20 144 läst ·
18 svar
20k läst
18 svar
Äga bostadrätt+Hyresrätt
Nej faktiskt inte, senast för några månader fick en medlem sälja pga dubbla boenden.jaso skrev:Jodå, jag läste första inlägget. Han ska bo i bostadsrätten men i folkbokföringen uppge att han bor i hyresrätten. Varför skulle brf-styrelsen ha någon åsikt om detta och vad skulle de göra åt saken och varför? Som jag ser det spelar det ingen roll för brf:en var en medlem är folkbokförd. Sålänge medlemmen sköter sin lägenhet och följer stadgarna i övrigt borde det vara frid och fröjd från styrelsens perspektiv?
En förening är just en förening pga att man som medlem också bor i den. En förening som fungerar som sommarboende, helgboende mm är ingen sund förening.
Jag själv hade reflekterat över det och hade ifrågasatt.
Om du var styrelseledamot hade du alltså, trots att du såg att en person bodde i föreningen (dvs ej dubbla boenden - trådstartaren ska ju inte alls bo i hyresrätten något mer utan bara hyra ut den i andra hand) med jämna mellanrum ringt skatteverket och kontrollerat att personen inte har en annan folkbokföringsadress? Hur ofta skulle du göra denna kontroll?frohike skrev:
Om jag förstår saken rätt tvingade alltså en styrelse en medlem att sälja pga dubbla boenden? Detta har inte något stöd i lagen. Styrelsen har bara rätt att göra en sådan bedömning när den tar ställning till en ansökan om medlemskap - och då ska den rätten uttryckligen anges i stadgarna. Om jag förstod det rätt är det verkligen tråkigt att höra att styrelsen agerade så
Du trollade alltså för att stjäla min tid alternativt hoppades på att det du skrev skulle stå oemotsagt? Hoppas att det gav något... q(;^frohike skrev:
Klicka här för att svara