15 165 läst ·
47 svar
15k läst
47 svar
Specificerad faktura - Hur specificerad?
Har varit bortrest några dagar så har inte haft möjlighet att svara.
Jag vill givetvis att hantverkaren gör sina inköp med omsorg och för bästa resultat för oss båda, dvs hantverkaren lämnar ett jobb han är nöjd med samt att jag som kund känner mig nöjd med att jag fått valuta för mina investerade pengar.
Dock så kvarstår fakta att jag inte blivit informerad om att det skulle bli ett påslag från hantverkaren i samband med inköpen. Hade vi använt av oss hantverksformuläret som tyvärr inte gjordes så hade den här tråden aldrig funnits.
I mitt fall så handlar det om material till ett badrum på 12 kvm, dvs VVS-artiklar, tätskiktsprodukter osv. Materialet har köpts in vid 3 olika tillfällen hos 4 olika grossister/butiker.
Totalt har hittills hantverkaren fakturerat mig 120 000 SEK i material vilket innebär ifall att han rent teoretiskt har ett påslag från inköpspris på i snitt 10% innebär det en vinst för honom/förlust för mig på 12 000 SEK + entreprenörspåslaget på 12 000 SEK. Totalt 24 000 SEK.
Den summan är för mig mycket pengar och inte heller en summa som jag räknat med då det inte sades något om påslaget i samband med avtalsskrivning.
Det tas även upp att det tar tid och kostar att köpa material, visst det är jag införstådd i ..... och I det här fallet så är jag rätt övertygad om att det dessutom skulle varit förmånligast för mig att faktiskt blivit debiterad arbetstid som lagts på inköpen. Min hantverkare debiterar 550 SEK per timme vilket ger för 24 000 ca 42 arbetstimmar. Mitt material har köpts in vid 3 olika tillfällen, uppskattar du tid per inköp till 4 timmar per gång, och lägger på 1 timme extra per tillfälle för administration så är det totalt 15 timmar som ger en totalkostnad på 15 x 550 = 8 250 SEK.
Jag vill givetvis att hantverkaren gör sina inköp med omsorg och för bästa resultat för oss båda, dvs hantverkaren lämnar ett jobb han är nöjd med samt att jag som kund känner mig nöjd med att jag fått valuta för mina investerade pengar.
Dock så kvarstår fakta att jag inte blivit informerad om att det skulle bli ett påslag från hantverkaren i samband med inköpen. Hade vi använt av oss hantverksformuläret som tyvärr inte gjordes så hade den här tråden aldrig funnits.
I mitt fall så handlar det om material till ett badrum på 12 kvm, dvs VVS-artiklar, tätskiktsprodukter osv. Materialet har köpts in vid 3 olika tillfällen hos 4 olika grossister/butiker.
Totalt har hittills hantverkaren fakturerat mig 120 000 SEK i material vilket innebär ifall att han rent teoretiskt har ett påslag från inköpspris på i snitt 10% innebär det en vinst för honom/förlust för mig på 12 000 SEK + entreprenörspåslaget på 12 000 SEK. Totalt 24 000 SEK.
Den summan är för mig mycket pengar och inte heller en summa som jag räknat med då det inte sades något om påslaget i samband med avtalsskrivning.
Det tas även upp att det tar tid och kostar att köpa material, visst det är jag införstådd i ..... och I det här fallet så är jag rätt övertygad om att det dessutom skulle varit förmånligast för mig att faktiskt blivit debiterad arbetstid som lagts på inköpen. Min hantverkare debiterar 550 SEK per timme vilket ger för 24 000 ca 42 arbetstimmar. Mitt material har köpts in vid 3 olika tillfällen, uppskattar du tid per inköp till 4 timmar per gång, och lägger på 1 timme extra per tillfälle för administration så är det totalt 15 timmar som ger en totalkostnad på 15 x 550 = 8 250 SEK.
Jag förstår fortfarande inte grejen förutom att du vill att det ska vara billigare, men du har anlitat en hantverkare som ska sköta hela hanteringen med material och således köper du materialet från hantverkaren utefter hantverkarens prislista vilket då kan innebära någon procent mer än vad grossisten säljer det för. Vad får du själv för pris hos grossisten om du handlar samma saker? Får du billigare än vad hantverkaren säljer till dig så fine, klaga. Får du inte billigare så är det inget att tjafsa om för firmans inköpspriser har inget med deras försäljningspriser att göra. Förstå att du har med ett vinstdrivande företag att göra, precis som vilken butik, bilverkstad eller vad som helst med egna prislistor mot kund. När du tex handlar mat så kollar du säkert priser på varor av olika fabrikat, ibland handlar du det billigaste för att det inte spelar någon roll, ibland ett dyrare för att du vet att det är bättre men hur som helst, inte går du väl till butiksägaren och kräver att ha del av deras grossistinköpspriser heller? Vad skulle då butiken tjäna sina pengar någonstans.
Tänk också på att när du handlar material genom hantverkaren så är det inte bara materialet i sig du betalar för, du betalar som tidigare nämnts för hanteringen hela vägen från grossist till plats innan montering, kunskapen av val av rätt och bra saker samt att ansvaret för att rätta till eventuella undermåliga grejer ligger på hantverkaren och du slipper problem med att tjafsa med grossister, fabrikanter och/eller eventuella försäkringsbolag om oturen skulle vara framme. Allt är inte bara svart eller vitt, det "ingår" en del därimellan också.
Sen om du bara fått påslag på 10-20% för VVS så ska du vara lycklig.
Tänk också på att när du handlar material genom hantverkaren så är det inte bara materialet i sig du betalar för, du betalar som tidigare nämnts för hanteringen hela vägen från grossist till plats innan montering, kunskapen av val av rätt och bra saker samt att ansvaret för att rätta till eventuella undermåliga grejer ligger på hantverkaren och du slipper problem med att tjafsa med grossister, fabrikanter och/eller eventuella försäkringsbolag om oturen skulle vara framme. Allt är inte bara svart eller vitt, det "ingår" en del därimellan också.
Sen om du bara fått påslag på 10-20% för VVS så ska du vara lycklig.
Rate>Det normala är att man lägger på lite, det innebär ju då med att om det blir strul med grejorna så står företaget för det., det lär man vara måttligt road av om du köper in materialet själv.
Det handlar ju lite om garantier med och givetvis kunskaper med som du får betala för och sen förstås risken för eventuellt utebliven betalning med.
Rörande din uträkning så glömde du att bilen kostar men det är småpotatis om du börjar gissa vad det kostar om det är fel på en batch med fix eller fog såsom jag varit med om, sånt där är inte ens kul och leverantörerna ersätter bara just den produkten och inget annat. 24000 är faktiskt billigt där, jämfört med en fix som inte bränner ordernligt men tillräckligt för att förstöra tätskiktet.
/Kent
Det handlar ju lite om garantier med och givetvis kunskaper med som du får betala för och sen förstås risken för eventuellt utebliven betalning med.
Rörande din uträkning så glömde du att bilen kostar men det är småpotatis om du börjar gissa vad det kostar om det är fel på en batch med fix eller fog såsom jag varit med om, sånt där är inte ens kul och leverantörerna ersätter bara just den produkten och inget annat. 24000 är faktiskt billigt där, jämfört med en fix som inte bränner ordernligt men tillräckligt för att förstöra tätskiktet.
/Kent
Klicka här för att svara