15 165 läst ·
47 svar
15k läst
47 svar
Specificerad faktura - Hur specificerad?
Sida 1 av 4
Jag har låtit hantverkare stå för inköpen och har nu fått en faktura. Hur pass specificerad faktura har jag rätt att kräva på materialet?
Är en specad faktura:
El-material: 5000 SEK
eller
El-material:
10 meter kabel
3 kopplingsdosor
osv.
Det som går att läsa i konsumenttjänstlagen är:
Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Är en specad faktura:
El-material: 5000 SEK
eller
El-material:
10 meter kabel
3 kopplingsdosor
osv.
Det som går att läsa i konsumenttjänstlagen är:
Specificerad räkning
40 § Näringsidkaren är skyldig att på konsumentens begäran ställa ut en specificerad räkning för tjänsten. Räkningen skall göra det möjligt för konsumenten att bedöma det utförda arbetets art och omfattning. I den mån tjänsten inte har utförts mot fast pris skall det även framgå av räkningen hur priset har beräknats.
Du som kund kan kräva en hur specad faktura som helst - ända in på antal åtgångna spik och skruv. Att bara skriva "El-material: 5000 SEK" är ingen specifisering. Däremot alt. nr: 2 + pris på enskilda saker är vad som ska stå på en seriös faktura. Lite mer jobb för företagaren, men det ingår i företagarens timtaxa.
Hittade den här http://www.byggahus.se/forum/juridik/123481-begaera-specificerad-faktura.html som tar upp frågan, dock så kanske någon kan utveckla svaret ytterligare. Det påståt att jag inte har rätt att begära ut kvitton på hantverkarens egna inköp. Stämmer det?
Hur gör man tex när hantverkaren har köpt in tex en handdukstork, då behöver jag som konsument kvitto för ev garantier hos butiken där den är köpt.
Hur gör man tex när hantverkaren har köpt in tex en handdukstork, då behöver jag som konsument kvitto för ev garantier hos butiken där den är köpt.
Tackar för svaren...
Har sökt en del kring hur stort påslag jag som konsument kan räkna med att hantverkaren gör, det som sägs är att det ska vara "skäligt" http://www.byggahus.se/ekonomi/122031-vad_ar_skaligt_paslag_pa_materialet
Vad kan egentligen anses vara skäligt påslag på material som helt enkelt inhandlats via ordinarie byggvaruhus?
Har sökt en del kring hur stort påslag jag som konsument kan räkna med att hantverkaren gör, det som sägs är att det ska vara "skäligt" http://www.byggahus.se/ekonomi/122031-vad_ar_skaligt_paslag_pa_materialet
Vad kan egentligen anses vara skäligt påslag på material som helt enkelt inhandlats via ordinarie byggvaruhus?
Helst ska ju priset du faktureras vara så nära priset som du får betala i byggvaruhuset. Givetvis kanske det finns något extrapris någonstans, men det går ju inte att göra något åt. Byggaren tjänar sin andel ändå pga att han har ju en viss % rabatt på byggvaruhuset när han handlar in sakerna.
Självklart så ska det "helst" vara så nära priset som jag själv får betala... Men ifall vi inte avtalat om ev påslag på priserna i förväg så vad har hantverkaren för rättigheter att sätta priset till? Alt på vilken nivå kan jag bestrida fakturan?
Vad jag försöker få reda på är på vilken nivå blir priset oskäligt och jag således skulle få rätt ifall jag och hantverkaren inte kommer överrens och det behöver prövas juridiskt?
Är det tex skäligt att lägga på tex 10% för att åka förbi Hornbach för att köpa kakel och fix? Eller är det ok att den nivån ligger på 20%?
Någon som kanske känner till ifall det finns fall som gått så långt som fungerar som prejudikat? Alternativt ifall det finns något skrivet hos konsumentverk etc...
Är det tex skäligt att lägga på tex 10% för att åka förbi Hornbach för att köpa kakel och fix? Eller är det ok att den nivån ligger på 20%?
Någon som kanske känner till ifall det finns fall som gått så långt som fungerar som prejudikat? Alternativt ifall det finns något skrivet hos konsumentverk etc...
Hantverkaren får lägga på hur mycket han vill, det är upp till dej själv att avgöra om priset du fått är okej. Det finns inga regler för hur mycket hantverkarens påslag ska vara, det avgör hantverkaren själv. Tycker du inte att priset är okej, då påtalar du det för hantverkaren. Kommer ni inte överens, då väljer du antingen att betala eller lösa det den juridiska vägen - om du tycker att det ekonomiskt är värt det. Några andra alternativ finns inte.
Det måste ju finnas några rekommendationer om hur mycket påslag som kan vara försvarbart?!
Efter sökning på ämnet här på sidan så är det inte första gången som den här frågan tas upp... Det måste ju finnas ett stort antal personer som hamnat i diskussion/konflikt kring sånt här tidigare.. Dela gärna med er av era erfarenheter! Självklart intresserad av både konsument och hantverkares erfarenhter.
