2 631 läst ·
8 svar
3k läst
8 svar
Ocker vid totalentreprenad, vad kan man göra?
Vid bygger hus med Myresjöhus. Att vanliga tillval är dyra är ju allmänt känt, men när man går utanför dom vanliga tillvalen så står det i kontraktet att dom lägger på ett entreprenörsarvode om 15%. Det är helt ok, klart dom ska ha en slant för ansvaret, men vad gör man när dom hänvisar ett överpris till att det är det priset dom har fått av underentreprenören?
Exempel: Vi har nu frågat om att lägga ner 3st tomma rör i plattan för framtida inkoppling av frikyla. Vi pratar under 30m rör som kostar knappt en tusenlapp i material och VVS:aren lägger säkert ner rören på typ 30minuter. Priset vi får från Myresjöhus är 4500kr+15% arvode.
Jag frågar hur mycket som är material av detta men dom säger att det är en klumpsumma. Jag ringer VVS:aren och frågar men han säger samma sak. Ingen vill specificera kostnaden utan principen är "det är vad vi kan erbjuda, take it or leave it". :@ Hade dom åtminstone specat tiden hade jag kunnat kontrollera detta.
Ett annat extrempris var ju att dom ville ha 53000kr EXTRA för bergvärmeinstallation EXKL borrning och värmepump :O, alltså bara för rördragningen typ. "Enligt inhämtad offert" skriver byggledaren, men när jag frågade om jag fick se offerten pratade han bort det. Efter tjat tog dom in en annan entreprenör och fick ner installationspriset till 34000kr. På detta avgår kostnaden för installationen av frånluftvärmepumpen som är standard. Detta avdrag var på ca 3000kr. Vi pratar alltså om installation av två värmepumpar där den ena kostar 34000kr att installera och den andra 3000kr trots att 4 av 6 anslutningar är samma!
Kan man kräva att få se offerter och ställa krav på underentreprenörer? Just nu känns det som att totalentreprenaden har varit kass för oss ur ekonomisk synpunkt. q(;^
p
Exempel: Vi har nu frågat om att lägga ner 3st tomma rör i plattan för framtida inkoppling av frikyla. Vi pratar under 30m rör som kostar knappt en tusenlapp i material och VVS:aren lägger säkert ner rören på typ 30minuter. Priset vi får från Myresjöhus är 4500kr+15% arvode.
Jag frågar hur mycket som är material av detta men dom säger att det är en klumpsumma. Jag ringer VVS:aren och frågar men han säger samma sak. Ingen vill specificera kostnaden utan principen är "det är vad vi kan erbjuda, take it or leave it". :@ Hade dom åtminstone specat tiden hade jag kunnat kontrollera detta.
Ett annat extrempris var ju att dom ville ha 53000kr EXTRA för bergvärmeinstallation EXKL borrning och värmepump :O, alltså bara för rördragningen typ. "Enligt inhämtad offert" skriver byggledaren, men när jag frågade om jag fick se offerten pratade han bort det. Efter tjat tog dom in en annan entreprenör och fick ner installationspriset till 34000kr. På detta avgår kostnaden för installationen av frånluftvärmepumpen som är standard. Detta avdrag var på ca 3000kr. Vi pratar alltså om installation av två värmepumpar där den ena kostar 34000kr att installera och den andra 3000kr trots att 4 av 6 anslutningar är samma!
Kan man kräva att få se offerter och ställa krav på underentreprenörer? Just nu känns det som att totalentreprenaden har varit kass för oss ur ekonomisk synpunkt. q(;^
Redigerat:
Tror inte man kan göra så mycket vid totalentreprenad. Det är väl bara att följa slavkontrakten. Man kan väl bara vara efterklok och säga att man skulle valt en annan form. Har själv byggt några hus med delad entreprenad vilket jag tyckt fungerat bra. Man dealar själv med varje entreprenör om priset. Upplever att jag sparat mycket pengar på det.
Fråga killen som lägger ner de andra rören vad han ska ha för att göra det kvällstid. För större ändringar bör man nog gå den rätta vägen men för mindre är det nog enklast och billigast att ta vid sidan om.
Använder man totalentreprenad är det bäst att speca exakt vad man vill ha innan man skriver kontrakt. Annars kan de som du märkt ta vilket pris de vill :/
Använder man totalentreprenad är det bäst att speca exakt vad man vill ha innan man skriver kontrakt. Annars kan de som du märkt ta vilket pris de vill :/
Jo jag har tänkt det flera gånger att vi kanske inte skulle haft totalentreprenad med tanke på hur mycket vi vill vara med och styra. Eller egentligen vill vi inte det, men vi har varit tvungna att ifrågasätta allt pga att vi känner oss blåsta på pengar hela tiden.
Det som var tänkt att ge ro i själen ger istället magsår.
EDIT:
Ja jag frågade VVSaren om att ta detta vid sidan av men han sa att han inte kunde pga avtal med Myresjöhus.
Det som var tänkt att ge ro i själen ger istället magsår.
EDIT:
Ja jag frågade VVSaren om att ta detta vid sidan av men han sa att han inte kunde pga avtal med Myresjöhus.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Man skall vara försiktig med saker vid sidan om. Dels så är det ett avtalsbrott mot totalentrepenören, som entrepenören kan få för sig att ta upp om förhållandet er emellan skulle knaka ex. pga. fel eller förseningar.
Dels så riskerar ni att få ta ansvar för i princip allt som en entrepenör kan skylla på dessa ledningar. Så läcker taket på det färdiga huset så kommer entrepenören att skylla på de svartinlagda rören i grunden (något överdrivet). Det finns en helt fantastisk kreativitet hos en del företag när det gäller att hitta orsaksamband för fel de själva ställt till med.
Dels så riskerar ni att få ta ansvar för i princip allt som en entrepenör kan skylla på dessa ledningar. Så läcker taket på det färdiga huset så kommer entrepenören att skylla på de svartinlagda rören i grunden (något överdrivet). Det finns en helt fantastisk kreativitet hos en del företag när det gäller att hitta orsaksamband för fel de själva ställt till med.
Det här är definitivt en av baksidorna med en totalentreprenad, så innan man skriver på något som helst avtal med ett husföretag eller en entreprenör så får man se till att man fått priser på de flesta tillval. Då kan man enkelt säga tack och adjö och välja någon annan om de börjar försöka ta orimligt betalt för tillval. Jag tror knappast att det är en slump att många säljare/husföretag snabbt vill ha en kråka på ett papper och menar på att tillvalen det kan vi ta sen. Problemet är naturligtvis när man kommer på saker i efterhand och då är det nog inte mycket att göra åt tyvärr.
Ja det hade ju varit bra om vi hade vetat allt exakt när vi skrev på, men det är inte så lätt, speciellt inte när man bor i lägenhet och ska flytta till hus för första gången i sitt liv.
Innan kontraktet ställde vi dem mot en annan hustillverkare och då fick vi ju en massa grejer gratis och bra priser eftersom dom insåg hur nära vi var att välja konkurrenten. I efterhand kanske dom försöker kompensera för detta. Om det blir totalentreprenad nästa gång ska vi se till att ha allt spikat innan kråkan på pappret.
Innan kontraktet ställde vi dem mot en annan hustillverkare och då fick vi ju en massa grejer gratis och bra priser eftersom dom insåg hur nära vi var att välja konkurrenten. I efterhand kanske dom försöker kompensera för detta. Om det blir totalentreprenad nästa gång ska vi se till att ha allt spikat innan kråkan på pappret.
Moderator
· Stockholm
· 57 838 inlägg
Det skall man ha oavsett entrepenadform. I samma ögonblick som du skriver på så försvinner alla förhandlingsmöjligheter. Din absolut starkaste förhandlingspunkt, är att vänta med att skriva på tills allt finns på pränt till rätt pris.
Inte enkel att tänka på allt. Har själv skrivit en leveransbeskrivning på 20tal sidor, men räckte ändå inte. Vissa små förändringar kom man ändå på efteråt (under byggtiden). Tur iaf att jag har en bra totalentreprenör som inte tar ut ockerpris.
Klicka här för att svara