3 663 läst ·
5 svar
4k läst
5 svar
Kvalitetsintyg som saknar avvikelser
Från hantverkaren som renoverade mitt badrum har jag fått kvalitetsintyg där det står att utförande är enligt gällande BBVs Branschregler. Men...det finns bakfall och tätskikt är rollad på bef. vägg med målarfärg och rester av tjära. I kvalitetsintyget står det ingenting om de felen. Är det nåt brott från hans sida att undanhålla avvikelser? De felen talar för sig själva att det är inte enligt BBVs regler. Han är inte våtrumscertifierat.
Moderator
· Stockholm
· 57 837 inlägg
Vad är det för certifikat han skrivit då? De som gäller är ju enl. BKR mallen men de får inte utfärdas annat än av BKR certifierade plattsättare.
Han skrev på sitt firmapapper.
Vänta lite...
Vad exakt har skrivits i det intyget?
Det låter väldigt märkligt att någon skriver ett "intyg" om det är bakfall.
Sen så är jag lite nyfiken på vilket väggmaterial det är bakom färgen.
Brott kan man glömma eftersom det rör sig om en tvist men ge oss lite mer fakta är du snäll så man kan bedöma vad som skett.
/Kent
Vad exakt har skrivits i det intyget?
Det låter väldigt märkligt att någon skriver ett "intyg" om det är bakfall.
Sen så är jag lite nyfiken på vilket väggmaterial det är bakom färgen.
Brott kan man glömma eftersom det rör sig om en tvist men ge oss lite mer fakta är du snäll så man kan bedöma vad som skett.
/Kent
Exakt vad som står i intyget:
"Utförande enligt bekräftelse dat. 2010-XX.XX samt. enligt gällande bestämmelser i BBVs Branschregler för vattentätta keramiska väggbeklädnader och golvbelägningar i våtutrymmen. Bostik våtrumskonstruktion VT6 och VTg4.
Utförande med start XXXXX.
Garanti enligt konsumenttjänstlagen 10 år fr.o.m XXXX
Materialspecifikation:
Bostiks produkter (specificerade)"
Bakom färgen är en annan färg och bakom det är nån fuktspär som vi målade på för 15 år sen. Under finns minst en lag av färg till. Vet ej om det är bara en eller var det målat flera gånger inom jag fick lägenhet. Sen är det lättbetong.
I intyget påstår firman att det enligt BBVs regler men underlaget tyder inte på det.
I BKRs regler skriver de att om underlaget blir för besvärligt att ta bort så man ska samråda med tätskiktstillverkaren och om de ger sitt godkännande så är det ok. Men det ska man skriva i kvalitetsintyget som avvikelse.
Så jag ville firman skaffar en skriftlig godkännande från Bostik att det är ok men än så länge fick ingen.
Jag har mailat till Bostik och de skrev:
"I de fall man inte kan få bort färg och tjära brukar jag rekommendera att man limmar/skruvar upp våtrumskiva och på sätt få en bra yta för att applicera tätskikt"
Men firman påstår att det är ok. Hade jag inte upptäckt det nu så hade det varit som dold fel med full medvetande om det från hantverkares sida. Vad kan man kalla det?
I kontraktet står det:
"Spackling av bef betongväggar om så är möjligt annars beklädnad med godkända skivor."
Det han gjorde ang spackling: spacklade lite ojämnheter (t.o.m. på tjäran).
Med spackling menas hela väggarna eller bara hål och ojämnheter?
Sånt påstående i intyget att det är gjort enligt BBVs regler och det finns bakfall strider inte med BBVs regler?
"Utförande enligt bekräftelse dat. 2010-XX.XX samt. enligt gällande bestämmelser i BBVs Branschregler för vattentätta keramiska väggbeklädnader och golvbelägningar i våtutrymmen. Bostik våtrumskonstruktion VT6 och VTg4.
Utförande med start XXXXX.
Garanti enligt konsumenttjänstlagen 10 år fr.o.m XXXX
Materialspecifikation:
Bostiks produkter (specificerade)"
Bakom färgen är en annan färg och bakom det är nån fuktspär som vi målade på för 15 år sen. Under finns minst en lag av färg till. Vet ej om det är bara en eller var det målat flera gånger inom jag fick lägenhet. Sen är det lättbetong.
I intyget påstår firman att det enligt BBVs regler men underlaget tyder inte på det.
I BKRs regler skriver de att om underlaget blir för besvärligt att ta bort så man ska samråda med tätskiktstillverkaren och om de ger sitt godkännande så är det ok. Men det ska man skriva i kvalitetsintyget som avvikelse.
Så jag ville firman skaffar en skriftlig godkännande från Bostik att det är ok men än så länge fick ingen.
Jag har mailat till Bostik och de skrev:
"I de fall man inte kan få bort färg och tjära brukar jag rekommendera att man limmar/skruvar upp våtrumskiva och på sätt få en bra yta för att applicera tätskikt"
Men firman påstår att det är ok. Hade jag inte upptäckt det nu så hade det varit som dold fel med full medvetande om det från hantverkares sida. Vad kan man kalla det?
I kontraktet står det:
"Spackling av bef betongväggar om så är möjligt annars beklädnad med godkända skivor."
Det han gjorde ang spackling: spacklade lite ojämnheter (t.o.m. på tjäran).
Med spackling menas hela väggarna eller bara hål och ojämnheter?
Sånt påstående i intyget att det är gjort enligt BBVs regler och det finns bakfall strider inte med BBVs regler?
Redigerat:
Klicka här för att svara