Swetrot
Swetrot: När det gäller tomtgränser så är lagen relativt klar. Man kan i normalfallet alltid åläggas att saker skall tas ned om de står där, vare sig det handlar om träd, staket, häckar eller murar, men aldrig tvingas sätta upp något. När det således blir en konflikt om ett träd är juridiken sådan att antingen gör man det den långa omständliga vägen med betydande kostnader där
15 svar · 19,9k läst
ulmus
ulmus: Om vi antar att du går med vinst vid försäljningen, då måste du betala in moms även på ditt eget arbete. är firman momspliktig för byggandet så ja då är det ju moms oavsett om det blir vinst på kalaset eller ej - det viktiga är att försäljningen tar 25 % av vinsten..och kostnaderna får du 25 % av dess moms...den där mellanskillnaden lever staten gott på förutom då när det
19 svar · 4,5k läst
B
Bellasmamma: Men ett luftflödesprotokoll kan du väl ordna i efterhand? Kostar väl lite att ta dit nån som mätar men den räkningen kanske du och entreprenören kan komma överens om? Personligen skulle jag hellre fixa fram det som saknas än vara besvärlig och riskera att KA:n drar sig ur eller att inte få något slutbevis.
7 svar · 5,3k läst
Göran.W
Göran.W: [citat] Riktigt så enkelt är det inte för det ska styckas av och ordnas med en massa papper hit och dit. För det rör sig faktiskt en försäljning\gåva och det löses inte på 5 minuter. Allt detta kommer skapa jobb för han som fått det av misstag och då tycker jag inte det är mer än rätt att han får någon form av kompensation. Har man fått in pengar av misstag på kontot ringer
6 svar · 1,6k läst
H
helidude: [citat] Precis det resonemanget som du gör, är precis så som jag också resonerar, men att själv kunna driva det mot ett företag som har långt större resurser än mig är inte lätt. Även rapporten från konsumentverket som nämns tidigare i den här tråden tar upp exakt samma sak. Jag önskar innerlige att jag gjort som du, och jag har bara mig själv att skylla. Dock så kvarstår, i
29 svar · 6,7k läst
B
billy_baver: Bostadsrätten är ingen "friköpt" del av fastighet. Bostadsrätten är en sorts "lös egendom", som utgörs av rättigheten att (exempelvis) bo i viss lägenhet. Men själva äganderätten kvarstår hela tiden på föreningen som sådan. När man bildar en bostadsrättsförening betyder det att föreningen äger fast egendom (tomt med byggnader). Där är det föreningens syfte att med
9 svar · 16,8k läst
volvo
volvo: Vanligaste tvisterna handlar om sådant som inte står reglerat i avtalet eller som är så formulerat att det går att tolka på olika sätt. Bäst är att få kontraktet granskat av någon som är van att läsa byggkontrakt och som , framförallt, kan påpeka vad som fattas i kontraktet.
2 svar · 1,6k läst
mycke_nu
mycke_nu: Ja, sitt still i båten för sjutton, så ingen får några idéer och vill ha millimeterrättvisa. Då blir ni ruinerade.
3 svar · 2,2k läst
F
FRS05: Tackar för svaret! Anledningen till att jag frågar är att det säljs ett hus med ett nyttjanderättsavtal för garaget. Där finns ingenstans att parkera en bil om inte det garaget och området utanför kan användas av köparen. Säljaren upplyser om att avtalet finns, men man vill ha lite på fötterna innan också. De/mäklaren kanske bara påpekar att det är lugnt och att det löser sig
2 svar · 12,1k läst
M
mariette007: Har verkligen tingsrätten tid och resurser att hålla på med sånt här? Och hur ska de reda ut vad som är rätt och fel? Har för mig att även muntliga överenskommelser gäller? Jag trodde att jag föreslog en rimlig kompromiss och att den godtogs av företaget (jag talade ju med en dam på kontoret men kan ju inte veta vem hon var) och blev därför mäkta förvånad när ägaren ringde
8 svar · 4,2k läst
Larsa
Larsa: Hade ni inte gemensam brunn också. Vad händer om du stänger av pumpen en timme, rinner det fortfarande då? Du kanske kan testa detta då grannen inte är hemma ;)
6 svar · 5,3k läst
ulmus
ulmus: det är 2 helt olika saker - byggfelsförsäkringen behövs ej för egenbyggare den 2 maj medan gnällspikar som en annan fått regeringen att helt backa på försäkringen som sådan då en utredning dessutom påvisat att försäkringen inte fungerar som tänkt från början - dvs skydda konsumenten från mögelhus... så den som har tålamod och tänker anlita entreprenörer kan slippa från
9 svar · 2,9k läst
T
Troberg: Gör det lätt för dig, ta manualen från nätet. Tillverkaren har den garanterat, även om den inte finns utlagd för nedladdning så kan de säkert skicka den om du frågar.
