Kan man bryta ett kontrakt med husbyggaren om dom muntligen sagt att det är ok att bygga på en tomt som vi tingat av kommunen men som i sin tur avslagit vårt bygglov?

//Nisse

Brukar det inte finnas villkorat i avtalet att det bara gäller om bygglov erhålls eller något åt det hållet?

Frågan är varför är det avslag? För att tomten får ej bebyggas eller att huset uppfyller ej ställda krav?

kamilenski skrev:
Frågan är varför är det avslag? För att tomten får ej bebyggas eller att huset uppfyller ej ställda krav?
Frågan var om man kunde bryta ett entreprenörskontrakt inte av vilken anledning vi fick avslag för, iallafall så har jag funnit svaret och vi fick avslag pga vi inte hade 4.5meter till grannens tomt utan bara 1 meter och då kan vi inte ha garaget ihopbyggt med huset då det tillhörhuvudbyggnaden.

Tackar för svaren..

Må väl.
//Nisse

Bra att det ordnade sig. Och hur lyder det rätta svaret?

p.s. min vän skulle betala ca 180 000 vid avtalsbrott. Inget om detta skulle bero av omständigheter som han inte kunde påverka.

Jo, det är så att har vi ingen tomt så blir det inget bygge...o i kontraktet så måste jag ha det annars blir det inget av, men nu är det så att vi vill ha huset i fråga så vi letar efter en annan tomt som är lite större. Jag ställde frågan i all hast då jag ville ha ett snabbt svar, om det skulle skita sig med entreprenören. Men efter lite läsande i det finstilta så redde det sig.

Vh
//Nisse

Ok. Tack för svaret.

Borde väl vara så....entreprenadkontraktet är ju att uppföra en byggnad på en viss fastighet...och således borde det bli ogiltigt automatiskt om man inte får bebygga fastigheten med det som kontraktet gäller. Husföretaget kan ju inte fullfölja sin del av kontraktet heller.

Det här är dock min alldeles personliga tolkning och det kan säkert vara helt fel...

Lite roliga lägen kan man ju hamna i....I mitt entreprenadkontrakt är det vite inskrivet om det inte är färdigt vecka 48...om jag inte hade fått bygglov hade det ju blivit väldigt dyrt för husföretaget att behöva betala vite varje vecka...Nej det enda logiska är att kontraktet förfallet från båda parter om inte bygglov beviljas.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.