Hej,
När vi köpte vårt hus i april så hade förra ägaren packat ner huspärmen i någon flytt låda. Han lovade så klart att vi skulle få pärmen så fort som möjligt.
Efter cirka 2 månader var jag på mäklaren igen och förra ägaren ringde upp och lovade att vi skulle få den väldigt snart eftersom han packade upp 1 låda per kväll. Efter detta har inget hänt, mäklaren har pressat på och fått samma svar som jag fick när jag pratade med honom.

Finns det något jag kan göra för att sätta extra press på honom, det känns som att han inte bryr sig och vi har tröttnat på att tjata och vänta.
Tacksam för alla förslag hur vi ska gå vidare. Kan vi stämma honom? Vad riskerar vi om vi stämmer honom?

/Martin

Det kanske inte finns någon huspärm?

är huspärmen en fackterm? vad är en huspärm?

O
Stämma honom på vadå? Nu tror jag du har sett för mycket amerikanska filmer!

Om jag fattat rätt så så finns det väl inga krav på att en huspärm ska finnas och lämnas över mellan två ägare. Huspärmen är väl bara viktig att överlämna vid besiktning när huset är nytt då egenkontroller, materialspec och lite annat finns i den.

Glufsglufs skrev:
Om jag fattat rätt så så finns det väl inga krav på att en huspärm ska finnas och lämnas över mellan två ägare. Huspärmen är väl bara viktig att överlämna vid besiktning när huset är nytt då egenkontroller, materialspec och lite annat finns i den.
Normalt står det väl i ett köpekontrakt att säljaren att skyldig att lämna över papper som kan vara av värde för köparen.

Kultebo skrev:
är huspärmen en fackterm? vad är en huspärm?
1) Nej, knappast.

2) En pärm med alla papper på huset (kvitton, manualer, protokoll etc)

Nyfniken skrev:
Normalt står det väl i ett köpekontrakt att säljaren att skyldig att lämna över papper som kan vara av värde för köparen.
Behövs inte, det står nämligen i lagen (JB, kp 4)

"20 § Säljaren skall till köparen överlämna honom tillhöriga kartor och andra handlingar angående fastigheten vilka är av betydelse för köparen som ägare av denna. Om handlingarna angår även annan egendom, skall de efter tillsägelse tillhandahållas köparen. "

Fast om det är nybyggt och garantitid fortfarande gäller så bör kanske kvitton och andra handlingar sparas och ges till nya köparen kanske....men en huspärm (dom jag sett) innheåller mes egenkontroller, lite beskrivningar och spec på material.

Tyvärr finns väl inte mkt du kan göra ?
Att "stämma" ngn över en huspåärm känns väl som att anställa en lönnmördare för att döda en mygga - det enda du är säker på är att det kommer kosta en massa pengar...mest troligt för dig

Vad finns det i pärmen som är så viktigt och inte går att få tag på på annat sätt då ? Är det våtrumsgarantierna/övriga bygggarantier ni vill ha eller vad ? (det enda jag på rak arm kan tänka mig är svårt att få tag på och viktigt att ha).

Om säljaren inte egentligen är ointresserad utan kanskle bara flyttstressad osv så hjälper det kanske att ringa honom igen och förklara varför ni behöver pärmen snarast och vänligt men mkt bestämt be honom prioritera letandet efter denna pärm...ni skulle ju kunna ,utan för den skull stämma honom, också påpeka att han är skyldig att tillhandahålla den...

/K

Alla papper som sitter i denna pärm borde också finnas i kopior hos respektive yrkesgrupp, om det nu är garantiel eller materialspecar man är ute efter. Alla andra viktiga papper har man ju i regel koll på när huset byter ägare.

Han kan ju bara lämna över en tom pärm, man skall ju lämna över de papper som finns, men säger han att det inte finns några är det inte mycket att göra. Är det ett gammalt hus så kan ju papper ha försvunnit med tiden. När vi köpte vårt hus fick vi några sotningsrapporter (20 senaste åren samlade vid pannan) och en bruksanvisning till en spis från 60-talet.

Ritningar på hustypen fanns på stadsbyggnadskontoret och för avlopp/vatten på va-verket. Ingen dokumenterad (eller knappt synlig) renovering hade skett på huset på minst 30 så vad skulle det finnas papper på, en dränering som gjorts av en släkting och några nya hängrännor? Sen är ju vissa (som en själv) lite mer nitisk och dokumenterar och sparar kvitto, t.ex för en framtida försäljning de närmsta åren. Men vem vet om jag har kvar det om 30 år?

Det framgår inte om huset är nytt eller det finns ganska nya renoveringar. Här är det kanske ett intresse att få fram vissa papper som rimligtvis borde finnas och fyller ett visst behov hos er. Kvitton från hantverkare för att kunna påvisa garanti eller korrekt utför konstruktion t.ex.

Huset är byggt 2004 och i pärmen finns alla ritningar, garantier, kontrakt etc, har diskuterat detta med mäklaren som också ligger på säljaren för att han ska skicka pärmen. Var även mäklaren som sa att det kanske är enda sättet att få pärmen och därför som jag la ut frågan för att få förslag på vad jag kan göra.

Köpte också ett relativt nytt hus och fick "huspärmen".
Många bra saker att veta som t.ex. färgkod till skåpslucka, modellbet./nr på många småprylar som kan gå sönder, tex glaset till en lamparmatur. Visst, det går att ta reda på, men ju längre tiden gå ju svårare blir det. Samtidigt blir den väl iofs mindre relevant också med tiden pga garantier går ut och prylarna ändå inte finns tillgängliga längre.

Nanny Fine
mbe_31 skrev:
Huset är byggt 2004 och i pärmen finns alla ritningar, garantier, kontrakt etc, har diskuterat detta med mäklaren som också ligger på säljaren för att han ska skicka pärmen. Var även mäklaren som sa att det kanske är enda sättet att få pärmen och därför som jag la ut frågan för att få förslag på vad jag kan göra.
Som tidigare inlägg säger; du kan antagligen inte göra ett skit! Säljaren är skyldig att lämna de papper han/hon innehar och om de inte har några papper så finns ju heller inget att överlämna......
Sorry.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.