11 svar · 2,0k läst
M
Mr_XXX: Skicka faktura och sälj sen din faktura till nåt bolag som köper fakturor och kan/har vana av att driva in pengar. Då får du tillbaka en hygglig slant utan att behöva få magsår
11 svar · 2,4k läst
H
hempularen: Fast om nu firman har skickat dit flera olika hantverkare för att kolla på det påstått dåliga jobbet så har ju firman överläge i bevisningen om att de varit där.
15 svar · 3,4k läst
altaxis
altaxis: [citat] Man kan ju inte bara ha ett enda intresse...för övrigt kompletterar dessa två forumen varandra väldigt brad^_^b /Stcs:6690
17 svar · 4,4k läst
M
mattiasgromark: Har mailat Trafikverket och väntar på respons, ärendet är diareifört.
20 svar · 3,1k läst
O
Odjuret: Det beror på vad som står i avtalet.
1 svar · 2,1k läst
B
billy_baver: [citat] Enda problemet uppstår om inte inte bestämmer sig i förväg. Om gåvan avser arvsförskott eller ej bör anges i gåvohandlingarna. Om gåvan inte avser förskott på arv blir värdering överflödig. Även om barn oftast avlider senare än sina föräldrar ska man dessutom gardera sig också för motsatsen.
4 svar · 998 läst
A
andersmc: Även om det i teorin är möjligt att varorna är på något sätt märkta och man därigenom kan återfå dem, så bör man betänka de praktiska svårigheter som kan uppstå. Hur är de märkta, tex? En permanent och pålitlig märkning, eller har någon skrivit "Svensson" på en flagga och häftat fast på pallen? Jag kan inte tänka mig att man under några omständigheter bara kan knalla in
27 svar · 5,5k läst
haavard
haavard: Det krävs ganska säkert bygglov. Se sida 16: http://www.boverket.se/Global/Webbokhandel/Dokument/2008/behover%20_jag%20_bygglov_%20upplaga%2013.pdf
4 svar · 1,8k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Göta hovrätt 1988-02-05, DT 19 (Röta i syll och yttervägg) Göta hovrätt 1987-03-04, DT 34 (Mögel i krypgrund) Svea hovrätt 1986-04-10, DT 5 (Besiktning av mögelhus med öppna dörrar och fönster och rökande säljare) Jag har bara skummat, men dessa tre bör vara sådana exempel.
42 svar · 3,6k läst
H
hempularen: Ingen egen erfarenhet. Men det var på gång i föreningen där jag var ordförande för drygt 20 år sedan. Skulle själv kunnat "byggga uppåt". Vi i den föreningen valde då att avstå, pga. krånglig juridik. Lagen har ändrats för 10 - 15 år sedan, så att det idag är lite lättare. På min tid var regeln att beslutet måste tas på en stämma där antingen samtliga föreningens
1 svar · 3,3k läst
M
mr_bygg: Kommer man inte till en lösning så gör man upp i domstol. Att helt enkelt bara bestrida och strunta i att betala fungerar dåligt om man inte har torrt på fötterna.
1 svar · 1,6k läst
B
billy_baver: Hänvisa banktanten till plan- & bygglagen, som föreskriver att man efter beviljat bygglov har FEM ÅR på sig att fullfölja bygget. Och fråga sedan vilken juridisk grund banken har till att avkräva "slutbesiktning"! Bankens enda legitima intresse i er projektering är att ingen säkerhet står på spel. Det kan man försäkra sig om genom att låta göra en "mellanvärdering". Värderingsman
16 svar · 21,1k läst
O
Odjuret: Jag skulle inte ligga sömnlös om natten gällande pappen. Du har takpannor på så det tar den värsta fukten.
12 svar · 3,7k läst
nattugglan11
nattugglan11: TACK för svar. Jo vi har kontakt på SBC om jag minns rätt, ska ringa.
6 svar · 1,9k läst
D
ds23: :-D Fråga KF. De hjälper till så gärna för att de ska slippa få in fall som är krångliga/felaktigt utförda.
7 svar · 2,1k läst
byggcalle
byggcalle: Lite det jag menade med den "lilla människan" - det borde funka men gör inte alltid det. Tyckte jag läste att OVK-besiktningarna kom till för att alla just ska få en bättre inomhusmiljö... (sedan kan jag förstå att det i praktiken mäts genom kontroll av luftflöde etc., svårt att mäta matos/dofter/stank?!) Tack igen för att ni kommit med lite nya infallsvinklar som jag ska föra
7 svar · 4,6k läst
B
billy_baver: Den såkallade "nye ägaren" fick sannolikt avslag därför att han köpt fastigheten av en person som inte var lagfaren ägare. Inskrivningsmyndigheten kommer att begära in fångsthandlingar som visar en obruten följd av ägare. Sedan kommer senaste ägaren att beviljas lagfart utan problem.
15 svar · 7,5k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.