Har nyligen köpt ett hus där taket är renoverat. Företaget som gjorde jobbet lämnade en garantisedel på 15 år på utfört arbete. Har nu upptäckt att taket är felläktat. Man har använt en för hög läkt för nedersta takpannan så att den har en annan vinkel än övriga taket. Dock verkar det som om företaget har gått i konkurs. Finns det något man kan göra eller får jag helt enkelt se till att det blir omläktat själv?

Nedersta läkten (takfotsläkten) brukar väl vara högre?

ja, man brukar sätta ett trekantsläkt i nederkant så att sista pannan får en annan lutning.

Nu är inte jag helt och fullt bevandrad i det byggtekniska men har haft en bekant ute för att kika på det som arbetar som byggingenjör. Enligt honom ska det iaf vara felbyggt. Känns också som att den är för hög då vatten kan rinna bakvägen och inte neråt. Om man kikar på andra hus ser det inte likadant ut heller. Men oavsett, finns det något man kan göra rent generellt om ett jobb inte har blivit korrekt utfört men firma har gått i konkurs. Blir extra klurigt när man själv inte har beställt jobbet då man inte riktigt vet vad det är för firma.

Nedersta läkten skall vara lika hög som övrig läkthöjd+godstjockleken på pannorna, då får hela taket samma lutning på pannorna.(de övriga stöder ju på lakt + underliggande panna.)

lägg upp en bild på det så man ser vad felet skulle vara! att det skulle rinna in bakvägen verkar väldigt långsökt. (?)

Svaret på frågan måste ju i alla fall vara "nej"?

Har firman gått i konkurs faller garantin bort.

Hemmakatten
Även om företaget gått i konkurs så skall företagets ansvarsförsäkring täcka garantiåtgärder. Givetvis under förutsättning att företaget, då det utförde jobbet, hade en sådan försäkring.

Fick du se försäkrinsbevis? Nämnde företaget namn på något försäkringsbolag? Vad står det på garantisedeln?

jag och min sambo köpte vårt hus för ca 5 år sedan, en enplansvilla med källare som va nydränerad ca 2 mån innan köpet.