Det ena måste inte utesluta det andra. En polisanmälan är att betrakta mest som en formsak för den händelsen att försäkringsbolagen senare kommer att så kräva. En öppen och sansad dialog är viktig från första början. Själv skulle jag för övrigt kopplat in villahem-försäkringsbolaget omedelbart. Hellre en dag för tidigt än för sent.

Nej, jag är tämligen övertygad om att polisen inte kommer att "störa" dialogen särskilt aktivt. I praktiken gör man knappt en rutinmässig undersökning på plats och dokumenterar sprickorna i betongen. Man kanske bara ber om muntlig beskrivning i telefon, och därefter returnerar skriftlig bekräftelse. Däremot bör någon på polishuset kunna upplysa om Trafikförsäkringsföreningen ö.h.t. kan lämna ersättning.

Redigerat:
Det där är väl knappast en trafikolycka...Så trafikförsäkringen borde inte gå in där...

Är ju klantigt av chauffören kan tyckas, men ännu klantigare av beställaren att beställa varor utan att se till att lastbilarn kan ta sig fram och vända utan att behöva använda andras uppfarter... Om det nu var så... Om chauffören gjorde det för att tjäna en minut så är det ju en annan sak...
Man vet ju vilken skada det kan göra om man svänger runt, och även bara enstaka hjulpar kan trycka sönder rätt mycket när man svänger runt...

Mitt tips är iaf att prata med dom ansvariga på bygget...

Kan nog vara svårt att få rätt på vilken lastbil som var där och körde om du inte har reg nr....

Vad är rimligt att TS kan begära som ersättning?

Jag antar att skadan är i form av en spricka som inte påverkar funktionen av uppfarten.

/ATW

Borde ju gå att fräsa upp det som är sprucket och laga...Utan att det kostar för mycket... Men det kommer ju synas skarvar, som dessutom kankse inte håller lika bra i framtiden....

har du nån bild på skadan?

jag skulle gå fram till anläggarna/arbetarna som jobbar och är hyfsat opartiska berätta historien fråga om dom vet vilka leveranser som gått o kanske vem som körde o sen försöka få tag på nissen, och om det inte går kommunen, men jag vet inte om dom tar fullt ansvar för alla underleverantörer.

Redigerat:
Trafikskada är det definitivt. Men om TFF "tar" den är mera osäkert.

Ersättning är ett kapitel för sig. Jag antar att uppfarten är gjuten sektionsvis med mellanliggande skarvar. Då borde skadan vara överkomligt ersättningsbar. även om anläggningen är helt ny.

ArneTW skrev:
Vad är rimligt att TS kan begära som ersättning?

Jag antar att skadan är i form av en spricka som inte påverkar funktionen av uppfarten.

/ATW
Var det du?

Så här stod det visst på trafikförsäkringsföreningens hemsida,

Min egendom blev skadad

Trafikförsäkringsföreningen (TFF) betalar ersättning när din egendom blivit skadad av ett okänt trafikförsäkringspliktigt fordon.

När kan jag få ersättning?

För att TFF ska kunna ge dig ersättning för skadan måste du kunna visa att skadan orsakades av ett okänt trafikförsäkringspliktigt fordon och att den okände föraren vållade olyckan.

Från ersättningen gör TFF ett självriskavdrag med 2.120 kr för skador som hänt under 2010.

I vissa fall betalar TFF inte full ersättning.

Anmälan och reglering

Du ska anmäla skadan till TFF.

Kom ihåg att alltid polisanmäla skadan.

Länk: http://www.tff.se/sv/Skada/Skadetyp/Ett-okant-fordon-var-inblandat/Min-egendom-blev-skadad/

carlbanan skrev:
Det där är väl knappast en trafikolycka...
Om det var en olyckshändelse så är det naturligtvis en trafikolycka. Om det var avsiktligt så är det skadegörelse.

Oavsett så är det bara att polisanmäla och kontakta försäkringsbolag. Har man inte försäkringsbolag så går det kanske bra att kontakta TFF direkt (normalt får man ju bilen påkörd, men jag antar att garageuppfarten inte har trafikförsäkring ;)).

nikasp
Vad hände?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.