Juridik
Nils_: just det, fullmakt heter det ja, en sådan skrev han på, godkänd av banken.
Jorgen_al: Eftersom att ombyggnaden av tvättstugan inte är klar ännu så kan jag inte säga hur det blev tillslut, men om någon månad så bör allt vara klart och då kommer det mer info. Hälsningar Jörgen
volvo: Ni ska meddela fel till er entreprenör när ni upptäcker dem under garantitiden. Det är upp till dem att avgöra om det behöver åtgärdas direkt eller kan göras som en garantiåtgärd efter 2 år. Om det uppstår några följdskador pga. att de inte åtgärdat felet sirekt ska de även åtgätda följdskadorna.
Nyfniken: [citat] Nej, det kan man inte. Man får faktiskt vara precis hur klumpig som helst (nästan) när man reparerar och underhåller sitt hus. Och det är nog tur det. d^_^b
Total0koll: Man kan väl sammanfatta läget som sådant att ett officialservitut består, även efter att en avstyckning har gjorts. Att de kringliggande fastigheterna bildat en vägsamfällighet påverkar väl inte officialservitutets vara eller inte vara, men ägarna till dessa fastigheter är kanske angelägna om att även den fastighet med servitutet är med och betalar avgifter för underhåll av vägen
Total0koll: Med risk för att ha missuppfattat hela den här tråden ger jag min syn på vad AL 49§ innebär. "Upplåtelse av rätt att bygga väg över annan fastighet eller att använda befintlig väg får ske endast om sådan upplåtelse av särskilda skäl är lämpligare än att bilda en gemensamhetsanläggning eller att ansluta fastigheten till en redan bildad anläggning." Vad lagrummet egentligen
billy_baver: Jordabalkens kapitel 3 behandlar "Rättsförhållanden mellan grannar", och 1§ lyder: "Var och en skall vid nyttjande av sin eller annans fasta egendom taga skälig hänsyn till omgivningen". That´s it! Bland exempel på skäliga hänsyn skulle jag räkna in att sköta sina diken. Om avdikningen kollapsar och följderna drabbar en granne skulle jag hålla dikeshållaren ansvarig.
kiirus: [citat] I Stockholmstrakter är 30-märkningen ofta ett varningstecke för att markförhållanderna är ostabila. Kommunerna är mycket restriktiva för 30-vägar, anledningen för 30 är oftast att det ligger en skola där, eller att marken gungar. Och att samhället är litet spelar ingen större roll i Stockholm, för trafikströmmarna är sällan lokala. T.ex. Sandavägen i Upplands-Väsby
-MH-: MEn detta berörde inte fastigheten, utan en fastighet bredvid. Det tycker jag är att ställa alldeles för höga krav. Vad är tex all information om en sommarstuga? Att genvägen genom skogen till badsjön (3 fastigheter lägnre bort) kanske körs sönder av skogsmaskin om 2 år?
frohike: Garanti är en sak och reklamationsrätt är en sak. Om det är enligt ABS09 så har ni 10 års reklamationsrätt och under dessa 10 år så har ni under de 5 första även en garanti. Garanti är något som garanterar en funktion eller en egenskap under en viss tid. ex har man 10 års garanti mot färgsläpp på plåten är det en egenskap som garanteras. Sker detta inom denna tid så skall du
bumpaberra: Kvalitetsansvarig ska ha gjort en schacktbottenbesiktning. Har det skett? Grävaren får inte fylla med singel innan det är gjort. Om det nu är grävarentreprenören som gjort fel så bör denne ha en entreprenörsförsäkring som täcker detta. Har du skriftliga kontrakt med entreprenörerna? Hoppas det ordnar sig.
hempularen: Jag "kläckte" ju tanken om att det ev. kunde vara kondens här ovan. Men du bör ju också undersöka om betongplattan någonstans kan ta åt sig vatten. Om det nu är en f.d balkong, så kan man tänka sig att plattan någonstans tar upp vatten som sugs in i betongen, det kan sedan vandra långa sträckor inne i plattan och ev. sugas upp i parketten. Iom. att det var en balkong från början
volvo: [citat] En kontrollbesiktning är ingen juridiskt viktig tidpunkt. Det är endast en generalrepetition inför slutbesiktnginen. Däremot skall KA vara med på slutbesiktningen.
