Hade svårt att sätta en titel på det här ämnet, men jag ska försöka bryta ner det så det inte blir så långrandigt:

Vi uppförde för två år sedan ett hus med en kontrakterad byggentreprenör. Knappt två år efter färdigställandet börjar det läcka in vatten genom taket i köksdelen på flertalen ställen i anslutning till ett takfönster (har en annnan tråd om detta http://www.byggahus.se/forum/foenst...-monterat-takfoenster-bilder.html#post1143091).

Det konstateras på 2-årsbesiktningen att takfönstret är felmonterat och därför orsakat inträngande vatten, vilket ska åtgärdas omgående av byggentreprenören. Problemet är att entreprenören nu gjort sig oanträffbar då denne upperbarligen inte har intresse av att lösa situationen.

Vad kan man göra i denna situation?

Yrka ersättning för att åtgärda skadorna, via tingsrätt.

Jag tror dock att man först måste bereda entreprenören möjlighet att själva åtgärda bristerna. Har du uttömt alla möjligheter att kontakta entreprenören är det ganska bra att anlita en jurist som får ta över kommunikationen.

Det brukar sätta fart på de små liven...

Jag utgår från att avtalsvillkoren ABS 95 gäller mellan er och att entreprenören fått kopia av protokollet från tvåårsbesiktningen.
Om du inte på något sätt kan komma i kontakt med entreprenören och få hans kommentar tycker jag att du skall skriva till honom och kräva att han kontaktar dej och åtgärdar felet inom förslagsvis tre veckor. Skriv också i brevet att om detta inte sker så låter du själv åtgärda felet på hans bekostnad. Sänd brevet med mottagningsbevis så att du får ett bevis på att han fått brevet (om han nu löser ut brevet).
Får du en bekräftelse på att han mottagit brevet men han ändå inte hör av sig kan du själv låta annan entreprenör åtgärda felet. Be denne att på fakturan noga ange att arbetet avsåg det fel som påpekats i protokollet.
Sänd en faktura till entreprenören på beloppet med kopia av åtgärdsfakturan.

Betalar han inte fakturan kan du vända dej till kronofogden för att utkräva ersättning. Detta är ju dock en procedur som inte är direkt enkel för en ovan att klara av, men med vägledning från kronofogden är det inte så svårt. Det kostar ju dock en del så man bör väga detta mot storleken på kravet.

Till att börja med kan du ringa kronofogden och fråga om han redan har några betalningsanmärkningar. Finns många sådan finns nog inga tillgångar och då torde det inte vara lönt att fortsätta, men finns det tillgångar och beloppet är av någorlunda betydelse så ser jag ingen anledning att inte fullfölja kravet genom att ansöka om betalningsföreläggande hos kronofogden.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.