911 läst ·
2 svar
911 läst
2 svar
Måste man detaljplanera själv?
Om man äger en massa mark och vill stycka av tex 1/20-del av den för att ens barn ska bygga ETT hus, kan kommunen kräva att man på egen hand gör en detaljplan för hela området?
Sedan har jag för mig att ens barn får uppföra ett hus till sig själv på föräldrarnas mark även om kommunen vill vänta med att bebygga området, har jag fått detta om bakfoten?
Sedan har jag för mig att ens barn får uppföra ett hus till sig själv på föräldrarnas mark även om kommunen vill vänta med att bebygga området, har jag fått detta om bakfoten?
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
Jag tror att det ligger till så att om du vill stycka av en tomt i ett område som i nuläget inte är planerat för bostadsbebyggelse, så kan /skall kommunen neka bygglov och därmed avstyckning.
Om det är ett område där kommunen kan tänka sig en viss mindre eller större exploatering så kan kommunen välja att kräva att din avstyckning skall vara del av ett större planearbete. Detta får då oftast betalas av den som vill exploatera området. Exploatören har då begränsat inflytande över planearbetet, Om du vill stycka av en tomt så kan resultatet mycket väl bli en plan med både flerfamiljshus och köpcentra.
Det där med att uppföra fler hus på marken är en praxis som tillämpas lite olika, så vitt jag vet så är det ingen lagstadgad rättighet, utan en praxis som bygglovsmyndigheten kan välja att följa eller inte. Framförallt avsedd för lantbruksfastigheter, där bygget är tänkt att bli en del av geneartionskiftet av gården.
Om det är ett område där kommunen kan tänka sig en viss mindre eller större exploatering så kan kommunen välja att kräva att din avstyckning skall vara del av ett större planearbete. Detta får då oftast betalas av den som vill exploatera området. Exploatören har då begränsat inflytande över planearbetet, Om du vill stycka av en tomt så kan resultatet mycket väl bli en plan med både flerfamiljshus och köpcentra.
Det där med att uppföra fler hus på marken är en praxis som tillämpas lite olika, så vitt jag vet så är det ingen lagstadgad rättighet, utan en praxis som bygglovsmyndigheten kan välja att följa eller inte. Framförallt avsedd för lantbruksfastigheter, där bygget är tänkt att bli en del av geneartionskiftet av gården.
Moderator
· Stockholm
· 57 839 inlägg
jag vet ett nu pågående fall här här i stockholmsområdet där en villaägare som ville stycka av en del av sin villatomt, fick betala 100 000 för en ändrad detaljplan för bara hans tomt. Kommunen gjorde då en plan som föreskriver 3 eller 4 vånings flerfamiljshus, med en sådan indelning att han måste riva sin villa om planen skall genomföras. En kollega bor granne med den drabbade, och kollegan är ju måttligt road över att den nya detaljplanen skall omvandla grannskapet på det viset.
Klicka här för att svara