4 985 läst ·
18 svar
5k läst
18 svar
Rimlig väntetid för att få mindre fel åtgärdade?
Sida 1 av 2
Vi byggde hus för ca 13-14 mån sedan och har några midre fel som vi vill ha åtgärdade. Jag tog den första kontakten i vintras , kanske i feb, men det var lite strul med mailkontakten så ny kontakt togs på våren. Ingenting hände och ny kontakt togs på sommaren och fick då svaret att det var mycket att göra men att vi fanns med i planeringen. Det har nu gått någon månad och har ej hört någonting.
Jag tycker det känns lite tröttsamt och undrar vilken rätt jag har att få felen avhjälpta och inom vilken tidsram?
Jag tycker det känns lite tröttsamt och undrar vilken rätt jag har att få felen avhjälpta och inom vilken tidsram?
Beroende på typ av fel och omfattning så borde det ha skett inom tre månader (egentligen inom en månad) från det att huset besiktats första gången. Vid första besiktning så går man igenom allt och protokoll förs så alla yrkesgrupper får reda på vad dom eventuellt ska åtgärda och så brukar man skriva ett datum då det ska vara färdigt och en efterbesiktning görs för att kolla att sakerna är åtgärdade alternativt att de olika yrkesgrupperna skriver under ett intyg att sakerna är åtgärdade för att lämna in till er och besiktningsman, i det fallet det är få och små anmärkningar som egentligen inte behöver kollas mer än att du som ägare är nöjd.
Vi hade garantibesiktning för fyra månader sedan. Alla punkter skulle vara åtgärdade för två månader sedan. Knappt något är åtgärdat.
Många som bygger hus stirrar sig blinda på priser och antalet kvadratmetrar. Men det kanske viktigaste är att bygga med ett bolag som tar ansvar när saker och ting går fel. För det kommer det att göra.
Därmed inte sagt att det lönar sig att välja en dyr leverantör. Det är vårt bygge bevis på.
Många som bygger hus stirrar sig blinda på priser och antalet kvadratmetrar. Men det kanske viktigaste är att bygga med ett bolag som tar ansvar när saker och ting går fel. För det kommer det att göra.
Därmed inte sagt att det lönar sig att välja en dyr leverantör. Det är vårt bygge bevis på.
Nu var jag nog otydlig i mitt inlägg. Dessa fel är inte från slutbesiktningen utan sådana som uppkommit efteråt som jag själv anmärkt på. Det är alltså inte några fel som finns på protokoll.Glufsglufs skrev:Beroende på typ av fel och omfattning så borde det ha skett inom tre månader (egentligen inom en månad) från det att huset besiktats första gången. Vid första besiktning så går man igenom allt och protokoll förs så alla yrkesgrupper får reda på vad dom eventuellt ska åtgärda och så brukar man skriva ett datum då det ska vara färdigt och en efterbesiktning görs för att kolla att sakerna är åtgärdade alternativt att de olika yrkesgrupperna skriver under ett intyg att sakerna är åtgärdade för att lämna in till er och besiktningsman, i det fallet det är få och små anmärkningar som egentligen inte behöver kollas mer än att du som ägare är nöjd.
Ah...ja då kan det ju hända att du kanske får vänta lite till hantverkare har tid för då ligger det nog inte på prioa ett. Du har ju en garantitid på minst 2 år på utförda arbeten och material + förlängd garantitid på vissa grejer men normalt sätt så gör man en 2-års besiktning där det åter igen skrivs ett datum då eventuella fel och brister ska vara åtgärdade. Nu helt beroende på hur välvillig byggaren och hans UE är så dyker dom upp när det finns tid, lika gärna som att nån kommer nästa vecka så kanske det inte händer något innan 2-års besiktningen.Danne12345 skrev:
Jag tror inte det finns någon regel på när fel uppkommna efter godkänd slubesiktning måste utföras om inget särskilt är skrivet men är dom seriösa så gör dom förhoppningsvis allt för att dyka upp så snabbt som möjligt.
Glufsglufs skrev:Ah...ja då kan det ju hända att du kanske får vänta lite till hantverkare har tid för då ligger det nog inte på prioa ett. Du har ju en garantitid på minst 2 år på utförda arbeten och material + förlängd garantitid på vissa grejer men normalt sätt så gör man en 2-års besiktning där det åter igen skrivs ett datum då eventuella fel och brister ska vara åtgärdade. Nu helt beroende på hur välvillig byggaren och hans UE är så dyker dom upp när det finns tid, lika gärna som att nån kommer nästa vecka så kanske det inte händer något innan 2-års besiktningen.
Jag tror inte det finns någon regel på när fel uppkommna efter godkänd slubesiktning måste utföras om inget särskilt är skrivet men är dom seriösa så gör dom förhoppningsvis allt för att dyka upp så snabbt som möjligt.
Gäller detta oavsett felens dignitet?
Nja, om tex toan skulle sluta spola eller en säkring slår av hela tiden eller ett fönster faller ur med karm o allt eller någon belysning lagt av (och inte funkar efter byte av lljuskälla) så bör ju hantverkare dyka upp på en gång, ja, du förstår. Men om det handlar om något mindre viktigt som en spricka i nån list eller i en kakelplatta så kan det ju dröja.Danne12345 skrev:
Du känner nog själv om det är akut eller inte och du ska ju ta samtalet med den byggare/leverantör/besiktningsman som är ansvarig så löser det sig nog.
Glufsglufs skrev:Nja, om tex toan skulle sluta spola eller en säkring slår av hela tiden eller ett fönster faller ur med karm o allt eller någon belysning lagt av (och inte funkar efter byte av lljuskälla) så bör ju hantverkare dyka upp på en gång, ja, du förstår. Men om det handlar om något mindre viktigt som en spricka i nån list eller i en kakelplatta så kan det ju dröja.
Du känner nog själv om det är akut eller inte och du ska ju ta samtalet med den byggare/leverantör/besiktningsman som är ansvarig så löser det sig nog.
Det känns ju dock som en godtycklig bedömning som någon måste göra om vad som är mer eller mindre allvarligt. Eftersom jag pratat med den ansvariga flera gånger och det ändå inte händer något så är jag rädd att det kommer att dröja än längre. Därför jag vill veta mer ingående vilka krav jag kan ställa.
Ge några exempel på vad du tycker är allvarligt och vad som inte är det som du kan leva med så kan jag med flera här säkert säga direkt vad firman kommer tycka på ett ungefär eller i alla fall borde tycka.Danne12345 skrev:Det känns ju dock som en godtycklig bedömning som någon måste göra om vad som är mer eller mindre allvarligt. Eftersom jag pratat med den ansvariga flera gånger och det ändå inte händer något så är jag rädd att det kommer att dröja än längre. Därför jag vill veta mer ingående vilka krav jag kan ställa.
Dörr som inte är täta och släpper ut massor av värme, vattenblandare som tjuter illa och gör att det är dåligt tryck i ledningen är väl det som är mest "akut". Speciellt nu när det börjar bli kallt ute igen.Glufsglufs skrev:
Som sagt har jag haft kontakt med dem sedan i vintras så jag vet redan att det inte är prioriterat och att de har massor att göra. Men det låter på dig som att jag inte kan ställa några som helst krav utan måste förlita mig på att de tycker att det är något att åtgärda innan 2-årsbesiktningen.
Det är av denna anledningen jag vill veta om det finns några regler för detta. Men det låter på dig som att det inte finns?
Du har rätt att påtala fel även efter utför slutbesiktning, men entreprenören kan, om jag minns det rätt, hänvisa till tvåårsbesiktningen. Sen beror det som tidigare påpekats att om felet är mer eller mindre akut så bör du rimligen kunna kräva att det åtgärdas direkt. Men det är viktigt att direkt ha påpekat felet när det upptäcktes om det skulle förvärras med tiden och entreprenören valt att inte åtgärda det så är ni inte skyldiga till om skadan blivit värre med tiden.
Jag förstår er situation helt klart. Efter att ha utfört en slutbesiktning där vi fick kämpa för att överhuvudtaget få några fel åtgärdade och nu för snart ett år sedan gjort en tvåårsbesiktning där nästan inget åtgärdats så blir man som ni säger lite lätt trött och uppgiven.q(;^
p
Jag förstår er situation helt klart. Efter att ha utfört en slutbesiktning där vi fick kämpa för att överhuvudtaget få några fel åtgärdade och nu för snart ett år sedan gjort en tvåårsbesiktning där nästan inget åtgärdats så blir man som ni säger lite lätt trött och uppgiven.q(;^
Tack för era svar. Då får jag hoppas att de är snälla och kommer ut.
Självbyggare
· Stockholm
· 8 592 inlägg
I ABS09 står följande iaf:
"60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet. Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som 1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel, 2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller 3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen."
Samt om avhjälpande:
"Avhjälpande
20 § konsumenttjänstlagen.
