Hej.
Detta e ett lite udda problem, men vill veta vad som gäller.

När jag flyttade in i detta hus sa mäklaren att en släpvagn skulle ingå.
När vi skrev kontrakt sa de gamla ägarna att det inte var fallet, men att den kunde stå kvar så länge jag ville använda den (kör hem biobränsle på den).

Kärran har fler ägare (ett familjeföretag).
Och nu kommer en annan ägare och säger att han snart behöver ha den.

Har jag någon rätt till kärran eller måste jag snällt lämna bort den?
Inga papper finns skrivna.

Du får säkert mer kvalificerad hjälp snart. Något som jag tror kan ha betydelse är om kärran är registrerad eller inte.

Den är registrerad.
Dock avställd sen 91 eller något.

Stod det i kontraktet att kärran skulle ingå?

Som sagt så finns inget skrivet.
Bara ett muntligt löfte från en av ägarna av kärran. Det är 3 ägare av kärran, eller 3 som äger företaget där den e skriven. En av dem bodde här förut och jag fick rådet av denne att fråga en annan ägare som gav mig det löftet och nu vill den tredje ägaren ha kärran, eller han har aviserat att han vill ha den. Som inte någon annan än husägaren använt sen den e köpt 91.

M_Persson skrev:
Den är registrerad.
Dock avställd sen 91 eller något.
Kör du omkring på allmän väg med en avställd släpkärra? :O

tio_Pepe skrev:
Kör du omkring på allmän väg med en avställd släpkärra? :O
Det var inte det jag frågade, men nej, har en privat väg jag kör den på.

Mikael_L
Är det inget skrivet om kärran men det finns en registrerad ägare så tror jag du har en oerhörd uppförsbacke att bevisa att du har någon äganderätt (eller nyttjanderätt) till kärran.

Det är väl nästan så att ifall någon av ägarna skulle anmäla kärran stulen så skulle du ganska snart inför tinget istället.

Om kärran är registrerad hos Transportstyrelsen finns det bara ett juridiskt godtagbart sätta att överta äganderätten och det är att anmäla ägarbyte till dem. Jämför med att köpa en bil eller ett hus utan att skriva papper.

Om man ponerar att jag har varit på dem att jag vill att de ska ha tagit bort kärran, skulle det då ha hjälpt mig?
Eller gäller inte den regeln att det som lämnas kvar tillfaller nye ägaren alternativt att den nye ägaren får forsla bort sakerna på de gamla ägarnas bekostnad när det är ett registrerat föremål?

Den där regeln om att prylar tillfaller köparen gäller inte prylar som någon annan än säljaren äger (om den ens gäller säljarens prylar).

M_Persson skrev:
När vi skrev kontrakt sa de gamla ägarna att det inte var fallet, men att den kunde stå kvar så länge jag ville använda den (kör hem biobränsle på den).
Att du får disponera kärran så länge du vill betyder inte att den är din.

M_Persson skrev:
Så innan du skrev på kontraktet fick du klart för dig att vagnen inte ingick men att du kunde få låna den en stund. Du valde uppenbarligen att skriva på kontraktet trots att vagnen inte ingick i köpet. Givet detta är det inte helt enkelt att förstå problemet. Om du behöver ha en vagn är det väl bara att åka å köpa en......:|

Inser helt plötsligt att det är väldigt klart att jag inte kan behålla den. Väldigt uppenbart.
Det jag var mest ute efter var just det om man skulle vara lite ful och påpeka att den stod ju här när jag flyttade in.
Men den gubben gick ju inte heller och inte heller något jag vill göra.

Tror du kommer till en klok insikt. d^_^b

Även om det fanns något kryphål låter det ju som att tidigare ägare velat göra dig en tjänst och låna ut vagnen, sådant ska man ju inte utnyttja på ett fult sätt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.