Finns några regler eller någon praxis angående om en hantverkare skadar sig hemma hos mig och med mitt material när hantverkaren utför arbete åt mig?

Vem står för dom timmarna hantverkaren inte kan jobba, om tex hantverkaren måste åka till sjukhus för att bli omplåstrad? Är det jag eller hantverkarfirman?

Jag har sökt lite, men utan att lyckats hitta något svar på frågan.

Tack för ett snabbt och bra svar.

Om det nu inte är svartjobb !!!

Det är en bra anledning att vissa jobb skall helst inte beställas svart, t.ex takarbete, trädfällning, eljobb....

D
Fast eftersom fakturan i de flesta fall kommer efter att arbetet utförts, så vet jag inte riktigt hur man skall kunna bevisa att det är ett "vitt" jobb, om man inte har en skriftlig offert först? Likaså om det är ett svartjobb (om hantverkaren har en firma registrerad med F-skatt men ändå valt att jobba svart på just det uppdraget)?

• Gilla
HCX
  • Laddar…
Har ni inte kommit överens om annat och han skall sända faktura måste ju jobbet betraktas som "vitt". Du får ju utgå från att han har F-skatt, men om du är osäker kan du kolla med Skattemyndigheten. Oavsett hur det är med detta har han ansvaret för arbetsmiljön eftersom du anlitat honom som en näringsidkare och han ansvarar själv för sin sjukfrånvaro.

I mitt fall handlar det om ett större eljobb som utförts och jag har fått fakturan. Det är alltså ingen tvekan om att det är ett vitt jobb.

Det var när jag hade synpunkter på arbetstimmarna på fakturan som elfirman ville verka "bussig" genom att bjuda på de timmar då elektrikern var på sjukhuset. Därför kan informationen jag fått här vara bra att veta nästa gång vi ska diskutera just detta.

I övrigt måste jag dock säga att jag är mycket nöjd med det jobb de utför och med de personer jag haft kontakt med på firman.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.