hempularen skrev:
Iom. att de varnat för en ändring av detaljplanen så ligger det ett starkt krav på dig som köpare att ta reda på vad detta innebär för huset. En detljplaneändring skule ex. mycket väl kunna innebära att du får ett 10 vånings flerfamiljshus 4m från tomtgränsen, eller en 6 filig motorväg.
Så även om de visste om att det skulle ske så klarar de sig undan med tanke på att detaljplanen för området skall ändras om två år (även om det i det här fallet inte rör skogen)? Ja ja, det verkar som att vi kan få till stånd en lösning med utplantering av lite större granplantor på lämpliga ställen. Tråkigt att behöva lägga energi på detta när det hela hade kunnat undvikas med ett mail eller telefonsamtal. Det går fort att såga ner ett träd men tar tid att låta ett nytt växa upp.

Som Hempularen redan varit inne på hade jag snarare varit glad att det bara var en sådan liten sak som ändrades i detaljplanen. Det har väl redan tagits upp exempel men hur trevligt hade det varit med de anlade en stor lekplats där och det istället varit fullt av ungar/föräldrar som sprang runt och kollade in på er tomt. Nu förstod jag det som att ni hade fått informationen om att detaljplanen skulle ändrats under visningen och att då inte kolla upp vad det innebär ter sig lite märkligt för mig. Sedan går det alltid att diskutera om det inte vore schysst av de förra ägarna att säga något....

Locos skrev:
Som Hempularen redan varit inne på hade jag snarare varit glad att det bara var en sådan liten sak som ändrades i detaljplanen. Det har väl redan tagits upp exempel men hur trevligt hade det varit med de anlade en stor lekplats där och det istället varit fullt av ungar/föräldrar som sprang runt och kollade in på er tomt. Nu förstod jag det som att ni hade fått informationen om att detaljplanen skulle ändrats under visningen och att då inte kolla upp vad det innebär ter sig lite märkligt för mig. Sedan går det alltid att diskutera om det inte vore schysst av de förra ägarna att säga något....
Ändringen av detaljplanen har inget med avverkningen i fråga att göra att göra. Det var dock den skrivningen som fick oss att fråga om skogen. Mäklaren och säljaren sa att de inte visste vad ändringen gällde men att de inte hade hört något om några större förändringar. Att detaljplanen skulle ändras framkom när vi satt och skrev under kontraktet.

O
Man äger inte sin utsikt. Men man har väldigt långtgående undersökningsplikt. hade ni ringt ett samtal till kommunen så hade ni fått reda på exakt vad som var planerat.
Säljaren har inget ansvar för vad grannarna gör med sin mark.
En enkel fråga, eftersom träden nu är av sådan vikt för Er, varför ringde ni inte kommunen när ni köpte huset?
Vad vill ni få fram för resultat? massa pengar av säljaren för att kommunen sågade ner träd på sin mark?

Detta är enligt mig ett bra exempel på riskerna med att välja utsidan före insidan och inte insidan före utsidan. Säger inte att TS har gjort detta men det låter lite så.
Sen har jag inte mycket att säga om bilderna, de är tagna på två helt olika avstånd vilket gör en bedömning här helt felaktig då jag är övertygad om att om bilderna har samma avstånd så ser det inte lika illa ut. Dessutom tycker jag det mer ser ut som en gallring av mark i huvudsak och en mer sund vård där man har låtit stora träd stå kvar. Så ge det några år så är det fullt med mindre träd igen som ger skydd.
Om inte annars, planera en egen häck som växer lite högre så är ju problemet mindre

Odjuret skrev:
Man äger inte sin utsikt. Men man har väldigt långtgående undersökningsplikt. hade ni ringt ett samtal till kommunen så hade ni fått reda på exakt vad som var planerat.
Säljaren har inget ansvar för vad grannarna gör med sin mark.
En enkel fråga, eftersom träden nu är av sådan vikt för Er, varför ringde ni inte kommunen när ni köpte huset?
Vad vill ni få fram för resultat? massa pengar av säljaren för att kommunen sågade ner träd på sin mark?
Det jag försökte få reda på var huruvida säljaren hade en skyldighet att vidarebefordra information som var av vikt för oss köpare. Men vi kommer inte längre i den här diskussionen.

Frohike: Bilderna är tagna från samma avstånd, dock olika vinkel. Har inte samma kamera som mäklaren dock. Det hela är egalt då det inte är "hur illa det är" som frågan gällde. Hade det gällt det så hade jag ställt frågan i något av trädgårdsforumen.

För vår del är den här diskussionen avslutad.

Nej säljaren har inte ngt krav på sig att meddela sådant som ni enkelt kan söka reda på själv. Om så vore, hur ska du bevisa att: 1. de mottagit informationen. 2. Läst informationen ?
Jag är också nyfiken på vad du vill få ut av hela det här, vill du försöka häva köpet? Begära kompensation från säljaren? Tror tyvärr inte ngt av dessa är troliga att du kommer uppnå.
Avvakta sommaren, ta en ny bild från samma plats där den första är tagen och känn efter sen om det verkligen blev så stor skillnad.

Jag tycker att det borde ingå i en mäklares skyldighet att insamla och redovisa all information från kommun, lantmätare mm. om fastigheten som ska säljas. Ide fall det finns förändringar. På så vis skulle det finnas ett datum där man som köpare vet att allt är komtrollerat. Det skulle dessuom tjäna som en påminnelse/ögonöppnare till säljare att kontrollera ännu en gång innan man slår till och skriver på.

MEn detta berörde inte fastigheten, utan en fastighet bredvid. Det tycker jag är att ställa alldeles för höga krav. Vad är tex all information om en sommarstuga? Att genvägen genom skogen till badsjön (3 fastigheter lägnre bort) kanske körs sönder av skogsmaskin om 2 år?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.