F
frjo7205: Ja, jag förutsatte att TS får bygga sin altan som angivet. Men självklart kan det ju finnas sådana restriktioner också. Glömde det...
8 svar · 9,7k läst
Carl_Elvis
Carl_Elvis: Det är jag medveten om. Dock var det LF som skulle fixa fram byggare och -framför allt- ta ett beslut om ersättningens storlek, vilka delar de står för osv. Jag har bara mötts av inkompetens. En handläggare som inte verkar kunna deras datorsystem osv och som bara skjuter problemen framför sig.:@
6 svar · 2,1k läst
Nyfniken
Nyfniken: Läs på om relining (jag kan inget om det). Det kanske är en metod för dig, om du har rätt. Personligen tror jag att du har ett hus med tryckimpregnerade syllar. Ni har väl inte tagit bort ytterväggarna? "En riskkonstruktion som säljaren gjorde oss medveten om." - Kan man anta att han visste hur det låg till?
6 svar · 8,8k läst
mikael_thn
mikael_thn: [citat] Jag tror inte att man kan ha en hyra på just 0 kr. För att det ska föreligga ett hyresavtal så måste det vara en avgift. Så en symbolisk summa på 1000kr kanske vore mer rimligt. OT. Jag har för mig att vissa hyresvärdar ibland erbjuder "0kr hyra" under ett par månader vid t.ex renoveringar. Dock inte för att vara schyssta, utan för att då har de en möjlighet att vräka den
6 svar · 2,1k läst
timmelstad
timmelstad: [citat] Om det inte är installerat i enlighet med produktens installationsanvisningar, alternativt ej fackmannamässigt gjort.
38 svar · 8,6k läst
T
Troberg: Jag skulle anlitat en advokat som hade fått puffa på kommunen så att de får tummen ur och fixar problemet. Det är nog enklaste sättet att hålla kostnaden nere och samtidigt uppnå önskad effekt. Annars kan du ju alltid erbjuda en kompromiss: "Nej, ni behöver inte riva huset, det är OK om ni flyttar det och återställer min mark.". Det är inte ditt problem hur det ska lösas rent
23 svar · 8,5k läst
B
bmx: jag och grannen byggde får nåra år sen ett gemensamt garage mitt i tomtgräns. Vi har varsin halva avgränsad med en isolerad innervägg. Nu är vi ju vänner osv men tanken har slagit oss att om någon flyttar i framtiden och det kommer en ny granne som plötsligt vill riva sin del av garaget bygga om det kraftigt el liknande så kanske det vore bra att ha nåt skrivet som reglerar detta. Vi
0 svar · 2,7k läst
nino
nino: Henri: japp fel av mig!
8 svar · 2,1k läst
M
margareta7: Här kan man läsa hur det går till i domstol: http://www.domstol.se/templates/DV_InfoPage____11836.aspx
8 svar · 3,1k läst
H
hempularen: Ang. att det går jättebra att ändra när det är till nackdel för kunden. För många år sedan gjorde jag en värdepappersaffär, komplicerade detaljer. Men jag råkade ut för ett riktigt stolpskott ho SE banken i Vällingby (det här var före internet). Allt blev fel. Nåväl när det hela var klart och jag väntade på avräkningsnotan, efter att banken hade fått korrifgera 7 fel de
10 svar · 1,4k läst
Nanny Fine
Nanny Fine: Om du hyr ut till "icke närstående" så bedöms huset efter ett tag som näringsfastighet. Kommer inte ihåg riktigt, men jag tror att det sker vid utgången av det tredje året efter uthyrningen startade. I så fall beskattas du högre vid en försäljning. Tänk också på att marknadsvärdet på huset kan påverkas vid uthyrning....Hyresgäster vårdar inte riktigt på samma sätt som om de
3 svar · 1,3k läst
Mikael_L
Mikael_L: Känslan över en sådan institution nästgårds må möjligen vara olust. Men rent logiskt har man nog inget att frukta som direkt orsak av denna institution. (kanske t.o.m tvärtom, som vissa här har anfört) Däremot kan det ju se tråkigt och beklämmande ut om byggnaden, staket, murar och andra saker rent visuellt skräpar ner. Sen kan det ju påverka fastighetsvärdet negativt, dels pga av
40 svar · 4,6k läst
M
maxim_77: Tackar så mycket för svaret! Pir delen av bryggan ligger mitt emellan våra båda tomter då vi båda har vattenrätt i vattnet sedan gammalt. Piren går mitt i gränslinjen. Så att piren är på "våra" tomter är klart. Detaljplanen är från 1942. dvs innan strandskyddet. Trots detta är dispens sökt innan bygget så det är grönt.
2 svar · 2,9k läst
H
hempularen: Du måste uppfylla kraven på EMC och säkerhet, men du behöver inte lämna in apparaten för testning.
