I ett hus från början av 1900-talet så är det en källare med 2 avlopp. Toalett och kök går ner i det ena avloppet och kopplas på stora avloppet i gatan. Det andra avloppet går tydligen till garaget som har en oljeavskiljare som enligt tidigare ägare går till en sandfylld tank. När det vart stopp i avloppet så kom det upp olja när vi rensade det. Det måste ju innebära att avloppet som är i källaren är ihopkopplat med garaget. Det verkar ologiskt, men vad ska man tro. I köpeavtalet står det bara att vattnet rinner långsamt från källaren där förra ägarna hade tvättmaskinen.
Kan man hävda det som dolt fel och hur går man tillväga?

Iom. att de deklarerat att det är problem med avloppet så tror jag att ni borde gjort en fördjupad undersökning av avloppet som en del av er undersökningsplikt. Dvs det faller troligen på er undersökningsplikt.

Rent allmänt så är det så att i ett så gammalt hus måste man som köpare räkna med att nästan vad som helst kan vara fel. Och går därmed inte som dolt fel.

Tänkte till lite mer.

Att avloppet är felkopplat tror jag som sagt inte blir så lätt att få ersättning för. OM det sedan verkligen är så att det finns olja som kommer upp ur en gammal tank pga. detta så kanske själva saneringsproblematiken runt oljan kan ses lite annorlunda. Och om det finns olja som behöver saneras så misstänker jag att det är ett dyrare problem än att fixa avloppet.

Tänkte leta ritningar på måndag o se vad det visar. Det är inte billigt attt sanera oljan:-(
Tack för att du tänkt till lite mer på frågan
Mvh

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.