13. Avhjälpande skall ske snarast från det att besiktningsutlåtandet
tillställts entreprenören och i vart fall inom två månader om inte
särskilda omständigheter föreligger att förlänga tiden.
14. Fel som inte i väsentlig grad påverkar entreprenadens bestånd,
utseende eller möjlighet att använda den på ett ändamålsenligt
sätt är entreprenören inte skyldig att avhjälpa, om detta skulle
vara oskäligt med hänsyn till avhjälpandekostnader och andra
omständigheter.
Vid tillämpning av föregående stycke är beställaren berättigad till
avdrag på entreprenadsumman med belopp motsvarande
skillnaden mellan värdet på entreprenaden i kontraktsenligt
respektive felaktigt skick. Beloppet skall dock inte understiga den
besparing entreprenören gjort genom det felaktiga utförandet.
15. Beställaren skall lämna entreprenören tillträde till fastigheten för
besiktning, intrimning, justering, avhjälpande av fel eller
åtgärdande av skada samt om så erfordras, ombesörja att
eventuella hinder såsom väggdekorationer, bokhyllor, möbler etc,
flyttas, så att erforderligt arbetsområde erhålles.
Entreprenören skall i samband med åtgärder enligt första stycket samråda med beställaren för att i skälig utsträckning undvika att olägenhet uppkommer för beställaren.
Entreprenören svarar inte för finstädning efter åtgärder enligt första stycket."
Så jag uppfattar det som att entrepenöner skall avhjälpa reklamationer/fel inom två månader iaf även om det egentligen bara är formulerat så map besiktningen...
Annars står det tex i hantverkarformuläret att "avhjälpande skall ske inom "rimlig" tid" - en vanlig skrivning - som i praktiken betyder att det inte finns ngn fast tidsgräns utan det måste bedömas från gång till gång.
Icke täta dörrar och felaktigt vattensystem torde innebära max ett par veckors väntetid !
/K
"60 § Sedan en småhusentreprenad har godkänts vid en slutbesiktning enligt 53 §, får konsumenten endast åberopa fel som har antecknats i besiktningsutlåtandet. Trots första stycket får konsumenten åberopa fel som 1. konsumenten har påtalat vid slutbesiktningen men som besiktningsmannen inte har ansett utgöra fel, 2. besiktningsmannen varken har märkt eller borde ha märkt vid slutbesiktningen, eller 3. har påtalats av konsumenten för näringsidkaren inom sex månader från slutbesiktningen."
Samt om avhjälpande:
"Avhjälpande
20 § konsumenttjänstlagen.
13. Avhjälpande skall ske snarast från det att besiktningsutlåtandet
tillställts entreprenören och i vart fall inom två månader om inte
särskilda omständigheter föreligger att förlänga tiden.
14. Fel som inte i väsentlig grad påverkar entreprenadens bestånd,
utseende eller möjlighet att använda den på ett ändamålsenligt
sätt är entreprenören inte skyldig att avhjälpa, om detta skulle
vara oskäligt med hänsyn till avhjälpandekostnader och andra
omständigheter.
Vid tillämpning av föregående stycke är beställaren berättigad till
avdrag på entreprenadsumman med belopp motsvarande
skillnaden mellan värdet på entreprenaden i kontraktsenligt
respektive felaktigt skick. Beloppet skall dock inte understiga den
besparing entreprenören gjort genom det felaktiga utförandet.
15. Beställaren skall lämna entreprenören tillträde till fastigheten för
besiktning, intrimning, justering, avhjälpande av fel eller
åtgärdande av skada samt om så erfordras, ombesörja att
eventuella hinder såsom väggdekorationer, bokhyllor, möbler etc,
flyttas, så att erforderligt arbetsområde erhålles.
Entreprenören skall i samband med åtgärder enligt första stycket samråda med beställaren för att i skälig utsträckning undvika att olägenhet uppkommer för beställaren.
Entreprenören svarar inte för finstädning efter åtgärder enligt första stycket."
Så jag uppfattar det som att entrepenöner skall avhjälpa reklamationer/fel inom två månader iaf även om det egentligen bara är formulerat så map besiktningen...
Annars står det tex i hantverkarformuläret att "avhjälpande skall ske inom "rimlig" tid" - en vanlig skrivning - som i praktiken betyder att det inte finns ngn fast tidsgräns utan det måste bedömas från gång till gång.
Icke täta dörrar och felaktigt vattensystem torde innebära max ett par veckors väntetid !
/K
Tack så mycket för ditt svar. Det var lite detta jag var intresserad av att få veta vad som verkligen gäller.