Efter sökning på ämnet här på sidan så är det inte första gången som den här frågan tas upp... Det måste ju finnas ett stort antal personer som hamnat i diskussion/konflikt kring sånt här tidigare.. Dela gärna med er av era erfarenheter! Självklart intresserad av både konsument och hantverkares erfarenhter.
Det är en fri markand så en hantverkare kan köpa in något för 10 kr och sälja det för 1000 kr om han vill. Om ingen kund köper så är det oskäligt men finns det kunder som köper så är det ju ett skäligt pris då det finns folk som är beredda att betala.
Innan ett projekt så kommer kund och hantverkare överens om pris antingen genom ett fast pris på offert (och vad timmar kostar vid eventuella avvikelser och extraarbeten) eller vad hantverkaren ska ta i timmen. Sen kan man fråga vad olika material hamnar på i pris eller på ett ungefär var det kommer att stanna, alltså, om möjligt (går inte på alla projekt) så ser man till att få ett fast pris.
Hantverkaren har ingen skyldighet att visa vad han/hon betalar för sitt material, du som kund köper av hantverkaren och hantverkaren handlar hos grossist, inte går du väl på ICA ägaren och frågar vad grejerna kostade i inköpspris.
Det är ju som så att olika firmor lägger på olika många % på material, den som är billig i timme har kanske då högre påslag på sitt material medans den som har dyrare timpris har lägre påslag, dvs åter igen att fast pris är att föredra. Det är ju också en grej som många lurar sig på när dom kollar runt, dom frågar vad det kostar per timme men tänker inte på att dom kanske betalar 200% mer på materialet än vad dom gjort hos en annan hantverkare.
Innan ett projekt så kommer kund och hantverkare överens om pris antingen genom ett fast pris på offert (och vad timmar kostar vid eventuella avvikelser och extraarbeten) eller vad hantverkaren ska ta i timmen. Sen kan man fråga vad olika material hamnar på i pris eller på ett ungefär var det kommer att stanna, alltså, om möjligt (går inte på alla projekt) så ser man till att få ett fast pris.
Hantverkaren har ingen skyldighet att visa vad han/hon betalar för sitt material, du som kund köper av hantverkaren och hantverkaren handlar hos grossist, inte går du väl på ICA ägaren och frågar vad grejerna kostade i inköpspris.
Det är ju som så att olika firmor lägger på olika många % på material, den som är billig i timme har kanske då högre påslag på sitt material medans den som har dyrare timpris har lägre påslag, dvs åter igen att fast pris är att föredra. Det är ju också en grej som många lurar sig på när dom kollar runt, dom frågar vad det kostar per timme men tänker inte på att dom kanske betalar 200% mer på materialet än vad dom gjort hos en annan hantverkare.
I mitt fall så handlar det om en hantverkare som gjort samtliga sina inköp på ett par av de större byggvaruhusen vilket innebär att jag har koll på vad listpriserna är mot mig som konsument ifall jag åker dit och köper det själv. Dvs inga beställningar via grossister eller andra former av leverantörer.
Vi hade inte diskuterat att det skulle tillkomma någon kostnad på inköpen utan det som sade att jag ev behövde hjälp att sköta inköpen av materialet. "Inga problem, det fixar jag" fick jag till svar, och då utan information om att han skulle göra ett påslag på inköpen. Kan nämna att påslaget gäller både material som han själv bestämt, tex val av gips till kakel som jag gett honom artikelnummer på och bett han köpa.
Jag genomförde en annan renovering för ett tag sedan och den firman redovisade kvittona från inköpen och lät mig betala samma pris. Det var det jag hade i bakhuvudet när vi diskuterade inköpen. .
Med en titt i backspegeln så bör vi givetvis ha diskuterat hur priserna såg ut i förväg men tyvärr är det försent att göra något nu och var därför intresserad av hur det brukar gå till och vad som är kutym att göra som hantverkare. Givetvis så ska jag ta upp frågan för att försöka komma fram till ngt konstruktivt.Men först och främst behöver jag en tydligare specifikation.
Andras erfarenheter och kunskaper i ämnet är givetvis även välkomna, dela med er!
Vi hade inte diskuterat att det skulle tillkomma någon kostnad på inköpen utan det som sade att jag ev behövde hjälp att sköta inköpen av materialet. "Inga problem, det fixar jag" fick jag till svar, och då utan information om att han skulle göra ett påslag på inköpen. Kan nämna att påslaget gäller både material som han själv bestämt, tex val av gips till kakel som jag gett honom artikelnummer på och bett han köpa.
Jag genomförde en annan renovering för ett tag sedan och den firman redovisade kvittona från inköpen och lät mig betala samma pris. Det var det jag hade i bakhuvudet när vi diskuterade inköpen. .
Med en titt i backspegeln så bör vi givetvis ha diskuterat hur priserna såg ut i förväg men tyvärr är det försent att göra något nu och var därför intresserad av hur det brukar gå till och vad som är kutym att göra som hantverkare. Givetvis så ska jag ta upp frågan för att försöka komma fram till ngt konstruktivt.Men först och främst behöver jag en tydligare specifikation.
Andras erfarenheter och kunskaper i ämnet är givetvis även välkomna, dela med er!
Redigerat: