Vi betalar 1/3 var..... vi har 3 barn, grannen A ett, och hon har uppfödning med ex antal hundar.....
vi förbrukar kanske mer, men första året tvättade hon hus o staket med högtryck (trots dåligt filter) och nu i år fyllde hon 6.5 kubik i en pool, så jag tror att vi är kvitt ;-)
Tror vi kom fram till att det var en stoor kostnad på 180-/kvartal

Oavsett hur det varit är det ett bra tillfälle att bestämma hur ni gör framåt de närmsta åren.

Gör en enklare åtgärdsplan de närmsta 10 åren där ni försöker lägga in kommande kostnader och underhåll och lite kring förväntad förbrukning. Då har ni något att utgå ifrån nästa gång något inträffar, eller om det kommer in en ny ägare som fyller poolen igen.

Tror nog att den trilskande grannen inser att det är för allas bästa då ni resonerat en stund.

Ja, vi var överens om att byta filter, men inte just då, tyckte hon..... och nu när de verkligen MÅSTE fixas så vill hon inte....
Men som sagt va.... jag har kontaktat lantmäteriet för att få svar på va som gäller rent juridiskt.
Sen ska vi samlas alla 3 hushåll och diskutera tillsammans, och titta på de offerter vi har fått!

Tack för alla svar.
Tar gladeligen mot fler tips och ideer!

I många kommuner är det förbjudet att fylla pool med vatten från brunn. Man skall istället ordna vatten till poolen med leverans från tankbil. Har du kollat den punkten? Oavsett formellt regelverk verkar det mkt märkligt att belaste ett gemensamt vattensystem för uppfyllnad av pool. Så gör man bara inte hur som helst.

Bagarn: Jag vet att dom har så på ett ställe utanför stan, men där har dom kommunalt vatten.
Hur det är här vet jag faktiskt inte.
Det värsta var väl att ingen av oss andra blev informerade, och funderade varför våra tvättmaskiner la av.
(kul med 2 familjer med sammanlagt 4 barn som varit på semester o inte kunde tvätta!)

Vet inte var man kollar upp sånt....

Ring kommunen och fråga, Miljökontoret skulle rätt enhet heta i min kommun. Samma eller motsvarande måste finnas hos dig. Tala annars med växeln som har personal med god vana av att skicka samtal till rätt avdelning efter frågans art.

Hemmakatten
Jag tror inte att det är så enkelt att bara koppla förbi delägare C. Den gemensamhetsanläggning ni har är upprättad för fastigheternasskull, inte för enskilda delägares skull. Den dag när någon säljer sin fastighet, till exempel C, och det blir en ny ägare så står ni inför nyaproblem. Den nya delägaren kommer, med all rätt, undra varför den fastigheten inte är inkopplad på filter, hydrofor mm. Och nästa gång kan det vara A som säljer och den nya ägaren undrar varför C inte är med och betalar sin del.

Jag menar att det här måste lösas på sådant sätt att alla fastigheterna får lika del och lika kvalitet på vattnet. Allt annat är fel. Ordet gemensamhetsanläggning betyder just att alla äger en anläggning tillsammans för fastigheternas bästa och därför också gemensamt måste ansvara för denna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.