7 svar · 2,3k läst
A
AndersS: [citat] Jo, så kan det vara. Men det finns kanske större saker i livet som kan påverka vilket jag var mer inne på: * Du har kanske som enda kvarvarande barn på orten där föräldrarna bor fått hjälp, men kanske även fått hjälpa föräldrar när de blivit äldre under längre tid. Medan andra barn flyttat från orten och hälsar på vid storhelger och semester. Det ger dig glädje med
27 svar · 6,0k läst
L
Lundwall: Jag och min fru har köpt en sommarstuga tillsammans med mina föräldrar. De har en villa som de har tänkt sälja senare i år. Lånet som togs för att köpa stugan togs på både stugan och deras hus. Tanken är att de ska betala hela skulden när de säljer sitt hus och vi skriver ett skuldebrev mellan oss där vi lägger upp en avbetalningsplan mm. När de tog ut det nya lånet så tyckte
0 svar · 967 läst
H
hempularen: Rent formellt så tror jag du får svårt att få ut något. Men du kan ju alltid ställa ett krav mot säljaren, med lite tur så får säljaren dåligt samvete. Det finns ju skaplig chans att han förträngt anmärkningarna och inte medvetet lurats.
3 svar · 2,8k läst
F
fidelie: Som jag misstänkte då. Tack :)
33 svar · 10,4k läst
O
Odjuret: Jag skulle bara bett köparen läsa lagboken och sen höra av sig. Häva köpet för konflikten med grannen. Även om konflikten fanns innan så spelar inte det någon roll. Ingen vet hur grannen är mot de nya köparna!
16 svar · 4,2k läst
N
noone70: Har själv hamnat i en liknade situation och har forskat lite. Du kan nog inte hävda dolt fel, men däremot svek. Dvs att säljaren kände till felet men undanhöll informationen. Kan dock vara svårt att bevisa och ännu svårare att få tingsrätten att ta upp fallet.
12 svar · 2,0k läst
yonna
yonna: [citat] Detta är också min erfarenhet efter att jag kollat med försäkringsbolaget för något år sedan.
21 svar · 21,4k läst
Nyfniken
Nyfniken: [citat] Det har väl varit standard på villagator i hela Sverige i över 50 år? Kan man inte tänka sig att köra försiktigt och hålla utsikt efter barn ska man inte flytta till ett villaområde. Det spelar väl ingen roll att det finns en bättre plats att spela på. Ungar vill alltid spela på mammas gata.
22 svar · 7,4k läst
E
emelie_g: Nej, det menar jag inte. kabelröret ligger så att det lutar in mot huset, vilket innebär att om det går hål på röret någonstans så leds vattnet rakt in i huset. min slutsats är att den här typen av installationer inte förväntas gå sönder oxh onte heller ska skarvas på något sätt eftersom det finns en uppenbar risk med vatteninträngning. detta skulle jag vilja ha bekräftat.
8 svar · 1,9k läst
A
AndersS: Som skrivits tidigare så har säljaren åtgärdat ett läckande expansionskärl och om säljaren är lekman tolkat att det orsakat de fuktfläckar ni sett vid besiktning. Och detta är sanningen. Men det kan ju funnits två samtidiga fel och säljaren inte varit medveten och utifrån det har han inte ljugit. Säljaren kanske inte varit uppmärksam på nya fuktfläktar, vi är ju olika att se
24 svar · 6,7k läst
A
andersmc: [citat] Det avger en elak lukt.
21 svar · 5,2k läst
mikael_thn
mikael_thn: Idag har jag pratat med mäklaren, hon hade fått in ett bud på 1.8 miljoner, och undrade om jag var intresserad att hänga på. Men efter inputen härifrån så tror jag nog att jag har valt att avstå. Förra gången la jag ett bud på 1.75, men det godtog inte säljarna, så tror inte de kommer ta detta budet heller. De har lagt ett utrop på 1.95. Säljarna köpte huset för två år sedan,
50 svar · 11,0k läst
S
steve5432: Om jag misstänkte att någon tjuv eller pyroman var på krigsstigen i vårat område hade jag inte tvekat i att sätta upp en liten webbkamera + laptop och lämnat dörren på glänt till garaget eller lektugan. Givetvis förberedd med brandsläckare och duktigt med brandlarm. Det kan vara värt en svedd vägg bara för att få fast den sortens brottslingar. Polisen eller vaktbolagen har aldrig
16 svar · 3,1k läst
K
kindvall: Har varit ute och tittat på lägenheter i Malmös mer attraktiva områden, och sett en del liknande projekt. Affärsmodellen går givetvis ut på att utnyttja svart arbetskraft och köpa billigast möjliga material (Polen?) för att maximera vinsten. Värsta fallet säg väldigt fin ut på bilder. Man hade slitit ut 50-talsköket och satt upp ett modernt, med stora kakelplattor ovanför bänken,
35 svar · 23,0k läst
mikael_thn
mikael_thn: [citat] Du får säga till honom att man inte ska jobba efter konstens utan takläggarnas regler! :P Men det faktum att han blir grinig direkt, borde tyda på att han känner på sig att det är tokigt gjort, å att han kanske åker på att ersätta...
31 svar · 3,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.