2 280 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Skuldebrev.
Hejsan.
Min far skall låna mig lite pengar så jag kan ta över mitt hus nu efter separation.
Vill ju självklart ha något avtal. Är det skuldebrev som gäller då? Enkelt eller löpande?
Enkelt känns det som men långivaren kan väl gå i arv va?
Vi vill ha ett avtal på vad som skall ske om det händer min far något och vad som kan tänkas behöva.
Skulle vara tacksam för tips och utformning på hur detta avtal skall se ut.
Om någon har ett likande så skulle det vara bra att kunna få se eller kanske tom kopiera.
Kom inte och säg att jag skall gå till en jurist bara.
Tacksam för snabba svar.
Niklas
Min far skall låna mig lite pengar så jag kan ta över mitt hus nu efter separation.
Vill ju självklart ha något avtal. Är det skuldebrev som gäller då? Enkelt eller löpande?
Enkelt känns det som men långivaren kan väl gå i arv va?
Vi vill ha ett avtal på vad som skall ske om det händer min far något och vad som kan tänkas behöva.
Skulle vara tacksam för tips och utformning på hur detta avtal skall se ut.
Om någon har ett likande så skulle det vara bra att kunna få se eller kanske tom kopiera.
Kom inte och säg att jag skall gå till en jurist bara.
Tacksam för snabba svar.
Niklas
Spontant skulle jag förbereda mig på att du ska vänta dig svar som "kontakta jurist ändå"
Det brukar gå att få hjälp med dessa saker hos banken också, eftersom du nämner att det finns ett hus gissar jag att det finns ett befintligt bolån också och då borde du ha en bankkontakt?
Alternativet är att söka på internet, det brukar finnas mallar man kan ladda hem, antingen gratis eller mot en mindre kostnad. Det finns även gott om gratis juridik-råd att finna i frågespalter här och där på nätet om vad man ska tänka på. Google is your friend
Det brukar gå att få hjälp med dessa saker hos banken också, eftersom du nämner att det finns ett hus gissar jag att det finns ett befintligt bolån också och då borde du ha en bankkontakt?
Alternativet är att söka på internet, det brukar finnas mallar man kan ladda hem, antingen gratis eller mot en mindre kostnad. Det finns även gott om gratis juridik-råd att finna i frågespalter här och där på nätet om vad man ska tänka på. Google is your friend
Hejsan igen.
Glömde tom bort denna tråd. Har redan kontaktat jurist. Även anställt.
Men inte för detta utan för att föra min talan. Skuldebrevet är även de löst.
Bankerna har juridisk hjälp men det kostar som dom dyraste "vanliga" juristerna.
Konstigt när de handlar om deras inkomster.
Yes!! Google is my friend.
När vi är tillsammans finns inget vi inte kan göra.
Niklas
Glömde tom bort denna tråd. Har redan kontaktat jurist. Även anställt.
Men inte för detta utan för att föra min talan. Skuldebrevet är även de löst.
Bankerna har juridisk hjälp men det kostar som dom dyraste "vanliga" juristerna.
Konstigt när de handlar om deras inkomster.
Yes!! Google is my friend.
När vi är tillsammans finns inget vi inte kan göra.
Niklas
Synd om jag svarar för sent. Det du och din far borde tänkt på är att koppla lånet mot säkerhet i fastigheten; alltså med pantbrev. Poängen med detta är att pappan på detta sätt slipper stå i kö bland oprioriterade fodringsägare, ifall något skulle gå riktigt snett med din ekonomi.
Klicka här för att svara