att se vid förrättningen, där du som ev. sakägare kan vara med och påverka (överklaga beslutet). Alla fastigheter
P-A: Hej. Tråkig historia. 1. Garaget: Kolla frågelistan som brukar biläggas köpekontraktet. Brukar förekomma en fråga rörande om alla bygglov finns? Är så fallet svarar säljaren för det och det är inget som faller under din undersökningsplikt. (I övrigt har uppgifter i frågelistan marginell betydelse men vad gäller bygglov är saken klar.) 2. Att polacker byggt svart behöver ju inte
sacredheart: Tack för uttömmande svar! Jag har kontaktat fastighetsjurist för ett möte nästa vecka, blir enklast så.
Mikael_L: Jag blev osäker på om det verkligen finns ett 6-minuters-prejudikat. Och lite letande har inte belönat mig att hitta ett sådant, så jag är kanske ute i tassemarkerna där. Men under letandets gång hittar man givetvis en del matnyttigt. http://lawline.se/answers/4000 http://lawline.se/answers/3338 Eller sök på kontrollavgift på lawline's hemsida, 4 sidor med träffar.
Bagarn: Det borde väl gå att kräva att Lantmäteriet gör en förrättning, med förmodade resultatet att de slår fast ett afficialsservituet. Verkar rimligt eftersom vägen framstår som nöndvändig att använda för att nå lagerlokalen. Samtidigt har ni inte haft behov av att köra fram till lagerlokalen på ett par år så man kan därför ifrågasätta hur starkt detta behov är, men det är
Hubbe2: [citat] Skrev lite otydligt, sorry. Anledningen till att FB ej betalade ut var att brunnarna ej var fackmannamässigt utförda. Att felet ej ansågs som dolt var att det var helt uppenbart att så var fallet om man kikade ner i brunnen och har ngn form av byggkunnande. Att de fått prisavdrag berodde på att de använt besiktningsmannens utlåtande om att gjutjärnsbrunnar som var 37år var
Lolle: Finns inte mycket att göra för dig utan det ansvaret är grannens. Då de inte kan rikta något skadeståndskrav mot dig kan inte din ansvarsförsäkring gå in. Ingen trafikförsäkring kan täcka detta per automatik. Släpets försäkring täcker aldrig något annat än vagnen - inte ens saker lastade på vagnen. Det finns en viss utväg via TFF men det är inget jag kan skriva ut. Läs
P-A: Hempularen har i princip rätt, men ideella andelar av fastigheter kan inte överlåtas hur som helst. Men det enklaste brukar vara att hitta konsensus för ett lägsta pris, om sen det bara är en som är missnöjd med ett något lägre bud så salar man så den får det för att slippa transaktionskostnader som annars äter upp marginalen. Ofta inför det faktumet kan den lägsta gränsen för
Anders_Roslagen: [citat] Antar bara att de flesta som du menar är "hänsynslösa och småkriminella" anses vara det i brist på kommunikation. När man endast diskuterar ett sådant problem utom räckhåll från "problemskaparen" blir det ofta större med tiden och när det briserar ett "reellt mer svårlösligt problem". Jag tror faktiskt att dom flesta är vanliga, hederliga, icke-störande människor. Hoppas
Bagarn: Jag antar att du tänkte placera staketet på servitutsområdet. Även om det bara handlar om några futtiga centimetrar som staketet tar i anspråk av servitutsvägen så får du inte uppföra staket. Lagstiftningen är eftersatt vad gäller servitut och speglar inte dagens verklighet med infartsvägar och skaftstomtomter i förtätade villakvarter. Det är så knasigt som att du kan inte
billy_baver: Grundfrågan var inte vad man gör om man anser sig kunna acceptera att motparten lämnar fel information (eller till och med uppskattar den). Grundfrågan är vad man kan göra om man INTE anser sig kunna acceptera det.
Jan-Å: Jag laddade ner en färdig från Norrköping kommuns hemsida, den gick inte att redigera (inte med mina mediokra datakunskaper) men jag gjorde en egen med den som mall.
Fotografen: Hade man lugnt och försiktigt borrat bort skruvskallen hade stolen klarat sig, ganska självklar att en porslinspjäs spricker om man bryter i den??!! Bestrid.