ulmus: vet en som skulle sälja sin fastighet och även byggt ut på tomten än mer men vid genomgång av mäklaren så upptäcktes att en del av fastigheten inte gått rätt till vid köpet av fastigheten utan en del av fastigheten stod som ägd av annan i 30 år! ingen hade märkt något - bygglovet för utbyggnaden hade även beviljats av den icke ägaren till fastighetsdelen av kommunen men faktiskt
Bror: Vi har 4 samfälligheter uppdelade i väg, vatten, avlopp och brygga. De drivs som en förening med gemensam styrelse och bokföring. Bokföringsmässigt är det viktigt skilja de olika enhetern åt efterson det inte är exakt samma delägare. Vattenanläggning har 22 delägare och avlopp 17. En förrättning blir därför väldigt dyr eftersom det blir tre förrättningar, bryggan är inget
Benny_o_Lina: [citat] EXAKT !! Varför ska man själv göra saker och ting som kanske tillomed kostar pengar att fixa när det inte är ens egen sak.. Fattar inte varför många med glädje kör hem saker till folk som dom "glömt" och ditt o datt. (jämförelse med tråden om killen som fick massa fågelskit på sin bil för att grannens träd hängde över hans parkering på hans tomt.. Då hade nästan alla
per_nordlund: Att listen borde varit monterad är alla ense om. Enligt husleverantören som jag har kontakt med så hävdar bänkskiveleverantören att det satt en list på skivan när de levererade den. Snickaren som monterade skivan har till husleverantören sagt att han inte modfierat skivan utan endast skickat tillbaka den som ursprungligen var felkapad och sen monterat den som kom tillbaka. Han har inte
Dudeish: [citat] Jag instämmer, eftersom det är BRF som beställt renoveringen så är de ansvariga för att det är korrekt gjort. Bestrid helt enkelt.
M_Persson: Smart idé! Men det löste sig på det viset att jag får köpa mig en kärra av ena ägaren billigt. Bara att bygga lite högre lemmar på den så blir de kalas.
snickarboden: Rate>Det normala är att man lägger på lite, det innebär ju då med att om det blir strul med grejorna så står företaget för det., det lär man vara måttligt road av om du köper in materialet själv. Det handlar ju lite om garantier med och givetvis kunskaper med som du får betala för och sen förstås risken för eventuellt utebliven betalning med. Rörande din uträkning så glömde
yens: Huset är byggt -67 och då var det precis så, att man sålde med oinredd ovanvåning eftersom gränsen för statliga lån gick vid just 125 kvm (därav bottenplanets 125 kvm) men däremot så var det redan från början meningen att man på sikt skulle kunna inreda. Byggherren ritade förslag åt de boende och man kunde till och med få tunnare betong i bjälklaget och en innervägg som normalt
larka742: Skicka fogden på dem. Begär handräckning - att ta bort sakerna. Endera godkänner de detta, eller så kommer du få magasinera sakerna, eller ta bort sakerna på deras bekostnad. Dock... om de inte betalas så får du stå för det till att börja med. Mest troligt, och bäst, är att du magasinerar sakerna själv, då blir sakerna dina eller att du kan ta bort dem efter tre månader. Tre
Nanny Fine: Helt och hållet avgörande för hela den här diskussionen är väl vad som står i avtalet med mäklaren?? Står det att mäklaren ska ha ersättning för annonskostnader tex, så lär han ta ut det om man ångrar sig halvvägs i processen. Om det står att mäklaren inte tar ut kostnadsersättning, då gör han inte det. Läs avtalet innan du skriver på och fråga mäklaren om något känns
Odjuret: De va "Coolman" stackaren som jag tänkte på i min tråd.... Vart ett dyrt "dol fel" för köparen, som säkert i sin enfald trodde att han skulle vinna å få renoveringen betalad. jag skulle nog sålt huset med friskrivningsklasul. Om inte annat så har du en bra advokat till nästa gång ;) Nää jag hoppas att du slipper sånt tjafs mer.
gaia: [citat] I områden där det inte finns radonrisk nämner man inte ens att mättning har INTE gjorts. När man läst detta ovan så skulle det varit klokt att ringa kommunen och förhöra sej om radonmätningar gjorda i kringliggande hus i samma område, från samma byggtid. Det har du kanske gjort för du hade väl misstankar om det och därför gjorde du mätningar men tyvärr först efter
pjop: Tack för svar. Anledningen till att grannen behöver ha ett servitut är att 4-metersremsan kommer att bli deras garageinfart. Är det till lantmäteriet som vi borde vända oss till? P
harry73: Säljaren får fixa att du får servitut, för han kan inte stycka av om man inte kan nå tomten. Om han äger vägen tillsammans med B får också B skriva under servitutet, men A får fixa det. Är det fler som använder vägen? Vem sköter drift och underhåll och hur ska eventuella kostnader fördelas? Behöver du dra vattenledning till tomten? Försök att få in det i samma servitut.
hempularen: jag vet ett nu pågående fall här här i stockholmsområdet där en villaägare som ville stycka av en del av sin villatomt, fick betala 100 000 för en ändrad detaljplan för bara hans tomt. Kommunen gjorde då en plan som föreskriver 3 eller 4 vånings flerfamiljshus, med en sådan indelning att han måste riva sin villa om planen skall genomföras. En kollega bor granne med den drabbade,
fidelie: Fick ett samtal från Länstyrelsen nu :) Man kan tydlgien ansöka om "samråd" hos Länstyrelsen och om jag fattade det hela rätt så ifall de godkänner ansökan om ingreppen så ordnar de med ev undersökning om man hittar någon okänd fornlämning under byggtiden. Någon som har erfarenhet av detta? Fick en länk oxå: