Juridik
eviljava: [citat] Du ansvarar endast för de fel som uppträder inom 10 år från överlåtelsedatumet. Detta ansvar har du gentemot den som köpte fastigheten av dig. Om denne sedan säljer fastigheten uppstår samma ansvarsförhållande mellan dessa båda parter. Den nya ägaren skall alltså rikta skadeståndsanspråk mot den han/hon köpte fastigheten av, d.v.s. den som köpte av dig. Sedan får "din"
billy_baver: Författningen är densamma för hela riket. Kommunen är skyldig att betala kostnaden. Men man har också minst ett avgörande inflytande över projektet. Sakkunniga arbetsterapeuter avgör vad som behövs för att den boende ska kunna använda sin bostad. Vid alternativa lösningar har kommunen rätt att välja den billigaste. Vissa kommuner lägger verksamheten under sin byggnadsnämnd. Andra
andersmc: Det kan de göra, och det är väl iofs helt rimligt. Är det fakturan på hela huset han bestridit, eller är det bara någon liten del? Om det hela går till rättegång och din vän förlorar, så kommer dröjsmålsräntan att vara ett av de mindre problemen.
jonasekstrom: [citat] :-) Mja, två platt-TV. Men SÅ bra är vi inte på att planera... Tack för tips och synpunkter. Vi har inte bestämt hur vi ska göra än. /jonas
snuttjulle: Även om jag inte heller tror på att du skulle få ut något vid en process skadar det ju inte att skriva ihop en skrivelse till Mäklare/säljare ang felaktig beskrivning och se om du kanske kan få ut några kronor för att de känner sig underlägsna och kanske mycke väl vet om att de gjorde helt fel.
Enk Projektet: [citat] För vad? Vilken teknik? Standard installation?
hempularen: Vet inte om jag riktigt förstår läget. Du har alltså haft en infart från vägen, som man nu inte vill låta dig använda. I så fall måste de anvisa en annan väg till din fastighet. Det där med parkering, gällde det plats på din tomt, eller möjligheter att parkera på annan plats?
findus42: det jag lärde mig tidigare när jag jobbade med ABS95. Den var ju inte lag. Det innebar att den inte gicka att ändra i, eller avtala bort alls. Det var ett avtal mellan byggbranchen och konsumentverket som gällde generellt oavsett vad man sedan själva avtalat om. jag känner till några fall där det blivit en kalldusch för företag som trott att det går att göra lite hur som helst med
frjo7205: Det normala torde vara att man delar på åtgärder i lokal/byggnads/fastighetsavgränsade vägg om det är något som båda har nytta av och som kommer ur myndighetskrav. Är det däremot så att det är en åtgärd som inte är tvingande så kan jag inte se något direkt i lagar som tvingar den "ovilliga" parten att betala något som grannen vill göra. Exempelvis så kan man ha dessa
Nyfniken: [citat] Som jag har förstått det så är IKEA rätt unika i det här avseendet.
hempularen: Ja det var 30 000 som felen handlade om, men jag förstår tråden som att hustillverkaren vägrar släppa den totala bankgarantin som så vitt jag förstår uppgår till miljonbelopp.
hempularen: I princip å är regeln att den som ändrar en höjd skall stå för åtgärder som förhindrar ras. Det kan innebära att man måste ha en slänt på sin tomt, eller att man bygger en stödmur. I det aktuella fallet så finns ju slänten på plats hos grannen, och det borde vara så att om grannen vill ta bort slänten så är det hans problem/kostnad. Här antar jag att man ev. måste titta
snickarboden: Det man kan fråga sig är hur de ens kan ha kvar elbehörigeheten. /Kent
morsan: [citat] Det gjorde h*n med det här inlägget i tråden Sverige Stugan
Mats Lj: Ett 50 års kontrakt är mycket förmånligt för arrendatorn det ger rätt till friköp vid arrendetidens utgång det är anledningen till att de flesta kontrakt skrivs på 49 år. Arrendatorn kan även skriva in kontraktet i fastighetsboken görs hos tingsrätten då kan en ny fastighetsägare inte bortse från kontraktet utan det belastar fastigheten på samma sätt som en ledningsrätt eller
Odjuret: Eftersom grannen tydligt är en bonde så borde han säkert äga en traktorgrävare. Så att då anlägga ett dike torde inte vara så dyrt. Så om du pratar med grannen så kan ni dela på kostnaden att gräva ett dike. Han kanske kan lägga diket på din mark. Möt bonden på en bra nivå, istället för att tjafsa om rätt å fel. Troligtvis vill inte han sabba för någon. Det är inte lönt
Total0koll: Om ni vill att det här ska vara ett arrendeavtal MÅSTE ni ta med en avgift, eller vederlag som det kallas i jordabalken. Vederlaget måste inte vara just pengar, utan kan vara andra typer av motprestationer från arrendatorn. Skulle ni upplåta marken vederlagsfritt då blir det inget arrende, utan snarare ett allmänt nyttjanderättsavtal. Ni nämnde att marken är ca 3,5 ha stor och att
haggeSTKHLM: Tack för hjälpen med styckeindelningen, blev mer tydligt. Det var en bra idé med VillaÄgarnas jurist. Jag ska ta upp kontakten. Det är självklart kvalitet (asfaltväg) tjänar man på i långa loppet, men allt detta måste man berätta från början och inte tiga om det, eftersom det är en mer kostnad för exploatören. Vi har inte gjort det tidigare, så har ingen erfarenhet om detta.
Odjuret: min känsla är liksom hempularen att det läcker någonstans, då borde inte spela någon roll vad du sprutar på brädorna. Pappen är ytskiktet som ska hålla fukten borta. Brädorna under borde inte ha någon funktion, mer än att hålla upp pappen.
Marypytting: Tack för att ni orkade läsa mitt snurriga inlägg! Jag var så irriterad när jag skrev så det blev lite rörigt... Just nu lutar det åt att Lantmäteriet kommer att skicka vårt ärende till SGU för bedömning angående möjligheterna att ordna fram vatten. Vi har redan talat med SGU om vårt ärende så vi känner oss hoppfulla om att det yttrandet kommer vara till vår fördel. Det
billy_baver: Rätten att nyttja en anläggning innebär inte alls att tjänande fastighet måste underhålla den. Kostnader för drift och reparation delas mellan de faktiska brukarna, såvida annat inte är uttryckligen bestämt i servitutet. Om det är tekniskt möjligt finns det inget som hindrar er att - på er egen bekostnad - anlägga nya VA-anläggningar. Dem har grannen ingen som helst rätt att
volvo: Bin besiktningsman bör haft en ansvarsförsäkring om han misat något vid sin besiktning (vilket tydligen inträffat) Denna försäkring gäller X antal månader från besiktningen. Anmäl missen till din besiktningsman och begär att få ersättning för den skada du lidit pga. hans miss. Gör detta bums!
noone70: Tillbaka till ämnet :) Nu har de inte nekat oss ersättning utan de har erbjudit oss ett skamerbjudande i gränslandet av där det inte är värt att driva det vidare till domstol. Förmodligen ett medvetet val från deras sida.
AndersS: Helt rätt, du kan ändra rörligt till bundet via din Internetbank och det fungerar även om ni är sambo, ni behöver inte ens vara gifta.
Zixten: [citat] Dyr snöröjning?? Här tas det aldrig ut pengar från andelsägarna, bidragen från stat och kommun räcker för drift och underhåll. Men så görs det en del eget arbete också som på det viset inte blir så dyrt...
margareta7: Jag behöver en bra entreprenad advokat i Helsingborg. Kan nån rekommendera någon?